• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gps i datorn

F

F.d. 1750

Guest
Hej.
Funderar på att skaffa en GPS-mottagare till min bärbaradator för att använda den i husbilen. Kollat på 38-2900 hos Clas Ohlson. Nån som har provat en sådan och hur funkar det???.

MvhChristerN
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gps i datorn

Jag använder mig av liknande system och har inte hittat något som är bättre.

På min hemsida har jag skrivit om mina erfarenheter; www.gosoft.se
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Gps i datorn

Hej Christer!

Jag vill varmt rekommendera Microsoft Autoroute 2007.
Finns på Dustin.se kostar 1 095:- inkl kartprogram och GPS mottagare
Se länk MICROSOFT AUTOROUTE EUROPE 2007 WIN ENG DVD + GPS - Med detaljerade vägbeskrivningar, kartor och planeringsverktyg
Använder det själv och är helnöjd. Det är på engelska men jag ser inte det som ett problem.

Jag köpte tidigare en GPS från Claes och hade stora problem att få den och funka med kartprogrammet.

Lycka till

Åke
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Gps i datorn

:)Vi är så glada nu. Vi får inbyggd GPS samt Backamra i våran nya Dethleff Esprit i7910 som vi hitade på Kista mässan samt inbyggd DVD och TV följde med det ända vi behövde göra sätta in larm. Vi ska hämta den i morgon känns otroligt overkligt att hämta store bror till våran nya Dethleff Esprit i6840. Så i helgen blir det att vara campingen hela helgen och pyssla in alla prytlar man har.

Ha en fin helg alla

Anita o Risto i Täby
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.263
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gps i datorn

Jag har en rund mottagare som verkar ha bra känslighet. Jag kan lägga den under taket och den ger perfekt signal till datorn. Inga sladdgenomföringar eller någon synlig, och avslöjande, mottagare i fönstret eller utanpå taket. Men det fukar antagligen bara under glasfiberkarosser.

Det har sagts mig att det skall vara SIRF III för att detta skall funka. Jag vet inte om det är just denna specifikation som ger denna goda mottagning. Kan dock vara värt att kontrollera.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Gps i datorn

Frankia;

Nja,
Nu är det ju så att Autoroute produkten inte kommer att utvecklas vidare
för europa iallafall. Så varför köpa den ? Dessutom finns den gratis på nätet.

GPS-pucken från Clasisjön funkar helt OK.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Gps i datorn

Jo "torrent":rolleyes: men nu var det ju ett Microsoftprogram:D

Gurra
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Gps i datorn

Ja, ladda ner torrenten för Autoroute 2007, sedan laddar du ner Autorouten mha torrenten. Fungerar mycket bra. Har använt Autorouten nu 2 år felfritt.

hälsn: jyrkla/274
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Gps i datorn

Ja, ladda ner torrenten för Autoroute 2007, sedan laddar du ner Autorouten mha torrenten. Fungerar mycket bra. Har använt Autorouten nu 2 år felfritt.

hälsn: jyrkla/274

Hej, jyrkla o tack för tipset. Detta måste jag prova..
Det var vi som träffade er förra torsdagen utanför Bengts i Örkelljunga, när ni hämtade nya bilen.

Hoppas resan gått bra hittills och att bilen är till belåtenhet. Verkar spännande med dieselsexan...

Själv såg jag min favoritbil till salu inne hos Bengts. En av de snyggaste husbilar jag sett - BoggieKnausen 800 nånting som stod i hallen....

Mvh
Anna o Dag
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Gps i datorn

Till Christer N. Har använt Clas Ohlsons GPS i några år på flera olika datorer. Men i våras skaffade jag ny dator och då blev det krångel. Köpte då ny GPS på Kjell & Company - tillbehr helt enkelt! artikel 31053 som har fungerat utmärkt. Det är inte säkert att det var GPS:en som felade utan alla problemen med de datorbytet var nog relaterat till Wista. Fick köpa ytterliggare ny dator med XP i så fungerade allt.

Till Frankia. Får du körangivelser via röst? Kan aldrig tänka mig att där finns ställplatser i de programmet men har dom stoppat tillbaks campingplatserna som dom hade i sina program 2000?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Gps i datorn

Hej!

Ja, Autoroute 2007 ger körangivelser både skriftligt på skärmen och via röst. Dock pratar hon Engelska.

Jag har ca 7000 stellplatser inlagda på kartorna plus campingplatser och fartkameror golfbanor, m.m. You name it. En del finns redan inlagda från början andra har jag lagrat in.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Gps i datorn

Hej Frankia.
Hur lägger du in platserna i Autoroute? Just blivit med notepad, ska köpa GPS mottagare och tänkte prova Autoroute 2007 till att börja med.
Mvh Marita
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Gps i datorn

Hej!

- Man kan lägga in platser mauellt genom att makera en punkt och därefter skriva in informationen samt välja ikon.

- Man kan också ladda in filer med tusentals POI direkt genom att använda Import Data Wizard under Datafliken.

Stellplatser, Fartkameror m.m. finns att ta hem från olika ställen på nätet.
Spara det sedan i excel i rätt format.
 
Toppen