• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GPS funktion i Ipad2?

Martin Svensson

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025
Hej
Är det någon som vet om man kan använda navigeringsappar på Ipad 2 utan 3G?

Funkar navigeringsapparna om jag kopplar Ipaden till min Iphone för att använda uppkopplingen den vägen?

Martin

F

F.d. 4220

Guest
Sv: GPS funktion i Ipad2?

Utan att vara helt säker, så tror jag inte att det går.
Jag misstänker att navigationsapparna är byggda för att använda det interna gps-chippet - som ju saknas på wifi-versionen.

Men det borde ju gå att testa genom att kontrollera felmarginalen i Google-maps (eller annat gratis nav-program) och jämföra med att koppla ihop ipaden med en iPhone aller extern gps-puck.

Men någon annan vet kanske mer exakt...

//Stefan

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nej, det går inte att navigera med wifi-modellen, trianguleringen är alltför oexakt. Vad som är värre är att ett stort antal appar använder platstjänster som också använder gps för att fungera riktigt.

Martin Svensson

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025

Nej, det går inte att navigera med wifi-modellen, trianguleringen är alltför oexakt. Vad som är värre är att ett stort antal appar använder platstjänster som också använder gps för att fungera riktigt.

Det hjälper alltså inte att koppla ihop den med Iphonen?

Martin

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det hjälper alltså inte att koppla ihop den med Iphonen?
Martin

Jag kopplade ifrån mobildata på min iPad och kopplade upp via iPhone och fann att GPS tycktes fungera. Om det är iPhones eller iPads GpS som aktiveras låter jag vara osagt.

För att vara riktigt säker fordras nog att man provar med en iPad WiFi.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Är det någon som vet om detta med GPS från IPhone 4S till Ipad 2 fungerar bättre/tillräckligt bra numera med alla uppdateringar till det senaste iOS?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nej det fungerar inte med exakt navigering, då fordras iPad 3G/4G. Det som möjligen fungerar är triangulering med mobilmasternas hjälp med dålig nogrannhet som följd.

rundberg

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
15820
Medlemskap
2026

Det funkar utmärkt med internet delning i telefonen samt anslut ipaden till hittat nätverk dvs din telefon

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det fungerer helt fint med en Android telefon med gps og en Android plate uten gps. Har testet en del både via wifi og bluetooth, uten merkbar forsinkelse - det var for et år siden jeg gjorde testene.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Datorer och plattor utan GPS kan visa en ungefärlig position även om den inte har tillgång till en GPS-mottagare, genom något som kallas WPS. Det är dock inget att använda som navigering då positionen är ungefärlig och uppdateras med ungefär en minuts mellanrum.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det jeg brukte var en app som simulerte en Bluetooth GPS og paret inn denne på plata. Via wifi var det litt mer triksete med en app også på plata.
Klarte mer enn 1 avlesning pr. sekund i begge tilfeller.

F

F.d. 25572

Guest

Jag har den allra första genertionens iPad. Utan simkort eller uppkoppling. Om jag vill ha gps i den så kopplar jag upp mej mot iPhone eller mobila bredbandsroutern. Sedan startar WAZ. Det är ett superbra gratis gpsprogram

Eva o Håkan

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
15184
Medlemskap
2025

Jag har den allra första genertionens iPad. Utan simkort eller uppkoppling. Om jag vill ha gps i den så kopplar jag upp mej mot iPhone eller mobila bredbandsroutern. Sedan startar WAZ. Det är ett superbra gratis gpsprogram

Gissar att du har en 3G Ipad (d.v.s en med inbyggd GPS), men att
du kör utan sim-kort? Stämmer det?

/ Håkan

Toppen