• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GPS og A-GPS

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Gjorde en test i dag just for fun: GPS +-7m A-GPS +578m nøyaktighet, ett annet sted 11 minutter senere samme nøyaktivet for GPS mens A-GPS har forbedret seg til +107m. Begge disse målingene skjedde utendørs i fri luft og sikt til minst 1 3G mast. Innendørs får jeg nå +-90 m på GPS og +100 på A-GPS dette er 100 m fra siste utendørs måling.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS og A-GPS

Med hjälp av GLONASS befinner jag mig "right on spot"!

image.jpg
I soffan i vardagsrummet med min iPad

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Eftersom GLONASS är ryskt kan Putin hålla reda på var alla antagonister befinner sig. Åtminstone de som har uppkopplad telefon/platta.

F

F.d. 55451

Guest

Hvor nøjagtig en GPS / A-GPS skal være afhænger af hvad den skal bruges til.

Hvis det er for at køre med navigering i områder med god mobil dækning, så er A-GPS udemærket.
Men det kan være irriterende at GPS'n fortæller at man skal dreje 50 meter for sent og man må vende om.

jeg har netop testet en minimal 7" tablet med A-GPS i gennem Jylland og Schleswig-Holstein.
Har navigeret perfekt med Google kart online uafbrudt på 800 kilometer.
En dårlig GPS placering men en god A-GPS placering i førerhytten under taket på solskyddet.
98212d1429677302t-sam_0114.jpg

A-GPS henter sin triangulering via WiFi fra min Router/modem over taket
og den er optimal med en rækkevidde på mere end 15 kilometer til masterne.

Senast redigerad av en moderator:

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Förlåt en yngling. Är det inte så att A- betyder att mobilmasterna hjälper till att ge en ungefär lokalisation till GPS:en för att denna snabbare skall hitta satelliterna. När dessa väl är funna spelar A- inte längre någon roll?

F

F.d. 55451

Guest

Der findes kombinationer av A-GPS og GPS.
Min minimale tablet er endast med WiFi.
t.ex. når jeg går rundt inden ca. 100 meter af min husbils- eller hem-Wifi så er jeg konstant hvor min mobile bredband modem befinder sig.
Hvis jeg går uden for ca. 200 meter från HB eller hem, slår tabletens WiFi på min smartphone i fickan
og da er jeg precis hvor jeg er - :D

Men smarphonen har mindre end den halva rækkevidde end som hvad min tak-modem har, og koster 10 x mer for internet.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Min enhet støtter begge de amerikanske GPS frekvensene og GLONASS, skal og støtte den europeiske når den er oppe.

Det jeg gjorde under dagens test var å benytte en app som går inn bak Android sin location og henter ut basis data. Normale navigator apps bruker bare sluttresultatet, med utgangspunkt i maks presisjon.

Oppdaget ved et tilfelle at LTE Discovery appen har de ekstra api kall som skal til for å få grunndata fra hardware.

F

F.d. 53814

Guest

Förlåt en yngling. Är det inte så att A- betyder att mobilmasterna hjälper till att ge en ungefär lokalisation till GPS:en för att denna snabbare skall hitta satelliterna. När dessa väl är funna spelar A- inte längre någon roll?

Det är helt korrekt.
A-GPS har inget med själva navigeringen att göra, men den underlättar uppstart och första fix.
Det Knut talar om är positionering med hjälp av 3G-nätet.

F

F.d. 55451

Guest

Ha-ha -- mig själv Bredo :oops:
- jeg troede ikke min minimale Huawei tablet (444,- dkr) havde rigtig GPS og A- GPS - det har den
men så langsom på GPS at rigtig position tar' 2-3 minutter. :oops:

Godt Knut at du stiller spørgsmålene - så prøver man og opdager noget andet.
Men altså en GPS reaktionstid på 2 minutter - hvad kan det bruges til ? :rolleyes:
min erfaring med ren A-GPS er reaktionstid ½-1 minut fra start - derefter propt.
Dermed finder jeg A-GPS med WiFi/MBB (husbil) acceptabel.

Noggranheter:
A-GPS ca 9-12 meter.
Mine usb ren GPS'r for laptop ca. 5-8 meter.
Min håndholdt Garmin for vandring m.m. 1-3 meter noggranhet
og reaktionstid fra start 3 minutter.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

De fleste enheter med A-GPS i dag bruker også et tillegg til standarden som bruker triangulering og timing basert på GSM nettet. Basis A-GPS er kun nedlastning av databasen over satellittenes baner og timing, i stedet for å vente på nedlastningen over GPS datastrømmen på 50 bit/s. Denne delen sørger for en rask first fix. Trianguleringen har ingen ting med dette å gjøre, denne hjelper først til om det mangler fri sikt til satelittene.

