• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS-tracker på katt - fungerar det?

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Hustru tycker att vi ska ta med vår aby -katt i husbilen till sommaren.
Vi kommer att vara mest i Norrland.
Vi har inte testat tidigare men katten är van att gå in- och ut som den vill - främst under sommaren å den går inte långt hemifrån.
Vågar vi ta med den - tänker på risken att katten försvinner på nån ställplats/rastplats.
Skulle det kunna fungera med en GPStracker tex en sån här??
MiniFinderâ„¢ Pico GPS Tracker
Nån som testat??
---------------------------------
Katten heter Sina Bass å kommer från Kristin Stenmark i Umeå.
Nekayahs abessinier
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS-tracker på katt - fungerar det?

Det hade jag aldrig vågat göra med "Millan"! Stor risk, tror jag. En riktigt bra sele, som katten inte kan krångla sig ur, är nog säkrare. Bra kattselar är tyvärr ovanliga. Jag har ännu inte hittat någon sele som inte Millan kan ta sig ur. Vete xxx hur hon bär sig åt. Svårt, detta!

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GPS-tracker på katt - fungerar det?

Er dette et svart katt syndrom? Vi har katt nr 2 som tar seg ut av alle seler samme hvor stramt de sitter. Og som Milan de er svarte!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: GPS-tracker på katt - fungerar det?

Nog fungerar den men det gäller att hitta katten innan räv eller något annat rovdjur gör det. En sele är nog att föredra. om inte det funkar så får väl katten stanna i bilen eller vara hemma med tillsyn.

Bennie
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: GPS-tracker på katt - fungerar det?

Vi har haft med tre olika katter under flera decennier vid resor inom Sverige, men då vid vildmarkscamping. Sommartid har vi ibland fått vänta åtskilliga timmar på att katten skall komma hem, särskilt någon gång vid lämmelår, men i vinterkyla har detta aldrig varit ett problem. Vi har aldrig mistat någon katt i samband med sådan camping och katterna har uppnått relativt hög ålder.
De katter vi haft har varit stora och rejäla och har saklöst jagat bort rävar som kommit för nära.
På ställplatser och liknande ställen med främmande människor och kanske även hundar skulle jag inte tordas släppa ut vår nuvarande katt, men några av våra tidigare var mer orädd för sådant och följde dessutom bra i skogen, någon gick nästan fot.
Jag vet inte om spårningsutrustning är anpassad för så pass småvuxna djur som tamkatter.

aake
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: GPS-tracker på katt - fungerar det?

Hejsan, Jappe och jag (och flera) har flera gånger under åren skrivit om olika äventyr med våra katter. Min katt har alltid varit med under sexton år och också åkt ca 15.000mil under de åren. Hon har ägt både husvagnar och husbilar under åren, som jag har kört och servat åt henne :p:.

Men under hela tiden så har hon bara varit ute ur bilen med mig, sele och och löplina.
Det jag har lärt mig, tyvärr av erfarenhet, men som med lite tur har slutat lyckligt de få gånger det har hänt. Är att en katt som är ute på okända marker för första gången och det händer något oväntat, skrämd av något simpelt, hundar eller vad som helst och samtidigt inte känner till omgivningarna, flyr och springer utan kontroll så långt och länge de kan.
Det värsta äventyret under åren var när hon blev skrämd och t.o.m. sprang iväg så fort att en sådan där "nyckelring" i kopplet rätade ut sig och hon kom lös, fortsatte över en väg in på en bensinmack, och som jag trodde mig se från flera hundra meter, sprang in under en parkerad långtradare med släp, men verkade inte komma ut på andra sidan.
Jag tog mig dit så fort som möjligt och just då startade föraren bilen och skulle åka iväg. Jag lyckades få stopp på honom som lite tjurigt lovade vänta ett tag.

Lite stressad av tidsbristen eftersom han ville åka iväg, och att jag inte heller var hundra procent säker på om hon hade fortsatt under bilen och över landsvägen på andra sidan så kröp jag runt bland balkar och axlar på både bil och släp i mina försök att hitta henne.

När jag var färdig att ge upp i tron att hon hade fortsatt sin flykt, och gjorde en sista överblick fick jag se henne sitta på en balk bakom nummerplåten bak på dragbilen, utan att ens tordas reagera trots att hon måste både ha sett och hört mig hela tiden.

Nog om det. Säkerhetsmarginalen höjdes efter det äventyret, liksom löplinan med infästningar ökades till en högre viktklass än vad hon har på vågen :p:.

Vi fortsatte att vara mycket ute och gå omkring när vi stannar, men väljer bort allt för livliga ställen och hon är nöjd och harmonisk med tillvaron ändå.

Ursäkta, lång inledning kanske :oops: men hur mycket man än "litar" på en lös katt så vet man inte hur galet och underligt den reagerar när den blir skrämd, och hur länge man skall sitta kvar och vänta om den ev. skulle kunna hitta tillbaka. Har den åkt femtio mil från platsen på ett långtradarunderrede så går det ju inte alls.

