• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS

RolfH

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2024
Vi skall byta vår GBS som tyvärr inte går att lägga in kordikater på trots att den bara är 1 år gammal.
Tar gärna tips på villken som vi skall välja, skall fungera bra och vara enkel att handha.
:confused:
 
F

F.d. 2284

Guest
Sv: GPS

Hänger på denna tråd.
Har en Mio Moov 200 köpt på Volvo.
Billig sak. Kan man göra något med den
MVH Uno i Vollsjö
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Vi har en Garmin 760 som vi är nöjda med. Inköpt i år. Det finns flera i klubben som har denna så vi får bra hjälp med att lägga in olika intressanta besöksmål, shopping, mm som inte finns från början. Den är enkel att lära sig, tycker vi.

Vad ni än väljer att köpa så kolla på pricerunner och liknande efter bästa pris. Kan skilja ett par tusen på samma produkt hos olika leverantörer.

Eva
 

RolfH

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Navigon stor skärm inköpt för ett år sedan då ca 5.000.- inkl moms.
Vi letade efter en stor skärm, trodde inte att det var så stor skilnad på innehållet, säljaren påverkade oss också att detta var den bästa GPS en.
Den har fungerat perfekt förutpm att det ej går att lägga in kordinater, något vi saknar eftersom vi reser i Eu ca 4- 6 månader om året. Tre veckor kvar till avresa.
 

sonnyo

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Verkar som om det skulle gå.
Mio Moov 200 Europe

I gengäld finns det en annan smart funktion kallad Mio Connect, som i princip innebär att man kan lägga in sina favoritställen i enheten. Programmet MioMore Desktop installeras i datorn och gps:en ansluts till den via usb. Därefter går det exempelvis att lägga in alla restauranger i ett visst område. Funktionen är bra, men dessvärre hängde sig programmet några gånger när vi testade.
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: GPS

RolfH
Behåll den. Du kan använda kordinater så här.
Välj nån ort i närheten av ditt mål. Klicka sedan på " Visa på karta "
Med pekpinnen flyttar du nu hårkorset tills du har rätta kordinaterna som samtidigt visas på skärmen var hårkorset finns. När du hittat rätt kordinater så klicka " Navigera hit "
Navigon har lovat att komma med funktion för inläggning av kordinater i en Firmware uppdatering.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7747

Guest
Sv: GPS

:swoon:Hej Svend Ö !
Jag som inte sitter inne med allt för stora kunskaper om innehållet i olika GPS modeller kanske kunde du tala om för mig vad "Firmware" är för något .
Undrar också om det här med uppdatering innebär att jag kan tanka ner programmet till en befintlig "Navigon" .
Rulla lungt spar bränsle ! :yes:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS

Firmware är en programvara som enheten själv använder, ett sorts operativsystem i mindre omfattning.
Software är användarprogramvaran.
Blev det svar på din fråga?
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: GPS

Firmware är GPS'ns operativsystem, Det vill säga själva programmet utan kartor. Sånt som menysystemmet och funktionen för att kunna använda kartorna. Kartorna får man oftast betala för uppdateringerna medan Firmwareuppdateringar som nästan alltid är gratis, kan innehålla uppdateringar för att lägga till nya funktioner eller ta bort " buggar " som finns i den gamla programvaran. Uppdatering av firmwaren kräver ofta ett annat program för att utföra det som många kallar " flashing".
Du kan gå in på Navigons hemsida och läsa hur allt detta görs men för närvarande finns inte den funktionen för koordinater ännu i nån av uppdateringerna.

Som Robert skriver så är det helt riktigt. Firmwaren syns inte, men jag har för enkelhetens skull kallat allt det som finns gps'n och som du inte kan ändra på för firmware.
 
Senast redigerad av en moderator:

RolfH

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2024
Sv: GPS

SvenÖ
Tack för svaret. Är man uppvuxen med skruv och mutter är denna teknik svår.
Om du bara har kordinaten för tex. en ställplats, eller annat. Är det min bedömning att jag ej med nuvarande utrustning kan ta mig Dit, stämmer det????

RolfH
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: GPS

Säj att du har en ställplats som du vill åka till och du har kordinaterna. Du vet ju som oftast var den ligger, t.ex i Simrishamn. Du slår in Simrishamn som vanligt men i stället för att starta navigationen dit så väljer du funktionen " visa på karta " en funktion som jag ofta använder mig av när jag är uta i europa, för det kan ju finnas många " San Jose " t.ex och för att veta att det är rätt så väljer jag just den funktionen " Visa på karta ".
Nu kommer kartan upp med hårkorset på Simrishamn. Dessutom visas hårkorsets kordinater. Du kan nu med pinnen flytta hårkorset tills kordinaterna blir dom som du skall åka till. När kordinaterna stämmer så är det bara att klicka på menyvalet " Navigera hit "
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: GPS

Säj att du har en ställplats som du vill åka till och du har kordinaterna. Du vet ju som oftast var den ligger, t.ex i Simrishamn. Du slår in Simrishamn som vanligt men i stället för att starta navigationen dit så väljer du funktionen " visa på karta " en funktion som jag ofta använder mig av när jag är uta i europa, för det kan ju finnas många " San Jose " t.ex och för att veta att det är rätt så väljer jag just den funktionen " Visa på karta ".
Nu kommer kartan upp med hårkorset på Simrishamn. Dessutom visas hårkorsets kordinater. Du kan nu med pinnen flytta hårkorset tills kordinaterna blir dom som du skall åka till. När kordinaterna stämmer så är det bara att klicka på menyvalet " Navigera hit "

Att jag alrig tänkt på det , jag har bara jämfört kartan på tex en hemsida och försökt hitta samma korsning på GPS:en sedan har jag valt "navigera hit".
Tack nu blev ju min Navigon betydligt bättre...

Mats o Cilla
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: GPS

När jag skulle köpa en ny GPS i sommras så kollade jag på Navigon 8110 och fick då beskedet att dom höll på att jobba med det och att det är på G .
Jag ville ju ha 8110 för det är så snygg grafik i den men det blev en Garmin 760 istället men man kan ju byta i framtiden igen när allt är fixat med Navigon.

fick detta svaret av supporten :

Dear Mr. Linder,
Unfortunatly you can not put in cordinates or POI's the way you want. We are however working on it and it will be availble for Navigon products.

Yours sincerely
B Thomas
________________
Navigon Support Team

NAVIGON AG
Berliner Platz 11
97080 Wuerzburg


samt

Dear Mr. Linder,
Of course you will be able to install that update when it comes on your 8110. However, we can not say an exact time for when this will come.

Yours sincerely
Thomas Bertelin
________________
Navigon Support Team
 
Toppen