• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS fråga

Kreos

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
530
Medlemskap
2024
God fortsättning på Nya husbilsåret alla husbilsklubbare.

Har en undran, Vi åker Lastbil ibland,och då är min fråga om någon vet
om det finns någon GPS där man kan lägga in höjden på bilen, för att inte fastna under
broar ,viadukter och dylikt.

Henry
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: GPS fråga

God fortsättning på Nya husbilsåret alla husbilsklubbare.


om det finns någon GPS där man kan lägga in höjden på bilen, för att inte fastna under
broar ,viadukter och dylikt.

Henry

Utan att vara oförskämd, så finns det ingen GPS i världen som kan garantera något.
Det är och förblir ett hjälpmedel.

Jag förstår din fråga ,men blir orolig när jag tycker mig höra att allt fler sätter ganska hög tilltro till GPser speciellt på havet.

Karta och sjökort är ett måste, nu kanske det inte går att jämföra med att köra vilse på land eller till sjöss, det senare får oftast allvarligare konsekvenser.
Här finns kartor från VV Väginformationskartor 2008 / Vägverket
Fast när jag tänker efter så är det ingen höjdare att braka in i bro heller:wideeyed:

// Pär
 
Senast redigerad av en moderator:

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Sv: GPS fråga

MapFactor har en Truckversion av sin Actis 3 navigator:
Mapfactor - Products - ACTIS 3 Truck

Också deras programvara PC-Navigator8 för navigering med PC finns i en truckversion:
Mapfactor - Products - PC Navigator 8 Truck

Jag har använt föregångaren PC Navigator6 (ej truckversionen). Navigeringen tycker jag fungerar bra, med snabba omräkningar av rutt, och en kartbild som är ganska tydlig även på 5-tums-skärmen för backkameran. Det som är mindre bra är användarvänligheten. Många menyer och undermenyer att gå vilse i när en rutt skall programeras.

/essge
 
Toppen