• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GPS i parabolen

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Jag har en GPS i parabolen vars syfte är att hålla koll på bilens position för att lättare hitta vald satellit.
Dock undrar jag över dess verkliga nytta. Om HB:n lutar några grader så kan det ju röra sig om många mils felmarginal (när det gäller t.ex. höjdvinkeln så är 2-3 grader = ca 30 mil, vilket mycket väl kan förekomma i bilens längdriktning).
Någon som vet hur det funkar?

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025
Sv: GPS i parabolen

Har ingen parabol vet inget hur den fungerar.
Kan det vara så att parabolen roterar ett varv och ställer sig i våg.
Sedan tar höjd och vinkel för att nå sateliten?

F

F.d. 55554

Guest

Antar att Gps,en tar emot signaler från flera sändrare, som en vanlig Gps, minst 8 har jag på en vanlig Gps

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Jag har en GPS i parabolen vars syfte är att hålla koll på bilens position för att lättare hitta vald satellit.
Dock undrar jag över dess verkliga nytta. Om HB:n lutar några grader så kan det ju röra sig om många mils felmarginal (när det gäller t.ex. höjdvinkeln så är 2-3 grader = ca 30 mil, vilket mycket väl kan förekomma i bilens längdriktning).
Någon som vet hur det funkar?

Nu fattar jag nog inte riktigt hur du menar. GPSen mäter ju tiden det tar för signalerna att nå mottagaren från flera olika satelliter. Varför ska en lutning av husbilen förändra den tiden (vilken blir lika med avståndet från satelliterna)?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kan ikke svare for alle produsenter, men har debatert problemet og tilnærmingen med en utviklingsavdeling.

GPS benyttes for å regne ut den mest sannsynlige elevasjon (høyde over horisonten) - avsøkingen etter satellitten starter med denne elevasjon over taket på bilen. Får mottaker inn et signal fra satellitten så avbrytes grovsøket, hvis ikke så justeres parabolen et knepp opp og ny søkerunde, blir det ikke funn så to knepp ned og ny runde slik fortsetter den opp og ned med stadig større avstand fra beregnet elevasjon til den gir opp på en teoretisk umulig verdi.

Når satellitten er grovlokalisert kommer fase 2 med finstilling, horisontalt og vertikalt og til slutt skew om dette finnes i parabolen. Anlegg uten GPS starter gjerne på den elevasjon de sist fant en satellitt, noe som normalt er like effektivt om en ikke har foretatt en full reset av kontrolleren - da hjelper det med et menyvalg hvor en sier hvor langt nord en befinner seg.

Så lenge GPS ikke også gir eksakt himmelretning så ser jeg liten nytte av GPS i en parabol automatikk.

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

Nu fattar jag nog inte riktigt hur du menar. GPSen mäter ju tiden det tar för signalerna att nå mottagaren från flera olika satelliter. Varför ska en lutning av husbilen förändra den tiden (vilken blir lika med avståndet från satelliterna)?

Man riktar ju en parabol i 2-axlar mot satelliten, värdena beror på var man befinner sig. Varje plats har sina unika värden.
Jag trodde att GPS:ens uppgift var att hålla koll på var man befinner sig och därmed ha de unika värdena för inställning. Men det är kanske som du skriver att den mäter tiden.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Kan hända ibland att man glömmer elsladden stödbenen tv antennen när man åker skulle man glömma parabolen i uppläget så hjälper GPS att känna av att bilen börjar röra på sig och fäller ner den.
Ganska bra för det går faktiskt att glömma även den i uppläget ;)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Alle de automatparaboler jeg har sett skal kobles enten til tenning eller til D+ slik at antennan går ned om motoren startes. Hva en privatkunde gjør av koblinger kan ingen andre vite. GPS brukes normalt ikke til dette.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Snipe tex har ingen sån koppling till D+ men är teoretiskt möjligt om man gör controllern strömlös och strömsätter i och med man startar bilen

Toppen