Även med en tracker så kan det troligen bli svårt att få tag på en bortsprungen katt. Även om man har värsta sorten som hör till jakthundar så är det ju inte säkert att man kan följa efter och komma in där katten verkar vara.

Ta med katten och undersök om den som min, trivs med ett begränsat uteliv och mycket dödtid (med andra ord semester :D) som min tycker är helt ok. efter ett dygns tillvänjning varje gång.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. Knut, min katt är också svart, men hon sitter innanför dörren och väntar på att få selen runt kroppen i stället för att försöka ta sig ur den.
Så det måste bero på någon annan faktor än pälsens färg om de krånglar sig ur selen :D.
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: GPS-tracker på katt - fungerar det?

Vi håller på att utbilda våran nya katt Zimba att bära sele för att kunna åka med i husbilen.
Vi köpte det sele från Arken Zoo och tycker att den känns bra fast han tycker inte enl, bild att det är någonting att ha :D
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    420,8 KB · Visningar: 7

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS-tracker på katt - fungerar det?

Jankro beskrev något viktigt som jag reagerade på. Deras katt var tydligen så stressad att den inte gav sig till känna direkt när den såg Jankro.

Vi upplevde något liknande när vår kattlucka hade gått i baklås och Millan inte kunde komma in i huset. Hon försvann och var borta flera dagar. Vi gick runt i trakten och letade och ropade på henne utan framgång. Till slut så lyckades GB få syn på henne där hon satt i skogen bara en liten bit från vägen. Katten reagerade inte när hon fick syn på oss. Det var först när vi gick fram till henne som hon liksom vaknade till och kände igen oss. Hon "gick fot" hela vägen hem.

En märklig upplevelse! Katter är speciella. Nu är allt som vanligt igen.

Jappe
 
Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: GPS-tracker på katt - fungerar det?

Tack för tips och synpunkter.
Vi går nu från 2 katter till en katt och funderar på att avlasta kattvakten som alltid ställer upp och sköter katten-erna här hemma medans vi åker runt med Pärlan (husbilen).
Ja vi får fundera vidare på vilka alternativ som kan passa oss och vår katt.
Skulle vara mysigt att ha med Sina Bass på våra utflykter med husbilen. :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS-tracker på katt - fungerar det?

Valet beror nog på kattens psyke. Antingen föredrar den ert sällskap eller så prioriterar den tryggheten i hemmets lugna vrå. En bra kattvakt är guld värd; det har jag erfarenhet av och det fungerar. Millan kan vara lite småsur om jag varit borta månadsvis från hemmet men till slut så mjuknar hon igen.

Siameser är väl speciella på många sätt och kanske lättare att hantera i ny miljö och ovana situationer än vanliga bonnkatter, inbillar jag mig.

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: GPS-tracker på katt - fungerar det?

Ja Jappe, siameser är lite speciella, men det är faktiskt alla katter. Förutom att alla (och det har blivit många sedan barndomen) har varit extremt kattaktiga så har personligheterna varit mycket olika. Vi har endast hunnit med två siameser och båda var väldigt stridslystna, men det kan ju vara tillfälligheter? Båda siameserna var pålitligt sällskap för långa skogspromenader.

aake
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: GPS-tracker på katt - fungerar det?

Vår Nizze är nu 11 år och har varit med oss i husbilen sedan han var 8 veckor. Han är en vanlig utekatt hemma då vi bor i villa. När vi åker husbil så har han sele och löplina. När vi åker så ligger han och sover men när vi stannar väntar han på att vi tar på honom selen. Han vill gärna ut och se sig omkring när vi stannar.

Nu står vi på camping i spanien och om han kommer ut i förtältet utan att vi satt på löplinan så väntar han på att den kopplas på, löplinan alltså. Det har hänt att vi inte har satt fast löplinan i bilen och han har gått iväg men han har inte så bråttom utan att vi har kunnat ta fast honom.

De tre sista åren har vi haft kompostgaller runt bilen eftersom vi har en hund, Anni, också. Ibland hoppar han över stängslet men kommer inte så lång innan vi får fast honom egtersom linan fastnar emellan kompostgallren.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: GPS-tracker på katt - fungerar det?

Vår Nizze är nu 11 år och har varit med oss i husbilen sedan han var 8 veckor. Han är en vanlig utekatt hemma då vi bor i villa. När vi åker husbil så har han sele och löplina. När vi åker så ligger han och sover men när vi stannar väntar han på att vi tar på honom selen. Han vill gärna ut och se sig omkring när vi stannar.
--------------------------------------------------------------------------------

Hej, verkar att vara en kopia av min katt på många sätt. Förutom det jag skrev ovan så går hon självmant in i buren och sover, antingen man kör 5km. eller 50mil. När man stannar kommer hon ut och gör en bedömning genom rutorna. Om det verkar vara ett ok. och intressant ställe att gå ut på..... Då går hon till dörren och säger till att det är dags för en rundtur.
Om stället verkar illa valt och ointressant så lägger hon sig i framfönstret för en djupare analys av läget. Verkar det helt värdelöst så går hon och lägger sig i sin bur igen.

