• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GPS o navigeringshjälp

G

Gittan Flink

Guest
Vi har en Tom Tom GO630 jag kommer inte alltid till rätt ställe nar jag slår in
L atitud Longitud på ställplatserna skall det vara några mer tecken emallanlan siffrorna tex
0 eller . eller , det finns ju på andra ställplatser men inte på dom ni visar på dom platser jag tar ifrån er??:(

F

F.d. 25317

Guest
Sv: GPS o navigeringshjälp

På TomTom 630 finns det två olika sätt att att ange latitud och longitud. Det ena är då bara grader och delar av grader är angivet, det andra då graden, minuter och sekunder är angivet. Det går att ställa om navigatorn för båda sätten. Inga andra tecken behövs, sekundtecknet behövs inte anges. Min erfarenhet av koordinat angivningen är att t.ex. campingplatsernas koordinater inte alltid är angivet för receptionen utan kan vara någonstans i mitten på platsen och då hittar inte navigatorn, det är inte fel på er.
Lycka till.

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Tror inte den T-T modellen klarar det systemet (wsg?) som HBK använder till ställplatserna. Man måste kunna knappa in "mellanrum" och det kan i alla fall inte jag:mad:

Får knappa in adressen eller hitta andra koordinater någon annanstans.
Eller försöka köra efter vägbeskrivningen, - funkar ibland :rolleyes:.

Gunnar

F

F.d. 14324

Guest

Jag har ingen erfarenhet av tomtom men någon här i klubben tipsade om ett program för att översätta koordinater mellan olika system och jag använder det en hel del när jag planerar.

GPS Coordinate Converter, Maps and Info

Det här programmet behöver ju visserligen en dator och internet men du kanske kan ha nytta av den ändå.

G

Göran & Carola

Guest

Har man en Androidlur finns det en app som heter Coordinate Converter. Visar alla 3 koordinatsystemen samtidigt. Se skärmbild

Bilagor

• Coordinate converter.jpg
    Coordinate converter.jpg
    42,2 KB · Visningar: 7
F

F.d. 58621

Guest

Jag använder appen Coordinates för att omvandla de fyra vanligaste koordinaterna till de koordinater som vi behöver.
V-backen ;)

Toppen