F

F.d. 55451

Guest

Liten mer test.
Startede Here off line GPS
- slukkede for hemmets og smartphones WiFi
- gik en tur på 400 meter x 2.

Navigering meget langsom ca. 15 sekunder bagud ved promenad
altså på 15 sekunder kør du ved 60 km/t - 250 meter med tablet GPS

Min minimale Huawei tablet har en precision på ca 10 meter med A-GPS via WiFi til router/takmodem.

I min opfattelse er det A-GPS som 95% styrer mine Google kort online - ikke GPS.

Hvilken test ska jeg gøre for at overbevise om at det er tilfældet ? ;)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Triangulering av GSM og wifi kan ha høy pressisjon basert på google sine servere over internet. Dette er noe av kartleggingen som streetview bilene gjør, dette ble kjent i forbindelse med en skandale om lagring for mye data fra denne kartleggingen.

Men om en som meg beveger seg langt fra stabile wifi nett som kan ha blitt kartlagt av streetview bilen har en bare gsm delen igjen. Wifi triangulering kan og gi meget høy presisjon innendørs i kjøpesenter om det har blitt besøkt av google.

F

F.d. 55451

Guest

OK - kanske jeg ska testa med Google maps uden husbil/hem/ficka -wifi på 400 meter.
Vi får se.

F

F.d. 55451

Guest

Det var en intresant test.
Nu blev positionen snabb og noggranheten ca. 12 meter med Google Maps og ingen mobilt bredband.
Endast Google Maps - påslagen WiFi på tableten - men inta till mina WiFi.
Finns ingen öppna WiFi som min tablet vil snakke med'.

Så er det muligvis Google registrerte externe WiFi og et snabb Google kart.

Aha -aha.

:)

Hur mon det fungerar i ödemarken :confused:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg trenger ingen ødemark, mesteparten av farmen er utenfor rekkevidde for alle wifi nett. Men her kommer en tilleggsinfo: det ser ut som om google har fått inn våre wifi routere i databasen, men med plasseringen så er den ikke presis.

F

F.d. 55451

Guest

Ind til andet er sandsynliggjort eller testet
vil jeg påstå at
Google Maps online er det bedste grundlag for A-GPS/GPS navigering med informationer.
I tillæg kan man bruge sine egne og andre hvermand's kort med Mina kartor.
Slå over på Streets etc.

A-GPS fungerer optimalt uden for ödemarken.
Online skal og bør være en selvfølge i nutidens og fremtidens husbiler til rejsebrug.

Det är mitt uttalande.

F

F.d. 23518

Guest

Der er stor forskel på gps i tablets, min gamle Medion brugte lang tid for at finde signal, også ude, min nye Sony har signal på få sekunder inde. Den modtager både amerikanske, russiske og kinesiske satellitter.

Camperhilsen Ole Nørgård

F

F.d. 55451

Guest

Hej Ole og velkommen i HBK.
Jo vist er GPS delen i tablets utvivlsomt blevet bedre efterhånden.
Vel nok også samarbejdet mellem A-GPS og GPS.
Nu sidder min april 2015 tablet, på ind-siden af sol-skærmen med metal overalt.
Alkove og hele husbilen i aluminium.
Jeg er 100% overbevist om at det er A-GPS der funker godt og får mig på en maximal nøjagtighed af ca. 6 -12 meter.
Vi ved at stærke WiFi signaler kan trænge gennem et nøglehul' men GPS har lidt sværere ved det,
så derfor tænker jeg på et forsøg med at anbringe tabletten i en pengekasse og flytte det hele ca. 50 meter. nøglehullet imod jord, himmel eller modem.
Hvor hurtigt går flytningen ind på skærmen ?
Et simpelt forsøg som man forhåbentlig bliver klogere af
og kan se om det er Googles WiFi system eller GPS satelitterne som er udslagsgivende.
OK ?
:)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Muligens kan enkelte telefoni verktøy gi en pekepinne på hva som brukes?:
Screenshot_2015-05-03-13-37-54.jpg

Det finnes flere slike apps, som plukker opp data fra hardware - sammen med lokasjon som returneres så skulle en kunne se om det er hardware data eller om det er Google database som er kilden.

Bilagor

• Screenshot_2015-05-03-13-48-57.jpg
    Screenshot_2015-05-03-13-48-57.jpg
    10,2 KB · Visningar: 0
Toppen