• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Google Chrome Web-Appar, Tips önskas

F

F.d. 14324

Guest
Jag har precis hittat ett nytt ställe i google chrome där jag har en del webappar samlade, orörd mark för mig kan jag meddela. :)

Detta ställe har jag struntat fullkomligt i ända tills nu, men idag tog nyfikenheten över och jag tryckte på pilen på min startsida och helt plötsligt finns det en hel värld med saker att utforska.

Jag undrar om det är någon som använder dessa?
I så fall vilka kan du rekommendera?
Visserligen lite yviga och flummiga frågor men alla tips mottages tacksamt.:)
Jag kommer givetvis att kolla själv bland apparna, men det verkar vara tusentals så därför ber jag om hjälp för att underlätta för mig själv.:D

Google chrome appar.jpg

Chrome Web Store

Image 49 web appar.jpg

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Chrome Web-Appar, Tips önskas

Om man söker på Google bland appar får man över 1300 träffar!

Många av dem användbara.

bild-737589.PNG

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Anders det finnes appa for annet enn iPxxx produkter og tråden handler om Chrome Web-appar. :msn_laugh::msn_wink:

Chrome har et meget stort antall appar, mange er endast utseendet - men mange er nyttige små tillegg til Chrome - uansett platform. Men det finnes endel som er helt ubrukbare også. Vi har mye av det samme i Firefox, bare at der heter det add-ons eller tillegg - enkelte forvirrer mer enn de hjelper andre gjiø en stor forbedring. Egen favorittgruppe er de som fjerner alle ads fra sidene på nettavisene, andre som filtrerer hvilke sider jeg ønsker å se flash-innhold fra. Uten flash har en ikke chat her i HBK, men endel sider legger på tonnevis med animasjon om de oppdager at det er flash støtte hos brukeren.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Anders det finnes appa for annet enn iPxxx produkter og tråden handler om Chrome Web-appar.

Knut, jag ville visa på att Google inte bara tar över PC-marknaden utan också smartphonemarknaden (inte bara Android). Antagligen kommer Google snart att konkurrera med ett eget operativsystem som alternativ till Apple OS och Windows?

F

F.d. 4220

Guest

De extensions jag använder i Chrome är följande:

Adblock plus - Det går inte att besöka exempelvis Aftonbladet utan... :)

Speed dial 2 - Ger en Konfigurerbar startflik som visas när man öppnar en ny tom flik istället för de snabblänkar som Chrome själv skapar.

Bookmarks Menu - Eftersom jag gärna samlar på mig en massa bokmärken. Dock har dessa i stort sett ersatts av Speed dial 2 samt sökningar.

Last Pass - Som håller reda på lösenord utan att lagra dem i klartext på datorn (jag har varit orolig vad som skulle hända med mina lösenord om laptopen skulle bli stulen eftersom jag inte är så duktig att jag låtit bli att spara på datorn).

Sen bör påpekas att man bör hålla mängden addons och extensions så låg man kan. Detta för att de påverkar prestande och stabilitet - det gäller alla webbläsare.

Antagligen kommer Google snart att konkurrera med ett eget operativsystem som alternativ till Apple OS och Windows?
Den finns väl redan, t.ex. här.

//Stefan

F

F.d. 14324

Guest

Fiffiga små rackare det här, jag gillar dem. Enkel översikt och enkel avinstallering med de jag inte gillar. :msn_star:

Adblock plus är installerat, skönt!

Just nu undersöker jag några alternativ för skärmdumparna som jag kämpat med i en annan tråd.

Autocad har jag hittat men inte undersökt så noga ännu.

Hittade luffarschack online också, inte bra,,, skitroligt men starkt beroendeframkallande. Jag besparar er en länk till det.

Jag fortsätter att gräva och jag tror att jag har att göra med det ett tag. :)

Fler tips mottages tacksamt. :bock:

F

F.d. 14324

Guest

Nu har jag hittat en till jag gillar. Finns i Chrome Web Store

BlocketZoom.gif

Man lägger muspekaren på bilden i vänsterkanten på blocket och bilden förstoras automatiskt utan att klicka eller dubbelklicka.
Jag tycker att det blir smidigt att göra en snabb koll på bilden och om det på bilden verkar intressant så går jag vidare som vanligt och öppnar annonsen.

hyvelbänk.jpg

OBS. Det är inte min annons eller hyvelbänk, även om de ibland heter Sjöberg.:msn_star:

F

F.d. 14324

Guest

Nu har det gått ett år sen jag hittade de här apparna och det har varit många som kommit och snabbt fått gå igen.
En del har varit skräp och andra bra, och jag har rensat bort en del som är bra men som jag inte använder.

Dessa är de som fastnat och biter sig kvar.

Adblock
Fortfarande bra!

Checker Plus for Gmail
Bra visning när man får mail, man kan kasta, markera som läst mm utan att behöva öppna Gmail.

Google Translate
Läsbar svenska ett högerklick bort! ibland är översättningarna bättre och ibland sämre.

Thin Scroll Bar
Eftersom jag alltid (nästan) scrollar upp eller ner med touchplattan så saknar jag inte en list i högerkanten.
Kan vara lite dumt ibland när det finns en liggande list men det går ändå eller så trycker jag Ctrl & minustecken så brukar det lösa sig.

mvh jocke

Toppen