• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

gps med bildata

F

F.d. 29931

Guest
Hej!
Är det nån som vet om en gps i någorlunda överkomlig prisklass, där man kan lägga in data om bilen?
-Det är ju inte så kul att behöva vända för att man stöter på en för låg bro, eller nåt annat hinder.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: gps med bildata

Hej!
Är det nån som vet om en gps i någorlunda överkomlig prisklass, där man kan lägga in data om bilen?
-Det är ju inte så kul att behöva vända för att man stöter på en för låg bro, eller nåt annat hinder.

I Garmin vet jag att man kan välja olika fordon ex. lastbil.
Då borde ju gps´en välja vägar där det måste vara minst 3,5 m höjd och tillåtet att köra lastbil, fast jag har inte kollat om det funkar (någon annan kanske har gjort det).
Rimligen borde den nog även räkna på lastbilars maxhastighet vad det gäller tidsåtgång för för att ta sig till målet.
/Leif

F

F.d. 52943

Guest

Kolla också kartmaterialet före köp. Alla kartor är inte uppdaterade med brohöjder och dylikt.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vad jag vet är det bara några få navigatorer som tar hänsyn till måtten på bilen, i Garmin påverkar det bara hastighetsberäkningen, inte vägvalet?!

Stefan59

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027

Hej

Jag har en Navigon 8410 med caravan o camping program installerat som tar hänsyn till höjd längd o vikt om du vill det.
Den är bara 2 månader gamal och jag har tänkt sätta in den på Blocket men är du intresserad av att köpa den så hör av dig. Har fått den som ersättning för en annan navigator som inte fungerade.

MVH
Stefan

Home-car

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2025
F

F.d. 29931

Guest

Jag är klart intresserad!
Finns det några närmare data?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Lastbils-gps från Garmin

Från Mobil:
Skärmar på 5 tum är den gemensamma nämnaren för de nya navigatorerna från Garmin. Dezl är speciellt framtagen för lastbilar.

Dezl är en navigator som är utvecklad för att motsvara behoven hos lastbildschaufförer. Genom föraren matar in information om lastbilens storlek och last kan man få förslag på rutter som har beräknas med utgångspunkt i lastbilens egenskaper.

Navigatorn kan också logga körtider, bränsleförbrukning och sträckor samt hålla reda på hastighetsbegränsningar för lastbilar. Med den europeiska versionen 560LT ingår ett livstidslicens för trafikinformation som gör att man får förslag på alternativa rutter när navigatorn tar emot information om att det finns problem längs den nuvarande rutten.

Dezl ska börja säljas i mars och kommer att kosta cirka 3900 kronor.

Dezl har en skärm som är 5 tum stor, något som också gäller de olika modellerna i 2400-serien. Dessa är dock inte inriktade mot någon speciell grupp av förare. Förutom nüRoute, Garmins funktion för ruttberäkning, har de också Traffictrends och Mytrends, som dels tar hänsyn till hur trafiken olika veckodagar och på olika tider, dels kommer med förslag på destinationer baserat på vart du kört tidigare.

2400-serien innehåller tre navigatorer där 2440 är den enklaste med ett pris på cirka 1900 kronor. Då ingår kartor över Västeuropa.

2450-modellen innehåller kartor över hela Europa, vilket också 2460LT gör. En livstidslicens på trafikfinformation ingår när man köper 2460LT. I skrivande stund har vi inga prisuppgifter för de två sistnämnda modellerna.

gps.jpg

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag skulle nog inte lita för mycket på ett sk lastbilsprogram i navigatorn.
Allt beror ju till syvende och sist att information om broar, höjder, axeltryck mm finns i kartmaterialet.
Själv blev jag inlurad på en gata där det var maxhöjd 3,3 meter under en bro i centrala Bayonne, trots att jag valt lastbil i navigatorn.
Det fixade sig för husbilen är bara 3 m hög.
Men man kan ju tänka sig vad som kunde hänt om jag kört en lastbil med 3-axlat släp och behövt backa mitt i rusningstrafiken.
(Varför kallas det rusningstrafik egentligen? All trafik står ju nästan still!)
//Wizard

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Själv blev jag inlurad på en gata där det var maxhöjd 3,3 meter under en bro i centrala Bayonne, trots att jag valt lastbil i navigatorn.

