• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS Puck?

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Funderar på att testa Autoroute med GPS Puck via Laptop.

Vilken Puck skall man skaffa!:confused:
Finns ju en del att välja på.

Vill ha en med hög kvalitet.

Vad rekomenderar ni? :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GPS Puck?

Det er i dag nesten bare 3 forskjellige chipset som er i bruk, mest brukt er sirf-3. Kobling til PC er enten rs-232 serie eller usb over kabel eller bluetooth, jeg vil si bruk usb - billig og greit.

Den eneste virkelige forskjell mellom alle de sirf-3 usb pucker som selges er kapslingen. Skal den bare ligge i vinduet på husbilen så kjøp billigst mulig, skal du legge den ut på taket (kabel gjennom takluke) så velg en som er vanntett.
Den første vanntette jeg kjøpte viste seg etter noen år at den ikke var helt vanntett - innmaten korroderte bort. Er det oppgitt en IP-verdi for tettheten så gå for høyest mulig verdi IP-66 burde tåle det meste, men IP-44 bør ikke ligge ute på taket hele året.

Det er et chip-set som er forberedt for de europeiske satellittene når de kommer i drift - foreløpig endel dyrere enn sirf, første generasjon av disse chippene viste seg at de ikke kunne oppgraderes (har en slik fra Conrad).
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: GPS Puck?

Det er i dag nesten bare 3 forskjellige chipset som er i bruk, mest brukt er sirf-3. Kobling til PC er enten rs-232 serie eller usb over kabel eller bluetooth, jeg vil si bruk usb - billig og greit.

Den eneste virkelige forskjell mellom alle de sirf-3 usb pucker som selges er kapslingen. Skal den bare ligge i vinduet på husbilen så kjøp billigst mulig, skal du legge den ut på taket (kabel gjennom takluke) så velg en som er vanntett.
Den første vanntette jeg kjøpte viste seg etter noen år at den ikke var helt vanntett - innmaten korroderte bort. Er det oppgitt en IP-verdi for tettheten så gå for høyest mulig verdi IP-66 burde tåle det meste, men IP-44 bør ikke ligge ute på taket hele året.

Det er et chip-set som er forberedt for de europeiske satellittene når de kommer i drift - foreløpig endel dyrere enn sirf, første generasjon av disse chippene viste seg at de ikke kunne oppgraderes (har en slik fra Conrad).

Hej Knut!

Och tack för ditt svar.:)

Min tanke är väl att ha den liggande i framrutan.

Jag har aldrig testat detta med Laptop och GPS förut, men det verkar ju vara intressant.
Kjell & Company har ju lite att välja på.

T.ex: GlobalSat 449:- Art.Nr: 31-053

Men du menar att det är ungefär likvärdig kvalitet även på en billigare variant, om man skall ha den i framrutan.:confused:

Ha det så bra!
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: GPS Puck?

vad är det för nackdelar resp. fördelar med en "vanlig" gps och en gps-puck o laptop
:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GPS Puck?

Fordelen med laptop løsning er større skjerm for planlegging av tur.
Kjøper en også gpsgate så kan en ha flere programmer som bruker gpsen samtidig. Har testet gpsgate med integrasjon til google earth, det krever bra båndbredde på mobilt nett og ingen volumprising. Kjører selv med en PC navigasjon som vet hvor de lave undergangene er og hvilke vekt og bredde begrensninger som er på de forskjellige veiene, dette i tillegg til en utgått pakke fra promobil med alle stellplatzer som de hadde i sin liste over hele Europa i 2007. Noen ganger kjører jeg med netstumbler på med logging av alle trådløssoner vi passerer, kan være greit når en må ha fatt på en slik sone.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: GPS Puck?

Jag har också varit inne på denna idé men en bluetoth puck visade sig kräva batteri var 8 timme. Praktiskt utan sladd men USB är nog bättre. Andra nackdelen är ju att en Pc som är på hela tiden tar ström och det har vi ju som sagt dåligt med.......
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: GPS Puck?

