• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS med möjlighet till koordinatinmatning

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Hej!
Jag har en Navman S90i, tror jag den heter. Jag har frågat Navman support gång på gång, om man inte kan lägga in koordinaterna. Dem har hela tiden svarat nej, det går inte.
Nu har jag själv ordnat, så att jag, när jag är på resande fot kan lägga in koordinaterna i min GPS.
Jag omvandlar först koordinaterna till decimalt (tack , Roger Medin ), sedan skriver in dem i ett Excel blad och sparar filen som .csv fil. Sedan är det bara att ladda ner filen i GPS:en som en POI plats.
Hälsningar
Hej, ett annat sätt är att ha ett antal navpixbilder i reserv. Dessa kan man redigera om via Navdesk programmet o läsa in bilden igen. Men båda sätten är någon omständigt. Tyvärr har nya ägaren Mio inte heller direktinmatning av koordinater vad jag kan se,
Trenden verkar gå mot uppkoppling till internet i alla lägen via mobilnätet. En fråga jag ställer mig är om tillverkarna har gjort ordentliga marknadsundersökningar.
Är ändå nöjd S90i ägare.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Clarion har inmatning av kordinater. Den använder iGo 8 eller iGo Amigo beroende på modell. Men jag vet inget om hårdvaran hur denna fungerar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Urbanfolke

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3320
Medlemskap
2024
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

I min Mio c520 lägger man in koordinater med grader,minuter o sekunder därefter omvandlas dem i gps:en till grader komma någonting. Anser det är jobbigt när position minuter o komma skall ommvandlas till minuter o sekunder. Tyska Border Atlas är alla positioner givna i grader,minuter och sekunder där det lätt med inatning.
T.ex N56 grader 33minuter 15sekunder då stämmer det men ibland skriver dem
N 56grader 33,25minuter då måste man dividera 25med 100 och multiplicera med 60 för att få pos. i sekunder. Det är det Svenska systemet som har komma minuter helt förkastligt system. Vad är det för fel med Mercators projektion i Sverige när det fungerar i hela världen i övrigt.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

I iGo8 kan man mata in i flera olika format som
DD MM SS.S = N59°43'13.068'' eller
DD.DDDDD = N59.7202966° eller
DD MM.MMM = N59°43.21780'
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

I Navigon 7310 kan man lägga in koordinater antingen som grader, minuter och sekunder, eller som decimalgrad
 
F

F.d. 53011

Guest
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Det kan man med Navigon 3310 Max också. Grymt bra apparat till ett bra pris.
Instämmer helt med detta , gav 1990:- på Volvo-butiken inkl. 2 års fri kartuppdatering. Har samma kartlev. som Garmin och 40 länder i Europa ingår. Tror att det är bättre att byta apparat vartannat år än att köpa en dyr/"bra" apparat pga den enorma utvecklingen på det här området.

Mvh
Bengt
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Kanske en onödig upplysning (forumet brukar ha koll) men vid kontakt med Navigonsupport så upplyste dom att alla Navigon som har 3 som andra siffra har koordinatinmatning.

Mvh Marita
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Hej!

Jag har läst allt här och kollat alla hemsidor och tester. Det framgår aldrig om det är möjligt att mata in koordinater. <sugen på en Navigon 7210, men den tycks inte ha den funtionen.
Någon som kan tipsa mej om ett bra köp?

Tackar på förhand
Hans

Navigon 4310 har den fuktionen du söker
Lars48
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Köpte själv en navigon 4310 max inte så farligt dyr heller, den har funktionen du söker.
 
F

F.d. 16222

Guest
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Hej!

Har en Garmin 1350T denna har funkat bra. Fick dock göra en uppgradering av programvaran direkt efter köpet, har därefter funkat problemfritt.
Tre olika format av kordinater går att mata in.

MVH putteelin
 
F

F.d. 25122

Guest
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Hej!

Jag har läst allt här och kollat alla hemsidor och tester. Det framgår aldrig om det är möjligt att mata in koordinater. <sugen på en Navigon 7210, men den tycks inte ha den funtionen.
Någon som kan tipsa mej om ett bra köp?

Tackar på förhand

Hans
Hej Hans!!!


Har en Garmin nuvi 765T med möjlighet att mata in kordinater,hands fri,fartvarning m.m.Är mycket nöjd med
denna GPS.
Hälsningar
flygarn​
 
F

F.d. 1650

Guest
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Köpte igår en TomTom XXL (5" skärm) med möjlighet till koordinatinmatning. Pris 1990 kr på NetOnNet. Minst 300 billigare än övriga affårer.
 

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Hej! Vi köpte nyligen en Navigon 4350 Max på MediaMarkt i Bäckebol.Pris 1990:- SEK(listpris 2695:-SEK) Den kan man lägga in kordinater på.Europakarta med 40 länder ingår,och mycket annat.Om nan registrerar sitt köp hos Navigon kan man köpa 2 års kartuppdatering för 199:-SEK Vi är mycket nöjda.

Mvh. Avo o Laila
 
Senast ändrad:
Toppen