• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GPS för nybörjare.

Lasse-125

FD HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: GPS för nybörjare.

Tack Jyrki!
Har haft min Garmin660Fm i 4 år utan att komma på detta. Helt suveränt.
Man ska trycka på städer.Mvh.Lasse:)

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Ja, det har du!

Tryck "Vart", sedan "Orter" (eller orter nära" kommer inte ihåg just nu och GPS'n är i bilen), och skriv namnet på stan, jätte-enkelt.

Detta tog tid för mig att förstå...

hälsning
jyrki

Det tackar man för jyrki, även jag iriterade mej på att man alltid skulle precisera sej.

Låt mej bara precisera hur man gör med min Garmin 3790.

Tryck "Vart"
Tryck pil ner, sedan tryck "Orter"
För att skriva in ditt önskemål, tryck på "Förstoringsglaset"
Skriv orten och tryck "Klar"

Orten du sökt kommer då fram i röd text.

Detta har jag sökt efter länge!
Stort tack jyrki och ha en trevlig söndag

Kåre

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

På min Garmin 760 gör jag så här:

1, Tryck på vart
2; Nära välj något av alternativen, tex Ett annat samhälle
3, Ange detta, tex Simrishamn
4, Sedan kan du mata in vad du önskar, använder du Carnivals filer, så väljer du extra på sidan 2, och får då upp Egna intresseplatser.
5 Välj tex ställpladser, och HBK ställplatser.

Hoppas att detta kan vara till hjälp.

//Tommy

göran-43

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026

Undertecknad har kört i Europa ca 15000 mil under 5 års tid och använt
Garmin,Tom Tom och Navigon. Garmin är lätt använd och en bra navigator. Men alla Garmin har fel i progammvaran . När man går in i programmet och klickar på "undvik motorväg" så undviker Garmin motorväg,riksväg och huvudvägar! Den godkänner endast mycket små vägar som är nästan omöjligt att köra med husbil. Den här funktionen fungerar på alla andra navigatorer. Har varit i kontakt med Garmin men de är inte intresserade att ändra felet. Om man hela tiden vill köra på mororvägar fungerar Garmin utmärkt.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Undertecknad har kört i Europa ca 15000 mil under 5 års tid och använt
Garmin,Tom Tom och Navigon. Garmin är lätt använd och en bra navigator. Men alla Garmin har fel i progammvaran . När man går in i programmet och klickar på "undvik motorväg" så undviker Garmin motorväg,riksväg och huvudvägar! Den godkänner endast mycket små vägar som är nästan omöjligt att köra med husbil. Den här funktionen fungerar på alla andra navigatorer. Har varit i kontakt med Garmin men de är inte intresserade att ändra felet. Om man hela tiden vill köra på mororvägar fungerar Garmin utmärkt.

Kan inte hålla med dej.

Tycker faktiskt att Garmin (3790) lyckats bra med att selektera ifrån motorvägar. Väljer jag ifrån motorvägar så blir det allt utom motorvägar.

Däremot skulle ja vilja att det fanns ytterligare valmöjlighet, som att välja "Major roads" och "Minor roads" som det finns i andra program.

Hälsar
Kåre

F

F.d. 25023

Guest

Det är nog sant att Garmin selekterar bort även en massa andra vägar vid val att välja "inte motorvägar<", men inte alltid, lite konstig är den. (Vi har haft 660 och nu 3790). Den gamla 660'n var bättre i detta.

3790'an vill även ta sina omvägar ut och tillbaka på samma huvuväg via någon mindre väg eller gatustump, bara den är lite kortare... Detta även om man använder "kortare tid!

Det måste vara något fel i klassifiering av vägarna i kartmaterialet.

Men känner man till denna "egenhet", så är Garmin bäst av allt jag har provat och kört efter.

hälsning
jyrki

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Eftersom jag som "Nörd" kör med två GPS:er så akn jag med fog säga att Garmin hittils har skött sig med den äran.

Jag låter Garmin leda oss, när vi så önskar, och har även en laptopp med MapPoint där jag ser hur Garmin enkelt undviker alla motorvägar, och använder det övriga vägnätet till fullo.

Andra kanske har en annan uppfattning, men jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt, hittils.

Visst Kan "Bejrut" i bland göra ett felsteg som jyrki omtalat, men man får ju inte "blunda" fullständigt. Det är så lätt att korrigera henne och ta den smala stigen.

Kåre

Toppen