• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Google rör om i GPS-grytan...

F

F.d. 4220

Guest
Google presenterade en applikation till telefoner som har Androids operativ som verkar slå de flesta av dagens gpser på fingrarna. Tyvärr finns den bara tillgänglig i USA och det tar nog ett tag innan det fungerar här. Men nog ser det användarvänligt ut på filmen.

En sak till som visar vad "Marknaden" tycker är hur börskurserna för Garmin och Tomtom tappat 10% sedan igår: Garmin, Tomtom (dessa länkar uppdateras hela tiden, så någon dag eller två efter att inlägget postats så är de överspleade). De kommer säkert att återhämta sig snart, men det är intressant att se hur tydligt en nyhet kan slå...

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55464

Guest
Sv: Google rör om i GPS-grytan...

Tack för detta inlägg Stact !
Det var väldigt intressant.
Det är makalöst hur utvecklingen går framåt !
Köpte min 2:a gps för en månad sedan.
När man ser filmen förstår man att den redan är gammal.
Men det är som med datorer. När du får hem den,så är den redan gammal.
Tekniken går fortare än tillverkningen av prylarna den skall innehålla och gapet bara ökar.
Jag tror att vi inom ett år har Googles Gps här.

Då skaffar jag den direkt.:)

F

F.d. 4220

Guest

Jag tror att telefonerna redan finns, räcker med att den har Android i som exempelvis HTC hero...
(Men jag kan ha fel, så att det krävs mer hårdvarumässigt också)

Om jag förstår rätt så är det rätten till kartmaterialet som saknas för europa.

Jag är också sugen att skaffa en sån så fort det går. :yes:

//Stefan

F

F.d. 58621

Guest

Mycket intressant film från Google.
Verkar som om tillgången till kartmaterialet skulle tillhandahållas gratis av Google.
Intressant och roligt att också se hur några direkt tar till sig informationen, ser möjligheter och genast börjar längta efter prylen medans rätt många fortfarande förordar traditionella papperskartor.
Jag tillhör också den kategorin som gillar och mer än gärna vill nyttja tekniska framsteg.
V-backen :wink:

F

F.d. 55464

Guest

Själv tycker jag det är jättekul att se hur tekniken går framåt.
Tycker GPSn är ett alldeles utmärkt hjälpmedel men
är i den åldern som alltid vill ha en papperskarta med mig för att få en fullständig överblick om jag skall göra en längre resa.
En sak jag gillar med HBK är när sådana som Stact delar med sig av sina nya erfarenheter från nätet.
:eek:

California

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Wow! Satellitnavigeringen kommer att bli super, liksom navigering med Googles gatufotografier. Ska bli mycket intressant att se vad konkurrenterna svarar med. Min knappt ett år gamla Garmin känns redan som något katten släpat in...

F

F.d. 58621

Guest

Vi har också alltid en papperskarta med, mest för att få en överblick och ha som säkerhet om tekniken skulle paja. Visst är det bra när tekniken hjälper en att veta var man är, nästa steg är kanske att tekniken kan tala om vem man är och varför.
V-backen

F

F.d. 55464

Guest

Wow! Satellitnavigeringen kommer att bli super, liksom navigering med Googles gatufotografier. Ska bli mycket intressant att se vad konkurrenterna svarar med. Min knappt ett år gamla Garmin känns redan som något katten släpat in...
Robert !
Ge katten en skål dricku och släng ut den ! Eller låt den gå en itkurs !:gnu:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Det såg ju bra ut på filmen. Förvånar mig inte, blev filmad eller skall man säga inscannad förra semestern i Inverness. I sommras blev jag scannad igen i Malmö. Har sedan sett deras bilar snurra i Malmö Lund området. Känns igen på en takstolpe med mängder av utrustning och det har alltid varit en Opel.

F

F.d. 55464

Guest

Jepp ! Såg dom denna sommaren här i Karlskrona med sin Opel. Tror inte jag blev skannad. Har iallafall inte fått något märkbart men av det:wideeyed:

F

F.d. 58621

Guest

Skannad och fast för evigt i teknikens virrvarr, det kan inte vara särskilt roligt.
Det gäller kanske att vara på sin vakt och ducka i tid.
V-backen :D

F

F.d. 55464

Guest

Usch ! Hujedamig så du pratar. Jag sticker och köper mig en lösnäsa och en lösmustasch:swoon:

F

F.d. 4220

Guest

I sommras blev jag scannad igen i Malmö. Har sedan sett deras bilar snurra i Malmö Lund området. Känns igen på en takstolpe med mängder av utrustning och det har alltid varit en Opel.

Det kan väl varit hitta.se också? De scannade mig i Göteborg i augusti, jag såg när bilen passerade och nu härom veckan så såg en jobbarkompis bilden av en händelse.

Det är f.ö. bara om man möter dem som man kan ducka. Mig passerade de. Känns lite ojust, faktiskt... :)

//Stefan

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

En sak till som visar vad "Marknaden" tycker är hur börskurserna för Garmin och Tomtom tappat 10% sedan igår: Garmin, Tomtom (dessa länkar uppdateras hela tiden, så någon dag eller två efter att inlägget postats så är de överspleade). //Stefan

Det är nog inte bara Garmin och TomTom som tappar i värde utan också iPhone. Det blir säkert Android-telefonerna som tar över. De flesta tillverkare utom iPhone släpper Android-telefoner inom kort.

Få se hur fort Nokia som äger Navteq och TomTom som äger Teleatlas svarar på detta!

PS! Nya applikationen Google Maps Navigation fick TomToms börskurs att falla närmare 40% på börsen. Det är inte kul att vara PND-tillverkare idag.

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Google Maps Navigation är en killer app i ordets rätta bemärkelse

Google turn-by-turn navigering till Google Maps som plötsligt blir dråpslaget mot TomTom, Garmin, Navigon och de andra.
För vem kan konkurrera med gratis när Google dessutom har de i särklass bästa baskartorna?

Jag ska säga det direkt. Är du smart har du köpt din sista fristående GPS nu. I och med intåget av Google Maps Navigation är marknaden för fristående GPS:er för bilbruk stendöd.

Garmin får koncentrera sig än hårdare på flyg, båt och friluftsliv men för TomTom ser framtiden minst sagt mörk ut.

YouTube - Google Maps Navigation (Beta)

Skrivet av Gunnar Lindberg Årneby

Bilagor

• google-maps-navigation.jpg
    google-maps-navigation.jpg
    22,2 KB · Visningar: 941

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Det kan väl varit hitta.se också? De scannade mig i Göteborg i augusti, jag såg när bilen passerade och nu härom veckan så såg en jobbarkompis bilden av en händelse.

Det är f.ö. bara om man möter dem som man kan ducka. Mig passerade de. Känns lite ojust, faktiskt... :)

//Stefan

Hitta.se nä nä. Dom kör inte anonymt, bilarna är märkta. Jag har bara mött Googles bilar.

Bilagor

• Google 089.jpg
    Google 089.jpg
    683,3 KB · Visningar: 5

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025

Lagras kartorna i telefonen eller åker man på (feta) avgifter för datatrafiken? Allt är inte gratis även om det verkar så först...

//M

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag skulle tro att kartorna kan laddas ned i förväg prcis som Garmin XT och Nokia Maps. Då blir det ingen datatrafik alls förutom när aGPS jobbar men då handlar det om ören - inte kronor.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Låter som att ett jättemonopol är på väg, operativsystem, GPS, Bibliotek och vad mer? Då blir det aldrig gratis. Var säker på att vi betalar någonstans!

Toppen