• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS

Carl-Axel H

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Umeå
HBK-Nr
3498
Medlemskap
2024
Har en husbil 2019 uttagen 2020.

Ibland är navigeringen heltokig, vänder på kartan, ber att göra om rutt eller vända där det är möjligt.
Det inräffar där det finns paralella vägar.
Vad tro du att det är för fel, själv antar jag att signaeln inte är tillräckligt kraftig.
är det någon som har annan erfarenhet?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Har man valt A-GPS så kan det hända. Då använder navigatorn både GPS och sändarmaster. Prova utan A-GPS.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.228
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Har en husbil 2019 uttagen 2020.

Ibland är navigeringen heltokig, vänder på kartan, ber att göra om rutt eller vända där det är möjligt.
Det inräffar där det finns paralella vägar.
Vad tro du att det är för fel, själv antar jag att signaeln inte är tillräckligt kraftig.
är det någon som har annan erfarenhet?
Inte mycket information där

Vad för bilstereo har du vilka kartor använder du
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Dina problem är en inställningssak. En del navigatorer använder mobilmaster för att "hjälpa till" med navigeringen. Koppla bort det och se till att bara navigationssatelliter används.

Sedan kan du säkert ställa in, på min går det, att inte föreslå U-svängar. Men GPS-navigatorer har sina egenheter som man får vänja sig vid. Min vägrar att låta mig köra på vägen mellan Halle- och Hunneberg t.ex. Antagligen för att den är förbjuden för lastbilar. En hel del vägar har också "Okänd bärighet för husbil" och då får man svårt att övertala den att det är Ok. Den antar dessutom att jag kör av motorvägen om den anser att jag skall göra det och då kan det bli litet konstigt ett tag om jag kör en annan väg.

Dålig signalstyrka från satelliterna har som effekt att positionen hoppar runt. Mycket ovanligt nuförtiden. Kom ihåg att har man haft navigatorn avstängd länge (veckor, månader) så kan det ta ca 20 minuter innan den har räknat en stabil position.

MVH
Hans
 
Toppen