Men som eran så har hon varit ute och åkt sedan hon var liten, och då kanske inte än fått rutiner på allt underligt som kan ingå i en katts liv.

Spinner vidare på Jappes fundering om skrämd och stressad katt.
Här hemma har hon alltid bara varit borta några timmar åt gången och alltid hemma på nätterna. Det är bara en gång under alla år hon varit saknad i två dygn.
Jag var ute och visslade på henne (Ja hon kommer när husse visslar :D) och gick runt och letade utan resultat. Efter två dygn så råkade grannen se en mycket olycklig katt inkrupen och instängd i en ålryssa som hängde som prydnad på baksidan av hans hus.
Jag hade säker varit i närheten av den två gånger när jag letade efter henne, men hon hade inte gett sig till känna ändå.
Så det är inte säkert att en bortsprungen katt ger sig till känna, ens om man är i närheten med spårningsutrustning eller andra finesser.

- GOD JUL -

ljus9.gif

----- Önskar ------

JANKRO & BUSAN
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: GPS-tracker på katt - fungerar det?

Vår katt är en egenhändigt infångad "vildkatt" hittad under Ica Maxi, (tog 2månaders trixande)
Hon har ett ganska enkelt sele med lina hemma när hon går ut på tomten, hon har aldrig försökt ta sig ur selen utan njuter bara av att få vara ute en stund under uppsikt.
Detta är vår andra "vildkatt" och maken till tillgiven katt går knappt att finna.
Verkar som att de är väldigt tacksamma att få tillhöra en familj :-D
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: GPS-tracker på katt - fungerar det?

Finns nog inte två katter som är lika. Vår förra, en okastrerad hankatt, skulle absolut med när jag skulle gå ut med hundarna. Tyvärr så blev det inte i jämn promenadtakt utan katten satte sig ner tills den var c:a 15 meter efter för att sedan med stora språng hinna ikapp. Det blev inte speciellt långa hundpromenader när katten var med. Ett vattenfylld dike skilde fastigheten från en starkt trafikerat väg men när det blev torrt en sommar kunde katten tydligen inte motstå frestelsen att försöka ta sig över vägen, tyvärr.

Vår nuvarande katt får stanna hemma, där den förresten trivs bäst, det finns i alla fall folk som ser till den samtidigt som de sköter om hästarna.

För närvarande har vi även en vildkatt som kommer hit med jämna mellanrum och hjälper till att vittja musfällorna.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: GPS-tracker på katt - fungerar det?

Vi håller på att utbilda våran nya katt Zimba att bära sele för att kunna åka med i husbilen.
Vi köpte det sele från Arken Zoo och tycker att den känns bra fast han tycker inte enl, bild att det är någonting att ha :D


Sådan sele hade våran hund men clipsen hamnade precis vid leden så när han sträckte benet bakåt tog benet i selen och det gillade inte han .
Jag sydde om den så ett spänne var på ryggen istället så var det bara ett band runt magen .
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: GPS-tracker på katt - fungerar det?

Sådan sele hade våran hund men clipsen hamnade precis vid leden så när han sträckte benet bakåt tog benet i selen och det gillade inte han .
Jag sydde om den så ett spänne var på ryggen istället så var det bara ett band runt magen .

Hej och tack ... Jag kollade på en gång och kunde konstaterade att spänne tar i benet när katten går ... vi får sy om det som du har gjort...
 
F

F.d. 53074

Guest
Sv: GPS-tracker på katt - fungerar det?

Jojo, frugan och jag brukar säga att ju mer man lär sig om katter, desto mindre förstår man att man kan om dem. Vi jobbat ideellt för Djurskyddet Karlstad och nu har vi varit jourhem åt 130 katter under ca 10 år. Men faktum kvarstår - vi begriper inkentinken...

Kjell
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: GPS-tracker på katt - fungerar det?

Jojo, frugan och jag brukar säga att ju mer man lär sig om katter, desto mindre förstår man att man kan om dem. Vi jobbat ideellt för Djurskyddet Karlstad och nu har vi varit jourhem åt 130 katter under ca 10 år. Men faktum kvarstår - vi begriper inkentinken...

Kjell

Gäller väl det mesta. Ju mer man studerar något ingående, desto mera säker blir man på att man inte förstår så mycket. Det uppstår nästan alltid fler frågor än svar, oavsett ämne.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: GPS-tracker på katt - fungerar det?

Nåja, lite förstår man med tiden. Som detta att vuxna tamkatter regredierar, beter sig som kattungar, i relationen till oss sammanboende. Ett par av våra katter har demonstrerat detta tydligt när de blivit skrämda av något vid promenader. Katten har då sprungit och gömt sig och sedan stannat kvar nära denna plats till dess vi gått tillbaka dit många timmar senare. En kattunge skall stanna på den plats där den blivit skild från sin mor! Så har dessa katter betett sig även om platsen varit välkänd för katten och ett ställe den brukat besöka på egen hand.

aake
 
Toppen