• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS-Koordinater

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Kan någon förklara för en som inte förstår:
Jag har en Garmin 660 om det har betydelse.
Det förfaller finnas många olika sätt att skriva kordinater på vår gps finns ex 4 olika format.
N xx xx.xx.x" E xx xx.xx.x"
N xx xx,xxx E xx xx,xxx"
N xx.xxxxx E xx.xxxxx
N xx xxxxx xxxxx British National Grid
En femte variant på Goggles är: N xx xxxxxx E xx xxxxxx" ??????????????
Här på husbilsklubben används någon, i Borderatlas någon. Går de att använda en kordinat i alla format eller "göra om" dem till ett stdformat. Har provat det första fomatet som verkar funka på en del men men Förklaring önskas tacksamt.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: GPS-Kordinater

1 N xx xx xx.x" E xx xx xx.x"
Grader Minuter Sekunder,Decimalsekunder

2 N xx xx,xxx E xx xx,xxx
Grader Minuter,Decimalminuter

3 N xx.xxxxx E xx.xxxxx
Grader,Decimalgrader

4 N xx xxxxx xxxxx British National Grid
Ointressant för oss.


En femte variant på Goggles är: N xx xxxxxx E xx xxxxxx"
Samma som 3 ovan

Här på husbilsklubben används någon, i Borderatlas någon.
Husbilsklubben och Bordatlas använder 1

Ibland kan N/E skrivas efter koordinaterna.
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: GPS-Koordinater

Här finns en sida för omvandling; RT90 till WGS84

Som redan nämnts finns det flera olika sätt att ange positionerna. Vi har bestämt i HBK att vi skriver koordinaterna på det vanligaste sättet och som sjöfarten gör nämligen;
N,S/E,W med GG MM SS.ss (Grader minuter sekunder och tiondels sekunder)
OBS! det får endast finnas en punkt, den anger tiondels sekunder.

Ibland kan men se minus E (-E) vilket är samma som W.

Utöver dessa sätt att ange positioner finns en mängd andra som man normalt
inte behöver för bilnavigering.
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: GPS-Koordinater

Precis den sida jag menar Gunnar. Angav inte att man ska välja "Tvåan" och sedan "RTG 90 / WGS84" på hemsidan.

Bigge
 
F

F.d. 8987

Guest
Sv: GPS-Kordinater

Förstår inte heller de olika sätten att skriva in GPS-koordinaterna på. Sökte i Bordatlas: Campingpark Sudhede sid 527: GPS 52°40'35''N, 9°53'59''E men det blev inte rätt i min TomTom XL. Provade alla tre inställningarna i navigatorn med ingen hittade rätt. Körde på adress och väl framme sade min navi 53.67167, 9.93601? Vad gör jag för fel?
Torbjörn
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: GPS-Koordinater

Det har hänt oss flera gånger att angivelserna i BordAtlas är felaktiga så ni kanske råkade ut för det? Har mailat till BordAtlas om flera felaktigheter.
 
H

hianders

Guest
Sv: GPS-Koordinater

Hej Torbjörn!
När ni kom fram hade du navigatorn inställd på grader och decimalgrader ser jag. Om du, väl framme, hade slagit om navigatorn (ändrat format) enl. "1" (i Håkans beskrivning) hade du sett positionen som den anges i Bordatlas.

Hasse A
 
F

F.d. 8987

Guest
Sv: GPS-Koordinater

Tackar, det börjar ljusna lite, men stämmer inte exakt på siffran.
Är det någon som vet hur mycket i meter de olika decimalerna betyder?
Torbjörn
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: GPS-Koordinater

Torbjörn,

Frågan du ställde går tyvärr inte att svara utan att förklara andra elementer som påverkar längden uttryckt i meter. Kartorna är gjorda i växande skala vilket innebär att 1° vid ekvator inte är den densamma som 1° vid N 60°. Nästan alla kartor är byggda på så kallade Mercator principer. Felet i meter mellan konverteringen kan vara max 226 meter vilket är i försig är ganska mycket.

En (1) min skulle kunna motsvara en 60:e del av en grad vilket kunde betyda 30,866667 meter, alltså 1 sec = 0,51111 meter. Dessa siffror är teoretisk tacka vara att man måste göra tag i beräkningen att det endast stämmer vid ekvator, andra breddgrader har andra värden (längder).

Hoppas att det besvara delvis din fråga.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: GPS-Koordinater

Det Belgien 1 beskriver är för båtägaren vardag.

På sjökortens ytterkanter finns inlagt lat. och long. uppdelade i grader, minuter och sek. Där framgår tydligt att längden mellan graderna ökar desto längre söderut man kommer. Det blir störst vid ekvatorn för att sedan minska igen ner mot sydpolen.

För att mäta avståndet (distans) på sjökortet mellan två punkter måste man läsa av det mot de minuter och sekunder som finns i vänster/högerkanten, mitt för mätpunkten (1 minut = 1.852 meter).

Efter att Bilnavigatorn blivit allmänt förekommande, har det börjat dyka upp bilkartor med dessa "linjaler" i kanten på varje kartblad.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: GPS-Koordinater

Gunnar,

Vill bara påpeka att det inte bara båtfolk som använder detta utan också flygare använder sig av kartor i Mercator projektion eller gnomoniska kort (det sistnämde används vid storcirkel navigering i luften - vatten). Sen finns det naturligtvis andra kartor som är avsedda för andra speciella ändamål som landnings kartor osv.
 
F

F.d. 3778

Guest
Sv: GPS-Koordinater

Jag har fått fram en koordinat enl ADAC till en ställplats.
När jag går in på GoogleMaps satellit så ser jag att det inte är på rätt ställe.
Jag kan då se var det skall vara.
Hur ändrar jag så det blir rätt koordinat?

Inger o Anders
 
F

F.d. 3778

Guest
Sv: GPS-Koordinater

Hej Gunnar, du är snabb o svara.
Jag vill inte ändra någonstans.
Är bara lite vetgirig och ville veta hur man kan gå till väga.

Inger o Anders
 
Toppen