• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gps med laptop

F

F.d. 3088

Guest
Hej

Någon som vet hur jag får en Garmin 660 att fungera ihop med en Fujitsu Lifebook S7010 Autorote 2007 installerad.
660 kopplad till Usb Autorout skall känna den som en comport, det finns bara en fysisk comport Com 1.
Om jag skapar virtuella portar hjälper det inte, har även försökt med GPsGate men det hjälper inte
På gps-n finns inga inställningar, så alla inställningar måste göras på lapptopen
(Ursäkta vet att det har varit uppe förut)

Frustrerad Gurra
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gps med lapptop

Det må installeres en driver i windows som oversetter USB til en virtuell COM port. Tror det ligger en på Garmin sin download, hvis ikke så er det en svensk som har laget et verktøy GPS splitter, simulator and logger. Serial port splitter. - Franson GpsGate som lager så mange COM porter som du ønsker - fint for bruk av flere programmer som støtter gps samtidig.

Såg at gpsgate har direkte kobling mot Garmin sine usb baserte gpser.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Gps med lapptop

Knugrone,

Det är detta jag inte fattar att man inte kan tillverka virtuella comportar. Jag använder en GPS till 4 olika program på 3 olika datorer och fungerar fint. Varför det inte fungerar för Gurra begriper jag inte. GPSGate är ett suveränt program.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gps med laptop

Det ser ut til at Garmin har egne programmer som benytter USB direkte og derfor ikke er avhengig av den virtuelle com porten som nesten alle andre bruker. Det kommer også klart frem i oppsettet på gpsgate, det programmet har eget valg for Garmin USB.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Gps med laptop

Hej Knugrone

jag har sett det där i Gpsgate om Garmin, det funkar inte ändå!!!!
Skall hålla på lite i helgen med eländet, har säkert lagt fem timmar hitills.
mera tips ???????

Gurra
 

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2024
Sv: Gps med laptop

Hej Gurra

Vilken modell av garmin har du, är det en Nüvi 660? Är det en sån så tror jag att problemet är att Nüvi modellerna (har själv en 200) inte sänder ut någon GPS-information via USB porten, jag vet att min inte gör det. Dessutom så har Garmin ett eget format på sin GPS-signal som inte passar med bland annat AutoRoute som kräver signal i NMEA 0183 version 2.0 eller senare. Har du tänkt att använda en Garmin GPS till din AutoRoute måste man ställa om GPS-en så att den skickar ut signaler i NMEA format eller skaffa ett konverterings program typ GPS Gate.

Lennart
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Gps med laptop

hej Lennart

Nuvi 660
jag har Gpsgate, problemet är att det inte finns
någonstans i Gps-n att ställa om
 

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2024
Sv: Gps med laptop

Hej igen Gurra

Jag tror att ditt problem är det jag beskrev först i mitt inlägg, har läst manualen till Nüvi 660 och där står inget om några GPS-utdata, utan UPS förbindelsen är till för att ladda batterierna och överföra bilder och ljudböcker.

Själv använder vi i vår husbil en eTrex Legend HCx från Garmin som är annsluten till en PC och i den använder jag nRoute och Mapsourse också från Garmin. Nüvi 200 har jag som varningar för hastighetskameror och för att se hur fort jag verkligen kör

Lennart
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Gps med laptop

Hej igen
Letade fram min gamla tråd igen, hur jag än gör så går det inte.:swoon:
Om jag skapar nya kom portar får dom gult frågetecken.:swoon:
Gps gate har jag konfigurerat efter manual:swoon:
har senaste drivrutiner på allt:swoon:
Någon som har någon ide ????:wideeyed:

PS det är Fredag idag :D:music-icon::music-icon:

Gurra
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Gps med laptop

Detta fungerar i Autoroute. Vet ej vad för program du använder.

• Skriv upp kommandot $PSRF100,1,4800,8,1,0*0e till exempel i Notepad och låt filen vara öppen. Du kommer att behöva kommandot senare.
• Öppna Hyperterminal. Välj ett namn för kontakten. Bekräfta med OK.
• Välj den port som datorn har valt för GPS-mottagaren. Bekräfta med OK.
• Definiera portens inställningar:
o hastighet: 9600
o databit: 8
o paritet: ingen
o stoppbit: 1
o flödeskontroll: enhet -> OK
• GPS-mottagaren sänder nu information till skärmen.
• Välj Egenskaper i menyn.
• Välj flik Inställningar.
• Välj ASCII-inställningar.
• Kryssa för ”Skicka radslut med radmatning” och ”Upprepa skrivna tecken lokalt”. Bekräfta med OK. Välj OK även i nästa dialogruta.
• Klipp in kommandot som du sparat i Notepad (el dyl) och tryck genast på enter. Du måste vara snabb för att GPS-mottagaren inte ska hinna mata in data. Om GPS-mottagaren hinner lägga till ny data måste du försöka på nytt tills det lyckas.
• Kontrollera att hastigheten nu är 4800 bps (från nedre kanten på hyperterminalen).
• Koppla bort GPS-mottagaren från datorn.
• Koppla in GPS-mottagaren på nytt. Nu borde Microsoft Autoroute känna igen GPS-mottagaren rätt. Nu är det fritt fram att börja navigera.

Lycka till
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Gps med laptop

hej Svend. Detta skall bli kul att pyssla med ikväll.
jag har Autorout.

Återkommer med besked hur det gick

Mvh/Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Gps med laptop

Hej Svend

Det funkade inte med inställningarna som du föreslog.:confused:
Någon mera ide??
Pysslar med det lite då o då

Mvh/Gurra
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Gps med laptop

Då är det nog som Lennart skriver att det inte kommer några utdata via USB porten!
Tyvärr!
Vill du använda Autoroute som ett komlement kan du skaffa en separat GPS puck till datorn.
Vill du slippa sladd mellan GPS'n och datorn, så finns det Blåtand puckar och en blåtand dongel till datorn. Sätts i ett ledigt USB uttag på datorn. Såvida inte datorn är utrustad med blåtand.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Gps med laptop

Jo det är nog så med usb,n tänkte sluppit skaffa en puck
men det får väll bli så.

Tack för visat intresse ändå

gurra
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Gps med laptop

Jag har bl a en äldre LapTop utan BlueTooth men har en GPS med BlueTooth.
Hittade en USB-adapter för 99kr på Siba siba - Hos oss fÃ¥r du rÃ¥d sök på art.nr 88884
Innebär att jag kan använda LapTop med GPS och t ex AutoRoute eller Route66, dvs de kartprogram som jag har i min dator.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Gps med laptop

Jo det kanske du kan men det funkar inte med Garmin Nuvi 660!
jag har testat
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Gps med laptop

Hej.
Bluetooth är ju bara kommunikationen, Sedan gäller det, som Gurra ger exempel på, att Navigatorn och PC-programvaran fungerar tillsammans. Men det borde ju gå att få reda på.
Har själv ingen erfarenhet av att köra en navigator mot PC över Bluetooth.

M.v.h Åke
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Gps med laptop

Vi kan väl mecka lite när vi får tid, man lär ju sig alltid något på kuppen.:cool:
Tänk om man kunde styra Anitra Sten med blåtand:D
(Hon figurerar i inlägget härintill)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Gps med laptop

hej Arca

Jajamensn men det funkar inte garmin skickar inget:mad:


Har du en Garmin 660 :confused:

Gurra
 
Toppen