• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Google Foto

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Google Foto

Jag tog mig friheten att sammanfoga dina två senaste inlägg till ett. Jag antar att du fick göra två eftersom iOS bara klarar en bild per inlägg.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

image1-767223.JPG


image1-714224.JPG


Tack, men det hade du inte behövt göra eftersom det går lika bra med iPad eller t.o.m. bättre.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Google Foto

Går det t.o.m. bättre med en Ipad?
Intressant!

Jag tycker bilderna i inlägget som Michael slog ihop är mycket skarpare.
Beror det på att jag just nu bara sitter med en vanlig PC?

:D
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Google Foto

Då ber jag om ursäkt att jag la ner jobb på att slå ihop de två inläggen. Men jag blir nyfiken och skulle gärna vilja veta varför bilderna "Före" och "Efter" då låg i separata inlägg. Det känns lite ovanligt att du, Knarrevik, gör något onödigt. Vi är ju vana vid att du gör det enklaste som bara kräver någon enstaka knapptryckning.

Sedan undrar jag varför bilderna i ditt andra inlägg har sämre kvalitet än i de första, hopslagna inläggen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

Går det t.o.m. bättre med en Ipad?
Intressant!

Jag tycker bilderna i inlägget som Michael slog ihop är mycket skarpare.
Beror det på att jag just nu bara sitter med en vanlig PC?

:D

Samma bilder men lite större vilket gör att kornigheten kan synas.
Bilderna är komprimerade från ca 16 MB till ca 0,15.
Det jag ville visa var hur man med Snapseed kan korrigera störtande linjer med hjälp av fingret.
Hänger du med?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Google Foto

Ehh.. nej jag hänger inte med.

Du skrev att slå ihop inläggen går lika bra med Ipad eller t.o.m. bättre.
Bättre än vaddå? Jag gissar att du menar att det går bättre på Ipaden än på det Michael använde?

Själv såg jag bara skillnaden i kvalitet på bilderna och dom var inte "bättre" i ditt andra inlägg.

Hängde du med;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

image1-774205.JPG


image.jpg

Samma bild, starkt komprimerad ca 50 gånger.
Enda skillnaden är att den ena visas i något större format.
Båda inlagda med iPad.
Skillnaden i skärpa beror på att bildens pixlar förstoras i samma grad.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Google Foto

Att bilderna är i olika format och har olika kvalitet i inläggen förstår jag.

Det jag inte förstod/förstår är var Ipaden gjorde/gör bättre med inläggen än vad Michael gjorde med vad han nu använde.
Här finns det förmodligen inget riktigt svar utan det var nog mest ett vaneuttryck från din sida.
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Google Foto

Snapseed verkar ju vara riktigt bra.
Kan man ladda ner det till en PC med W7 och
i så fall hur?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

Lite osäker på det!
Det är en Googleprodukt (deras bästa?) och finns således även som app till Android.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Google Foto

Återkommer med länk efter jag testat själv.
Tillägg, jag testade länken som fanns ovan en kort stund och den kräver att man installerar Bluestacks i datorn, då tröttnade jag och fortsätter leta.

Jag har snapspeed i min telefon men jag har inte testat den så mycket, tyvärr använder jag mest "Autoredigering" i google foto när jag tittar på bilderna i min laptop och ännu bättre blir det när assistenten i google foto ger mig förslag på redan justerade bilder... men jag lovar bättring och ska försöka testa snapspeed mer. :)

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Google Foto

Japp, den sidan har jag följt men jag backade när Bluestack var tvunget att installeras, jag försökte mig på bluestack en gång tidigare men jag fick det aldrig att fungera bra. Kan ha berott på handhavandefel förståss...
Hittade en annan väg med snapseed som innehåller nån slags os-emulator, jag vet inte om jag ska ge mig på det bara.

mvh jocke
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Google Foto

Hur det det ut med villkor och rättigheter i Google Foto, jag hittar inte dem? Jag använde Picasa lite tidigare innan jag läste detta:

"Genom att skicka in, lägga upp eller visa materialet beviljar Du Google en evig, oåterkallelig, global, royalty-fri och icke-exklusiv licens att mångfaldiga, anpassa, ändra, översätta, publicera, offentligt framföra, offentligt visa och distribuera det Material Du skickar in, lägger upp eller visar på eller genom Tjänsterna".
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Google Foto

Hur det det ut med villkor och rättigheter i Google Foto, jag hittar inte dem? Jag använde Picasa lite tidigare innan jag läste detta:

"Genom att skicka in, lägga upp eller visa materialet beviljar Du Google en evig, oåterkallelig, global, royalty-fri och icke-exklusiv licens att mångfaldiga, anpassa, ändra, översätta, publicera, offentligt framföra, offentligt visa och distribuera det Material Du skickar in, lägger upp eller visar på eller genom Tjänsterna".

