• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gps problem

hanhals

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3084
Medlemskap
2025
Jag har en Garmin nuvi. Hur gör jag när jag skall slå in ny koordination med
- tecken framför t.ex. Torremolinos 36 38 55 N -4 28 31 E:dog::dog:

Sv: Gps problem

Minus E (east) blir väl W (west) om jag kommer ihåg rätt på min Nûvi 660
Har aldrig sett att man använt minus i koordinater-
Ove.G

Hej
Tryck på pilen som pekar ner.Då kommer det upp koordinater i fönstret.
Tryck in 36 sedan klar . tryck in 38 sedan punkt och därefter resten.

Tack Ove .G Så enkel var det,har frågat många men ingen har kunnat ge mig rätt svar.

Det ser inte rätt ut !
Jag bor på N36"33`51.14 O 4"37´06.18 och Torremolinos ligger bara några Km
härifrån Enligt google earth så är Camping Torremolinos N36"38´46.90 O 4"29´16.20 , men det kan bero på att man använder olika system Amerikanskt Europeiskt ,Militärt och gammalt system. Navigatorn i min Bil och google har samma kordinater.
Slår man in kordinaterna som Camping Torremolinos utannonserar sa hamnar man i Nordafrika ocn inverterar man O / N så hamnar man i Helsingborg. kanske någon som vet hur det är. det är ju lite långt att köra fel...................................................
Juan

Här finns omvandlingstabeller RT90 till WGS84 för olika system för koordinater. Angivelsen på Torremolinos camping är helt korrekt om använder rätt system (h ddd.ddddd)
Systemen som finns i min Garmin h ddd mm ss.s och h ddd mm.mmm ger ungefär samma ställe om slår in dina koordinater och de som "hanhals" har.
Ove.G

Tillbaka
Toppen