• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Google Drive

F

F.d. 8863

Guest
När man är ute och far (t ex med Husbilen) vill iaf jag ha koll på mitt Internet även om datorn inte är med just för tillfället.
Därför har jag hittills haft Dropbox, men nu börjar gratisvarianten bli full så jag skulle prova Google Drive.

Den är installerad och jag hittar den på både dator och mobil. Men märkligt nog finns bara vissa äldre dokument inkl Exel att hitta på Drive. Varför finns inte alla dokument med?
Allt är ju skrivet med IE som webbläsare. Har nu IE9.
Måste man ha Chrome som webbläsare för att det skall fungera?

Och hur gör jag för att spara ett nyskrivet dokument i Drive?
Hur hämtar jag äldre dokument till Drive?

Jag skulle behöva en Manual, men hittar inte heller det.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Google Drive

Google Docs som den hette før hadde sterke begrensninger på hvilke formater en kunne overføre - denne sperren er i ferd med å bli fjernet, men det ser ut til at dette skjer pr. marked. Min gamle konto er ikke åpnet for stort annet enn google sine egne format og pdf, men fikk i dag åpnet Google Disk for første gang!

Ser ut til at jeg nå kan lagre bilder og filer i annet enn gdocs formater. Har testet litt bilder og odt dokumenter. Forrige uke funket det ikke med odt filene.

F

F.d. 2354

Guest

Läs detta från aftonbladets prylblogg:

Skrivet av Prylbloggen

Nu har jag fått tag i Google användarvillkor för Google Drive på svenska. Så här lyder den svenska versionen av den text jag refererade till i går:
"När du lägger upp eller på annat sätt skickar in innehåll till våra tjänster ger du Google (och våra samarbetspartner) en global licens att använda, värdlagra, spara, återge, ändra, skapa härledda verk (exempelvis översättningar, anpassningar eller modifieringar som vi gör så att ditt innehåll fungerar bättre med våra tjänster), kommunicera, publicera, framföra offentligt och distribuera innehållet. Rättigheterna som du beviljar i licensen gäller endast i syfte att driva, marknadsföra och förbättra våra tjänster, samt utveckla nya tjänster. Denna licens fortsätter att gälla även om du upphör att använda våra tjänster..."
Inledningsvis sägs i villkoren att användarna behåller ägandet över materialet. Men, Google tar sig rätt stora friheter med det material som laddas upp. Och formuleringen: "Rättigheterna som du beviljar i licensen gäller endast i syfte att driva, marknadsföra och förbättra våra tjänster, samt utveckla nya tjänster" är rätt breda och oprecisa. Vad menar man mer exakt med "driva, marknadsföra och förbättra våra tjänster, samt utveckla nya tjänster"?
Rättigheterna gäller även Googles samarbetspartners. Hur vet jag som användare att Google verkligen har kontroll över hur de i sin tur kan komma att använda material jag laddar upp på Google Drive?

F

F.d. 4220

Guest

När man är ute och far (t ex med Husbilen) vill iaf jag ha koll på mitt Internet även om datorn inte är med just för tillfället.
Därför har jag hittills haft Dropbox, men nu börjar gratisvarianten bli full så jag skulle prova Google Drive.

Den är installerad och jag hittar den på både dator och mobil. Men märkligt nog finns bara vissa äldre dokument inkl Exel att hitta på Drive. Varför finns inte alla dokument med?
Allt är ju skrivet med IE som webbläsare. Har nu IE9.
Måste man ha Chrome som webbläsare för att det skall fungera?

Och hur gör jag för att spara ett nyskrivet dokument i Drive?
Hur hämtar jag äldre dokument till Drive?

Jag skulle behöva en Manual, men hittar inte heller det.

Det finns ett program du installerar på datorn, precis som du har dropbox programmer. Med det programmet så fungerar gdrive nästan på exakt samma sätt som din dropbox, du får en mapp dit du kan flytta filer.

//Stefan

Toppen