Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag har tittat på Garmin Camper 780, ska även göra en titt på någon platta som jag kan ha mobilt bredband, och köra på Google Maps. Vet inte vilket som kan passa bäst. Men tack för tipset. Ha en bra HB sommar.Inför midsommarhelgen slutade min gamla GPS att fungera. Köpte då en Garmin Camper 780.
Den har ett antal förinstallerade filer med POI för camping.
Jag började med att försöka att uppdatera kartorna men kartfilen var på 12,4 GB så det fick jag vänta med tills jag kom hem där jag har fiberanslutning.
Jag anslöt GPS-en till datorn med sladd för då kunde jag även läsa in kartorna i datorn där jag kan planera resor med Garmins datorprogram BaseCamp eller MapSource.
Garmin Camper finns också med inbyggd färdkamera och har då modellbeckningen Garmin Camper 785.
Köper du en Garmin GPS bör du även köpa ett minneskort på 32 GB.
Hittills är jag nöjd med GPS-en och den kan, som de flesta Garmin GPS-er, visa flera ruttalternativ till den plats jag vill navigera till.
Röststyrningen har jag stängt av för den stör mig mer än den nytta jag har av den.
När du tittar på platta eller mobil skall du prova i starkt ljus för att se hur mycket du ser.Jag har tittat på Garmin Camper 780, ska även göra en titt på någon platta som jag kan ha mobilt bredband, och köra på Google Maps. Vet inte vilket som kan passa bäst. Men tack för tipset. Ha en bra HB sommar.
Hej och tack för info. En fråga måste väl ha mobilt bredband på IPad ?Efter många år med fasta burkar så ledsnade vi på besvärliga uppdateringar, den sista var en TomTom. Små skärmar och mer eller mindre bra funktioner. Garmin gick hopplöst bort för… Vi testade en iPad 10” och blev helt frälsta. Massor av fina appar och normal internetsökning för sevärdheter etc. Vi köpte flera bra navigationsappar, jättefina. Men numera går vi andra vägen.
Vi söker på en karta, ex Husbilsklubbens eminenta ställplatser. Hittar något intressant, väljer navigera dit, väljer Google Maps, följer anvisningarna och är glada. Ja, Google Maps har haft en enorm utveckling och vi är mycket nöjda. Så 10” skärm och lätt att använda har avgjort det för oss.
Hej och tack för info. En fråga måste väl ha mobilt bredband på IPad ?
Nej det behöver du inte ha,har du laddat ned kartorna till din Ipad fungerar det ändå,jag använder Sygic navigation till min ,jag är nöjd med det,fördelen om du har den uppkopplad är att du får trafikläget i realtid,men som sagt inte nödvändigt.Hej och tack för info. En fråga måste väl ha mobilt bredband på IPad ?
Fungerar med också med paddor etc om man har en "4G-router" i bilen.Hej och tack för info. En fråga måste väl ha mobilt bredband på IPad ?
Tack för hjälpen. Kartor är nedladdade och varit ute i personbilen och testat, fungerar klockrent.Nej det behöver du inte ha,har du laddat ned kartorna till din Ipad fungerar det ändå,jag använder Sygic navigation till min ,jag är nöjd med det,fördelen om du har den uppkopplad är att du får trafikläget i realtid,men som sagt inte nödvändigt.
Du måste ha en Ipad med plats för simkort,dessa har inbyggd GPS.
Vi köpte Zenec , bytte hela bilstereon , en helt annan värld , wifi, blåtand. gratis kartuppdateringar etc.Finns det någon i gruppen som kan rekommendera en bra GPS till husbil.
Själv använder jag BaseCamp för att göra rutter som jag sedan lägger in i vår Camper 770. Funkar utmärkt.Här får du många svar som pekar åt olika håll. Allt ifrån att använda mobilen/plattan med olika appar till att använda en GPS avsedd för stora husbilar. Jag använder en Garmin Drive Smart 61 som funkar för mig. Har haft TomTom också men gick över till Garmin när TT började strula med de egna POIerna. Det har de nog slutat med, strulet. Har också navigerat med mobilen men det passar inte riktigt mig, vi är ju olika.
Nackdelen med Garmin är att man är hänvisad till Garmin Express när man ska uppdatera de livslånga filerna för fartkameror. Övrigt går över WiFi. Garmin Camper som många här föreslår väljer nog oftast större vägar.
TomTom var bättre på att lägga rutt via en ort. Det är för och nackdelar med alla.
Nå, BaseCamp är inte det smidigaste verktyget i lådan jag gör rutten direkt i Garmin. Funkar oftast ok, och så slipper jag använda min gamla PC. De är för övrigt skrotad nu. Så jag får uppdatera kamerafilerna hos min dotter.Själv använder jag BaseCamp för att göra rutter som jag sedan lägger in i vår Camper 770. Funkar utmärkt.