Rena rama våldtäkten på fria fotografer! Upphovsrätten sätts ur spel totalt! Kusligt, minst sagt!

Jappe
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Google Foto

Om vi nu ska diskutera våldtäkter på fria fotografer i en tråd om google foto kanske vi ska ska titta på just google fotos sekretesspolicy och villkor:

Sekretesspolicy Innehåller även en pdf för de som vill/har tid att fördjupa sig

Villkor

Det här var alldeles för mycket text att läsa för mig så här tidigt på dagen, om någon har långtråkigt eller nåt kanske man kan få en kortare information senare med höjdpunkterna? :D

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

Hur det det ut med villkor och rättigheter i Google Foto, jag hittar inte dem? Jag använde Picasa lite tidigare innan jag läste detta:

"Genom att skicka in, lägga upp eller visa materialet beviljar Du Google en evig, oåterkallelig, global, royalty-fri och icke-exklusiv licens att mångfaldiga, anpassa, ändra, översätta, publicera, offentligt framföra, offentligt visa och distribuera det Material Du skickar in, lägger upp eller visar på eller genom Tjänsterna".

Verkar vara skrivet av någon som inte verkar ha något till övers för Google i allmänhet och Picasa i synnerhet!
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Google Foto

Texten kommer från Googles officiella villkor och vad jag kan se nu så gäller den hela plattformen, alltså även Google Foto. Nu är det väl så att väldigt många leverantörers villkor ser ut så här för att kunna erbjuda tjänster som delning, visning m.m. men det kan ju vara bra att känna till att man "ger bort" sina bilder. Det är ofta det man betalar med när man tror att det är gratis. För det flesta har det kanske ingen betydelse men villkoren gör tjänsten omöjlig att använda för mig.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Google Foto

Kunskapen hos allmogen om Googles affärsmetoder är inte stor. Många tycker att Google är en snäll farbror som hjälper oss vanliga människor att övervinna svårigheter med enkla och smarta lösningar på allt. Verkligheten är givetvis en helt annan! Google samlar information om oss i kommersiellt syfte.

Ett exempel: Googles "bildsök" har lett till att upphovsrätten sätts ur spel. Yrkesfotografer och bildbyråer har vänt sig till bl.a. EU för att komma till rätta med problemet som är att fotografers bilder "delas" ohämmat på nätet. Det finns många fler exempel på annan liknande verksamhet his Google.

Google Foto använder tydligen samma sorts affärsmetoder. Hade en vanlig människa använt sig av sådana metoder så hade vederbörande hamnat i fängelse!

Här ligger inte en hund begraven; här ligger en hel kennel begraven!

Jappe
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Google Foto

Hittade villkoren på Svenska nu:

11. Licens till Ditt material
11.1 Du behåller upphovsrätten och alla andra rättigheter som Du redan innehar i det Material Du skickar in, lägger upp eller visar på eller genom Tjänsterna. Genom att skicka in, lägga upp eller visa materialet beviljar Du Google en evig, oåterkallelig, global, royalty-fri och icke-exklusiv licens att mångfaldiga, anpassa, ändra, översätta, publicera, offentligt framföra, offentligt visa och distribuera det Material Du skickar in, lägger upp eller visar på eller genom Tjänsterna. Det enda syftet med denna licens är att göra det möjligt för Google att visa, distribuera och marknadsföra Tjänsterna och licensen kan återkallas för vissa Tjänster i enlighet med vad som anges i Tilläggsvillkoren för dessa Tjänster


11.2 Du accepterar att licensen inkluderar en rätt för Google att göra sådant Material tillgängligt för andra företag, organisationer och personer till vilka Google tillhandahåller tjänster, samt att använda Materialet i samband med tillhandahållandet av sådana tjänster.


11.3 Du förstår att Google kan, under utförandet av de tekniska åtgärder som krävs för att tillhandahålla Tjänsterna till Googles användare, (a) överföra eller distribuera Ditt Material över olika publika nätverk och i olika media; och (b) göra sådana ändringar i Ditt Material som krävs för att anpassa Materialet till de tekniska krav som hänför sig till anslutna nätverk, anordningar, tjänster eller media. Du accepterar att denna licens skall tillåta Google att vidta dessa åtgärder


11.4 Du bekräftar och garanterar att Du har alla nödvändiga rättigheter och behörigheter för att kunna bevilja den ovannämnda licensen.
 
Toppen