• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GPS lämplig för husbilar

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Hej!
Enligt uppgift så gör Media Markt i dagarna reklam för en ny GPS http://www.garmin.se/node/6366
Enlig Garmin hemsida så är nüvi® 465T är den första nüvi speciellt framtagen till lastbil. Den har särskilda ruttpreferenser för tung trafik och möjlighet att beräkna rutter baserat på ekipagets egna kriterier som fysiska mått, axeltryck och t ex farligt gods. skriv in dina krav, och nüvi® 465T beräknar rutten runt om alla hinder. Du får besked i god tid om vägens beskaffenhet, med varning för skarpa kurvor, branta stigningar eller avsmalningar.
Det är oklart om alla funktioner redan finns eller kommer senare i höst så kolla själva.
Förmodligen hade jag räddat min markis som en portal skalade av i Italien med en sådan.
//Conny

Senast ändrad:

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025
Sv: GPS lämplig för husbilar

Hej, enligt min mening så är det det underliggande kart materialet som är det viktiga.
GPS'en är bara en presentatör.
Spinn gärna vidare på denna tråd.
t.ex Finns det någon inom transbranchen som har vetskap.
Tyvärr ger inte våra egna Map system typ TeleAtlas några hints om vad man kan erbjuda i en framtid.
I en jämförelse så ger våra mobiltelefontillverkare en möjliget till många nya tjänster men marknaden(inte alltid vi) är inte färdig.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, jag tror man skall vara lite skeptisk och misstänksam till en del funktioner som utlovas, även om utvecklingen springer på även med GPS'ers vetande. Det handlar ju slutligen om vad man från början har matat in i dem.
Det som får mig mig att se lite försiktigt på funktioner med lastbilar och stora fordon är att GPS'er från forntiden (ca. två år gamla) som hade valet LASTBIL i listan med fordonslag.
När man hade lagt in det och efter mycket letande därefter vad som ändrades i GPS'en kunde konstatera att den enda skillnaden var: Beräknad tid till målet hade förlängts med femton minuter...... En sådan upplysning är ju tyvärr inte till någon större hjälp när man står vid en bro som är för låg att köra under :mad:.
Men o.k. om färdvägen skulle ändras p.g. av en låg bro eller för kurvig/brant väg så vore det ju däremot toppen.:)

JANKRO.

J

Jarn

Guest

Om jag fattat det rätt, då matar du in bl.a. höjd o vikt på ditt fordon.
Då får man meddelande typ detta exempel.
sc-04-lg.jpg

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Verkar bara vara Lastbilsdata för UK o US än så länge enl Garmins hemsida, men det är ju en bra början. Blir spännande och se hur snabbt resten av länderna kommer med.
Även TomTom borde väl snegla åt detta håll kan man tycka.

J

Jarn

Guest

Här är en GPS som de sägar att den passar speciellt för husbilar.

Med 7" skärm som sitter i ett vanligt bilradiouttag.

Inklusive radio, DVD spelare GPS m.m. allt i ett apparat.

Buy Snooper AVN S7000 Ventura Reviews

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Jag har fått tips om ännu en "lastbils-GPS" (från navigon) så det verkar vara på modet. På en engelsk hemsida sägs att fler fabrikanter försökt sig på att göra en GPS (system) som tar hänsyn till fordonets data utan att riktigt lyckas. Garmin låg bra till enligt artikeln som dock inte byggde på någon egentlig test.
//Conny
http://www.navigon.com/portal/sv/karten_services/funktionen/truck_navigation.html

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har nå brukt MapFactor sin utgave for PC og lastbil i nesten et år.
Den har informasjon om vekt, høyde og lengde grenser for de fleste land i Europa.
I ruteplanleggingen tar den hensyn til de opplysningene som vi har lagt inn om bilen, og det ser ut til å bli rett.

F

F.d. 52994

Guest

Hej Knut. Är du kvar i Bolnuevo?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

curtan, nei vi har vært på veien i nesten 3 uker nå. Er i dag i Enkirch am Mosell

F

F.d. 2069

Guest

Idag köpte jag en Garmin Nüvi 5000 till Husbilen, pröjsade Ca 2100 inkl frakt från Tyskland.

F

F.d. 2577

Guest

Var köpte du din Garmin Nuvi 5000 till det priset DigiMan? Inga problem med leveransen?
Leffe

J

Jarn

Guest

Leffe, om du lika bra kan handla från UK, så finns den här för 180 £ inkl. frakt.

Jag har handlat en 1490 där, snabb leverans o inga problem.

Blir drygt 2.000 SEK

satnaveasy Buy Garmin Nuvi 5000 Reviews

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3426

Guest

Alla våra problem med felnavigerande navigatorer baserar sig, som BerntMgn sa, på bristande kartdata. Det sitter folk i Indien och sätter in vägar och andra uppgifter från vad dom kan läsa sig till ur satellitfotografier.

Det som tillverkarna borde ha börjat med direkt är en användarkoppling. Dvs vanliga användare skulle kunna mata in det dom upplever på ort och ställe. Det datat skulle sen matas automatiskt in i datorn när navigatorn kopplas i den och sen skickas till tillverkaren.

Toppen