• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Hej!

Jag har läst allt här och kollat alla hemsidor och tester. Det framgår aldrig om det är möjligt att mata in koordinater. <sugen på en Navigon 7210, men den tycks inte ha den funtionen.
Någon som kan tipsa mej om ett bra köp?

Tackar på förhand
Hans
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Hejsan
Jag har en Garmin 660, den kan man mata in koordinater på.
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 20563

Guest
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Navigon 7110, men MED POI-Warner installeret.
Mvh Steen
 

Stefan59

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Köpte en Navigon 8110 ny o fin GPS. Otroligt nog gick det inte att slå in kordinator så det fick bli Blocket
 
F

F.d. 20563

Guest
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Nej. På de nyeste Navigon med MN7 kan man IKKE ladda in egne POI'er og koordinater. Vi må håbe der kommer en POI-Warner en dag til disse modeller.
Mvh Steen

SIDSTE NYT! Der er nu (i går) kommet en POI-WARNER til MN7. Så nu kan POI'er laddas in, og koordinater kan indtastes på Navigon med MN7.
Mvh Steen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

På Garmin 760 går det också att lägga in
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15943

Guest
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Hej!
Jag har en Navigon, man får gå via kartan och navigera via hårkorset till den punkt där kordinaterna stämmer sedan är det bara att köra dit!
Gott nytt År!
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Hej
På min Tomtom 930 t går det alldeles utmärkt att lägga in kordinater. Den har dessutom många andra roliga finesser, man kan spara bilder från kameran och visa som bildspel. Om man vill så varnar den när man kör fortare än tillåtet. Husbilklubbens ställplatser får också plats och mycket mer.
Sören
 
F

F.d. 8653

Guest
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Tomtom G0 730T funkar det i också alldeles utmärkt
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Jag har en navigon jag får göra som ni säger, otroligt jobbigt,rena skiten jag funderar på att byta ned mej prismässigt till en mer funktionellt riktig.
 

arneo

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
3212
Medlemskap
2025
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Hej
Jag har lämnat tillbaka en Navigon 8110 pga. denna brist och fick en ny TomTom 930 istället.
Den fungerar jätterbra
Hälsn
Arne o
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Tack för alla tips. Hade en Navigon 7210 hemma och varit och lämnat tillbaka den på OnOff. Nu blir det en TomTom Go 730T från Netonnet.
Hälsningar
Hans
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Jag var jättesugen på en TomTom 730 men TomToms kartor verkar inte täcka Grekland (har jag fel?)och Garmins nyaste kartor har ca 80 % av Grekland nu :)
Så man ska nog kolla vilka kartor det finns för dom olika modellerna också
/Cecilia
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Ja det är viktigt med kartmaterialet. Har TomTom One och på den e de dåligt med vägnamn här på Åland. Biltema har rätt bra men den finns tyvärr inte mera. Nu då jag behöver kartor över Europa så i stället för att köpa kartor till TomTom handlade jag en Garmin 255WT med lite bredare skärm och trafikvarningar.
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Hej!

Jag har läst allt här och kollat alla hemsidor och tester. Det framgår aldrig om det är möjligt att mata in koordinater. <sugen på en Navigon 7210, men den tycks inte ha den funtionen.
Någon som kan tipsa mej om ett bra köp?

Tackar på förhand
Hans
Jag har själv investerat i en Navigon 8110, enl mig den bästa navigatorn på marknaden. Det kommer en uppgradering av programvaran (mars 2009) som ger tillgång till manuell inmatning av kordinater, enl Navigon i Sverige.
 
F

F.d. 55312

Guest
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Kolla Garmin s nya 765.

Mvh
Tommy
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Hej!
Jag har en Navman S90i, tror jag den heter. Jag har frågat Navman support gång på gång, om man inte kan lägga in koordinaterna. Dem har hela tiden svarat nej, det går inte.
Nu har jag själv ordnat, så att jag, när jag är på resande fot kan lägga in koordinaterna i min GPS.
Jag omvandlar först koordinaterna till decimalt (tack , Roger Medin ), sedan skriver in dem i ett Excel blad och sparar filen som .csv fil. Sedan är det bara att ladda ner filen i GPS:en som en POI plats.
Hälsningar
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Garmin 660 reas, under 1700 kr fast med karta (hela Europa) en årsmodell äldre
Funkar aldeles utmärkt. Rekomenderas
Vill man uppgradera kartan går det fint oxå, vilket jag fick tips av en klubbkamrat hur
man fixade det billigt och bra. :D

Gurra
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

Trevligt med alla råd och synpunkter.
Jag köpte som sagt en Tomtom Go 730 TMC och är mycket nöjd med den. Helt klart hade Navigon haft en vettig inmatning av koordinater, då hade det varit mitt första val.
De som testar navigatorer har inte upptäckt att koordinatinmatning är en viktig funtion. Det gäller även leverantörerna och försäljningsföretagen, som är dåliga att ange det i specifikationerna.
Besviken på kartleverantören till Tomtom. Den gata jag bor på tillsammans med några hundra andra är inte inlagd. Gatan är mer än 5 år gammal i sin luvarande sträckning. Den fanns till och med på min gamla Sony, som jag köpte för 4 år sedan.

Hälsningar
Hans
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: GPS med möjlighet till koordinatinmatning

TomTom har bra hårdvara och bra navigationsprogram. MEN de har TeleAtlas kartor som e värdelösa på vissa platser. tex Åland.
Garmin är bra men svindyra kartuppdateringar.
Mio tycker jag verkar va bra med men vet inte så mycket om dom egentligen.

Själv har jag en billig gps från Biltema som jag tog bort orginal kartmatreal och programvara. sen installerade jag IGo8 som är den bästa programvaran på marknaden med den är det också lätt att hitta kartor på nätet gratis.
 
Toppen