• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS, TV och dator

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: GPS, TV och dator

Vi sätter vår förhoppning till två blodtörstiga hundar samt att inte ha något intressant framme och synligt. Inte ens en sugproppsring i vindrutan.
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: GPS, TV och dator

Vi tar TV:n under höger arm, GPS:en i fickan och laptopen får fint plats under vänster arm. Hoppas det hjälpte!

/Johny
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: GPS, TV och dator

Seriöst: man kanske skulle svetsa ihop en box av durkplåt som rymmer prylarna och bulta fast under sätet i dinetten??
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: GPS, TV och dator

Hur man själv gör med stöldbegärliga tillhörigheter är ju en rätt svår fråga att svara på eftersom svaret innehåller en stor del hemlighetsmakeri. Samtidigt är det ju en fullt berättigad fråga för med mång olika svar kanske man kan sätta igång den egna tankeverksamheten och hitta det där gömstället som är så uppenbart att ingen tänke på det. Det gäller att försöka tänka som tjuven och inse att den som är ute efter något inte drar sig för att förstöra om han/hon misstänker att något är dolt. Samtidigt handlar det om att fördröja så mycket som möjligt, d.v.s en hopsvetsad låda av durkplåt som är väl förankrad är säkert minst lika bra som de s.k. kassaskåp för campingfordon man kan köpa i olika butiker. Den kan ju dessutom formas efter det utrymme man har till förfogande resp. behöver.

EssoJ
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: GPS, TV och dator

Essos förslag är väl det bästa. Gjort av durkplåt så kanske det kan uppfattas som en naturlig del av konstruktionen av karossen.
Jag har rest i 7 mån med GPS, Dator mm i södra europa.
Om man tänker lite på hur en tjuv resonerar, så är det att det skall gå så snabbt som möjligt för att det innebär mindre risk för att bli upptäckt.
Jag har helt enkelt haft några enkla trix som jag som tur är ännu inte har fått bekräftat att det funkar.
Dator och GPS har jag helt enkelt stoppat undan bland sängkläder o garderob. Sen har jag en extra plånbok med ca 1000:- i diverse valörer och lite småmynt. Den har jag t.ex placerat under en kudde i soffan i bilen.
Min tanke är att en tjuv lyftar på just kuddar och tidningar om de tar sig in, hittar plånboken och förhoppningsvis nöjer sig med den och drar. Snabba pengar!
En annan regel är att dra för fönstren innan man lämnar bilen. De flesta tjuvar väljer helst en bil som de tror är tom på folk före en som kan ha folk i sig.
Jaha hur vågar jag berätta detta i ett öppet forum.
Hoppas att ingen tjuv skall känna igen min bil, det är av den anledningen att jag inte viser mitt regnr på min husbilsbild!
Detta är ju förstås bara när jag reser. På parkeringen vid bostaden finns inget värdefullt i bilen.
 
Senast redigerad av en moderator:

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: GPS, TV och dator

Vi har en chihuahua till små tjuvar och en hamiltonstövareblanding till dom stora.Skällar som en hel hundkennel.Snälla ...men det vet inte tjuven.
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: GPS, TV och dator

Seriöst så gäller det att inte ha några synliga tecken framme. Sugproppsmärken i fönster är inte bra, sladdar och laddare skall bort. Rensa bort allt eller täck för så de inte kan se in.

De flesta som blir rånade på ex. natten har en mobil eller GPS liggande i framsätet och inte täckt för, det heter att det är tillfället som gör tjuven och det ligger mycket sanning i det!

/Johny
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: GPS, TV och dator

Är risken så stor?

Den enda incidens jag råkat ut för var i början av 80-talet då ett trögtänkt tjuvämne försökte ta sig in i min husbil Kl 2 på natten på en parkeringsplats i Halmstad. Bilen den gången var en inredd skåpbil och kanske inte så lätt att inse att den var bebodd. Jag hade en säkerhetskedja för dörren så rövaren stod och ryckte utan att kunna få upp dörren. Han (eller hon) blev rädd och sprang sin väg när jag vaknade med ett rytande.

Efter detta har jag alltid haft husbilarna larmade och aldrig blivit utsatt för inbrottsförsök vare sig på hemmaplan eller på kontinenten. Min dyrbara fotoutrustning, där jag inte kan bära med mig mer än delar, är vad jag är mest rädd om och denna och den bärbara datorn gömmer jag så att det inte syns direkt vid ett ev. inbrott.. För mycket prylar för att kunna få plats i ngt mindre än ett fullstort kassaskåp (och ett sådant går inte ha i bilen). Ett bekymmer är att jag tvingas teckna separata försäkringar för mina mest värdefulla kameraobjektiv, eftersom hemförsäkringen har begränsningar för hur mycket stöldbegärlig egendom man får dra med sig.

Navigatorerna får sitta kvar vid förarplats. Med bilens skal larmat och med larmdioden blinkande, så bör det vara uppenbart för den mest trögtänkte att bilen är bebodd. Och hur en husbil ser ut vet ju alla idag. En navigator är fast monterad och får alltid sitta. Min Garmin är lättstulen och den tar jag ofta bort från sitt fäste men bara när jag lämnar bilen.

God idé detta med den lättfunna plånboken! Under ett par flera månader långa och lite äventyrliga resor i Afganistan på 60-talet så hade jag ett lockbete (avsett att lämna ifrån mig tillsammans med plånbok och klocka) vid rån. Mina riktiga pengar hade jag närmast kroppen i ett snöre. Lockbetet bestod av stora sedlar av lågt eller inget värde; en bunt tyska 1000 Reichmark från före kriget, italienska liresedlar (som var imponerande stora på den tiden), men även en del US dollar och annat i mindre valörer. För den genomsnittliga afganske rövaren (och där fanns många; centralregeringen hade inte ens på den tiden kontroll över annat än de större vägarna och städerna) skulle det nog ha verkat övertygande som en förmögenhet.
Jag fick aldrig prova knepet i skarpt läge. Kanske lika så gott; en rövare skulle kanske ha tagit allt, inkluderat skor och underkläder.

Och detta med narkosgaser tror jag, till dess handfasta bevis kommer, rör sig om vandringssägner! Att försöka ge narkos på detta vis borde grovt skattat ge höga dödstal (50%?) med tanke på den mycket varierande känsligheten för narkosgaser. Småbarn och gamla torde dö innan starka vuxna går i narkos. Visserligen är det länge sedan jag arbetade som narkosläkare, men jag tror inte att rövarna har hunnit utveckla tekniken så mycket, intensiv övervakning krävs för narkos!
aake
 
Toppen