Hade du en navigator för lastbil?

Dezl är en navigator som är utvecklad för att motsvara behoven hos lastbildschaufförer.

Senast ändrad:
B

Byggare Bob

Guest

Jag skulle nog inte lita för mycket på ett sk lastbilsprogram i navigatorn.
Allt beror ju till syvende och sist att information om broar, höjder, axeltryck mm finns i kartmaterialet.
Det fixade sig för husbilen är bara 3 m hög.
Men man kan ju tänka sig vad som kunde hänt om jag kört en lastbil med 3-axlat släp och behövt backa mitt i rusningstrafiken.
(Varför kallas det rusningstrafik egentligen? All trafik står ju nästan still!)
//Wizard
Hade du kanske ställt höjden på din bil till 3 meter?
Annars brukar det vara så att om en väg eller gata inte är helt "klar" brukar detta markeras i navigatorn med någon form av osäkerhetssymbol. Men sen är det ju också så att man aldrig till 100% kan lita på en navigator.:spinny:

F

F.d. 55256

Guest

Min erfarenhet av gps data är att det fattas mycket information om vägstandard, brohöjder, framkomlighet samt vägval. Jag litar numera inte ett dugg på gps:en utan kollar i kartboken om det ser vettigt ut. Att man kommer till det bestämda målet är helt klart, men hur man kommer dit är en annan fråga. Tror att de flesta gps:er har bättre (fler) inställningar än kartmaterialet idag klarar av. Det blir bättre och bättre men om man som vi håller oss utanför det större vägnätet på upptäcktsfärder måste man ha en bra kartbok och själv avgöra hur framkomlig vägen är. Åker man motorväg på kontinenten är den viktigaste funktionen den som varnar för trafikhinder. För övrigt är det nästan bättre att inte bry sig om gps:en vid motorvägskörning, bättre att kolla skyltning och vara uppmärksam på trafiken runt omkring.
Ove.G

B

Byggare Bob

Guest

Håller med dig Ove, helt och fullt. Man varken kan eller skall lita till 100% på sin GPS. Detta fick vi åtskilliga exempel på i våras då vi körde genom Frankrike. Vi hade en vanlig TomTom som ledde in oss på vägar som jag inte trodde fanns. Det blev många oroliga mil men vi fick se mycket av landsbygden.
Detta var en av anledningara till att vi satsade på en navigator avsedd för husbilar där bilens data laddas in. Hitintills har den fungerat helt perfekt, men man vet inte när det skiter sig. Den tiden, den sorgen.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Hade du en navigator för lastbil?

Dezl är en navigator som är utvecklad för att motsvara behoven hos lastbildschaufförer.
Jag har en Navigon där jag kan välja lastbil. Då förutsätter jag att man räknat med att normal maxhöjd för en lastbil är 4,5 meter.
Om det var navigatorns eller kartmaterialets fel att jag "hamnade fe"l tvistar de lärde.
Vad jag menar är att ingen väganvisning är bättre än vad kartmaterialet är, oavsett navigator.
Att alla brohöjder, ledningar, axeltryck mm mm finns i allt kartmaterial över hela Europa tror jag är ett önsketänkande.
Det är ju trots all respektive länders motsvarighet till vägverket som skall ha koll på sådana saker och dokumentera det för användning i kartorna.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har en Navigon där jag kan välja lastbil. Då förutsätter jag att man räknat med att normal maxhöjd för en lastbil är 4,5 meter.

De flesta "vanliga" navigatorer räknar bara om ankomsttid när man ställer på lastbil.

Garmin Dezl lär vara utvecklad för att även välja väg efter höjd, längd, bredd och vikt. Den som lever får se!

Toppen