Sv: GPS-tracker på katt - fungerar det?
Hejsan, Jappe och jag (och flera) har flera gånger under åren skrivit om olika äventyr med våra katter. Min katt har alltid varit med under sexton år och också åkt ca 15.000mil under de åren. Hon har ägt både husvagnar och husbilar under åren, som jag har kört och servat åt henne

:.
Men under hela tiden så har hon bara varit ute ur bilen med mig, sele och och löplina.
Det jag har lärt mig, tyvärr av erfarenhet, men som med lite tur har slutat lyckligt de få gånger det har hänt. Är att en katt som är ute på okända marker för första gången och det händer något oväntat, skrämd av något simpelt, hundar eller vad som helst och samtidigt inte känner till omgivningarna, flyr och springer utan kontroll så långt och länge de kan.
Det värsta äventyret under åren var när hon blev skrämd och t.o.m. sprang iväg så fort att en sådan där "nyckelring" i kopplet rätade ut sig och hon kom lös, fortsatte över en väg in på en bensinmack, och som jag trodde mig se från flera hundra meter, sprang in under en parkerad långtradare med släp, men verkade inte komma ut på andra sidan.
Jag tog mig dit så fort som möjligt och just då startade föraren bilen och skulle åka iväg. Jag lyckades få stopp på honom som lite tjurigt lovade vänta ett tag.
Lite stressad av tidsbristen eftersom han ville åka iväg, och att jag inte heller var hundra procent säker på om hon hade fortsatt under bilen och över landsvägen på andra sidan så kröp jag runt bland balkar och axlar på både bil och släp i mina försök att hitta henne.
När jag var färdig att ge upp i tron att hon hade fortsatt sin flykt, och gjorde en sista överblick fick jag se henne sitta på en balk bakom nummerplåten bak på dragbilen, utan att ens tordas reagera trots att hon måste både ha sett och hört mig hela tiden.
Nog om det. Säkerhetsmarginalen höjdes efter det äventyret, liksom löplinan med infästningar ökades till en högre viktklass än vad hon har på vågen

:.
Vi fortsatte att vara mycket ute och gå omkring när vi stannar, men väljer bort allt för livliga ställen och hon är nöjd och harmonisk med tillvaron ändå.
Ursäkta, lång inledning kanske

men hur mycket man än "litar" på en lös katt så vet man inte hur galet och underligt den reagerar när den blir skrämd, och hur länge man skall sitta kvar och vänta om den ev. skulle kunna hitta tillbaka. Har den åkt femtio mil från platsen på ett långtradarunderrede så går det ju inte alls.
Även med en tracker så kan det troligen bli svårt att få tag på en bortsprungen katt. Även om man har värsta sorten som hör till jakthundar så är det ju inte säkert att man kan följa efter och komma in där katten verkar vara.
Ta med katten och undersök om den som min, trivs med ett begränsat uteliv och mycket dödtid (med andra ord semester

) som min tycker är helt ok. efter ett dygns tillvänjning varje gång.
Lycka till. M.v.h. JANKRO.
Ps. Knut, min katt är också svart, men hon sitter innanför dörren och väntar på att få selen runt kroppen i stället för att försöka ta sig ur den.
Så det måste bero på någon annan faktor än pälsens färg om de krånglar sig ur selen

.