Autoroute2007 eller det senare MapPointEuropa2009 är helt överlägset för planering och landvägskörning. I städerna använder jag dock oftast TomTom och anledningen är simpel.
TomTom tar på något sätt (antagligen inprogrammerat) hänsyn till min verkliga hastighet vilket gör att man svänger av i rätt korsning. MapPoints GPSsignal har tydligen en fördröjning som gör att positionen oftast ligger lite efter och blir rätt först när man står stil. Oftast har den gjort att vi svängt av för tidigt. (eller så beror det på min klantighet). Hur som helst så upplever jag väldigt stora fördelar med MapPoint men har inte kastat ut TomTom för det. Ytterligare en fördel, när min ledstjärna kör husbilen, är att jag har MapPoint pratandes (engelska) i bakgrunden och försöker visa vägen, emedan jag tittar på film eller surfar. ;) Även då kan det hända att vi kör fel men det kan jag inte lasta MapPoint för. Suveränt program, som jag verkligen vågar rekommendera. Jag tror säker att Knut kan reda ut den tekniska skillnaden bättre än vad jag gjorde. Har GPSpucken på taket.
Julian
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: GPS Puck?

Jag har också varit inne på denna idé men en bluetoth puck visade sig kräva batteri var 8 timme. Praktiskt utan sladd men USB är nog bättre. Andra nackdelen är ju att en Pc som är på hela tiden tar ström och det har vi ju som sagt dåligt med.......

Hej!

Men man använder kanske oftast PCn & Autoroute när man kör?
Då har väl du ström via genaratorn!
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.543
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: GPS Puck?

Hej!

Har använt MS Autoroute de senaste 7 åren. Nu senaste åren MS Autoroute 2007.
I mitt tycke helt suveränt program.
- Enkelt att lägga in POI, Stellplatser, kameror m m
- Enkelt att planera rutt
- Exakt i position hela tiden. (problemt gäller tydligen Mappoint)
- Stor och tydlig skärm
- Nattbild
- Röstanvisning om man vill
- Samma program i hemmadatorn vilket underlättar hanteringen av PIO under andra tider då man inte sitter i bilen.

Synd bara att det inte kommer uppdateringar av nya kartor, men än så länge har det inte varit något problem.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: GPS Puck?

Hej!

- Exakt i position hela tiden. (problemt gäller tydligen Mappoint)

Tack Åke, jag hade samma problem med AutoRoute2007 men nu slog det mig, "poletten ramlade ner", jag har helt enkelt för lite minne i min Laptop, kan det va' så enkelt?
Ska byta datorn!
Julian
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: GPS Puck?

Har upptäckt att när man har alkovbil så måste GPS-antennen (pucken) upp i takluckan för att fungera bra i stadsmiljö. Husen skuggar radiosignalen och de når inte ner om antennen ligger i framrutan.
Jag har satt en extra antenn från Kjell o Co till min Garmin 760 i tackluckan vid sidan av en GPS-puck till Autoroute och det fungrerar utmärkt. Det har även vist sig att av någon anledning lägger ibland någon av navigatorerna, Garmin eller datorn, av men sällan båda samtidigt. Tyvärr har det hänt när man varit allra mest beroende av dem. Har man två på gång samtidigt så fungerar det. Lite kul är det också att de ibland visar olika rutter och då får man lite att välja på.

EssoJ
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: GPS Puck?

Jag började med en GlobalSat-BU353. Hade kanske lite otur med mitt ex. men den bedömde jag som värdelös.
Jag bytte sedan till en Holux bluetoth. Lite dyrare men mycket bättre. Den går en hel dag på en uppladdning. Jag har provat den i handskfacket, under solskyddet, på en hylla bak i bilen och den fungerar alltid klockrent. När den varnar för dåligt batter laddar du via ett 12V-uttag eller direkt från laptopen.
När jag startar den hittar den satelliterna långt innan jag hunnit få igång MapPoint, eller Kartex.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: GPS Puck?

Jo men generatorn skall under tiden man kör , driva kylskåp och ladda två batterier!

Hej Sharky!

Jo det är ju klart!

Men hur gör alla dom som använder Laptop med GPS i husbilen?

Har svårt att tro att dom kör på batteri hela tiden.

Personligen tror jag inte att det är några problem att köra Laptopen på 12V uttaget när man kör.

Men, jag kan ju ha fel! :)

Vad säger ni som använder Laptop med GPS.....i husbilen, hur gör ni?:confused:

Ha det!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GPS Puck?

For oss er dette ikke noe problem, bilen har orginalt forsterket generator og plenty ladning.Den andre siden er at laptops er forholdsvis snille på strømforbruk. Selv har vi en ganske kraftig PC montert i bilen med en 10" skjerm på instrumetpanelet totalforbruk ca. 70 watt.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: GPS Puck?

Problem område , men jag har märkt att när jag använde laptop under färd för surfning så kom jag inte fram med fulladdade batterier detta var under en mycket varm period och mycket ström gick till kylskåpet. Detta är ju negativt om man vill se TV.

Starkare generator vore ju en lösning och jag funderar på solceller!!!
 
Toppen