• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skärmdump i inlägg, hur gör jag?

F

F.d. 14324

Guest
Hur gör jag för att få med en bild som jag ser på min datorskärm? :quest:

Här är ett exempel som jag har stulit av SirMclain. :angel:

Tepez.jpg

Det är en sån här bild jag önskar kunna presentera. Men jag klarar inte av det.

Tips mottages tacksamt

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2026
Sv: Skärmdump i inlägg, hur gör jag?

När du ser bilden på skärmen klickar du på Print Screen, öppna programmet paint eller nått bildprogram och klistra in, spara.

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2026

typ:

husbilsklubben.jpg

man kan ju redigera bilden så att det passar det man vill ha sagt.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Om du har Windows7 så finns det ett program som heter Skärmklippverktyget
När du startat det programmet så blir skärmbilden lite gråad. Håll ner vänster musknapp och markera den yta på skärmen som du vill kopiera. släpp musknappen. Välj sedan om du vill klistra in bilden i något annat program eller spara den som en bild.

F

F.d. 14324

Guest

Tack för tipsen arnew:), men det händer inte något när jag trycker på print screen.:quest:
Kan det vara fel på någon inställning?
Paint finns installerat så det är inte det som fattas.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest

Robert, Jag har windows vista. men det kanske finns något liknande till det.:msn_laugh:

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2026

Tack för tipsen arnew:), men det händer inte något när jag trycker på print screen.:quest:
Kan det vara fel på någon inställning?
Paint finns installerat så det är inte det som fattas.

Du öppnar programmet paint och väljer klistra in, när du tryckt på Print screen så du har bilden i minnet.

F

F.d. 14324

Guest

Poletten är på väg ner nu.:)
Jag har provat lite nu och det går framåt.

Namnlös arnew.jpg

Jag ser att jag har mer att lära om paint men det ser ljust ut nu och jag tror att jag kommer få kläm på det här med lite träning i testforumet.

Stort tack för hjälpen!

F

F.d. 4220

Guest

Om du har Windows7 så finns det ett program som heter Skärmklippverktyget.
Det använder jag en hel del när jag vill ta en print av en del av skärmen, på min (engelska win7 heter det Snippingtool)

Vill du ta en skärmdump av det aktiva fönstret räcker det om du tar Alt + Printscreen, så får du en bild av enbart det aktiva fönstret (så slipper man redigera bort en massa efteråt).

//Stefan

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Enklast är att använda ett litet freewareprogram som heter PicPick. När du trycker på "print screen" så hoppar den aktuella skärmbilden upp i PicPick automatiskt (förutsatt att programmet är igång. Jag startar det manuellt innan jag ska göra en skärmdump men det kan starta med windows om man vill).
Markera det du vill ha, högerklicka i det markerade området och du får direkt ett val "spara som". Jag är mycket aktiv i forum runt om i världen, PicPick gör det möjligt att posta ett svar med en bild på några sekunder :)

Peter:)

Bilagor

• picpick.jpg
    picpick.jpg
    115,3 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det finns ytteligare ett litet program vid namn Printkey som jag använt i 20 år, jag tror att det fortfarande är gratis.

F

F.d. 14324

Guest

Jag har nu testat både picpick och Printkey2000. Jag är inte kompetent nog att avgöra om det ena är bättre än det andra, men printkey slutade fungera innan jag hann testa det ordentligt. Jag ska prova att ladda om det och ge det ett försök till.

Nu klarar jag av det både med picpick, printkey och i paint. Det kunde jag inte igår.:msn_star: Det tar sig sa han som...........

Jag har inte provat att göra det i word av den enkla anledningen att jag inte hittar word i min dator, brukar inte det finnas i alla datorer. :quest:

:) Mitt gesällprov:

Image 14 dump.png

Word är lokaliserat i min dator, så nu behöver ni inte oroa er över det.:msn_laugh:

F

F.d. 16416

Guest

Gått i samma "hjälpklass", som du i bakgrunden.
Tack för tråden!

Roadglider

Bilagor

• Image 9.jpg
    Image 9.jpg
    14,2 KB · Visningar: 382
F

F.d. 14324

Guest

Roadglider, det ser ut som du också klarar det nu.
Jag ger oss högsta betyg: MVG, det tycker jag att vi har förtjänat.:D

Det kommer fler trådar av det här slaget från mig, för det finns en hel del som jag inte klarar av med min dator. :)

Återigen stort tack till er som hjälper mig och alla andra. :bock:

F

F.d. 18017

Guest

Jag använder ett finfint program som heter screenshooter 2.1 av Filip Lundeholm
När man har det igång så sparas varje bild man tar mha alt+Print Screen till hårddisken direkt. Det är väldigt bra när man sitter och skriver instruktioner på hur program och annat ska användas.
Jag har googlat lite efter vart programmet kan hämtas men hittar bara en massa info om virus scanningresultat. hans egen hemsida verkar förvunnen. Men får ni tag på programmet så är det rätt program om hans namn står med och Ikonen är en svart liten revolver.

F

F.d. 14324

Guest

Jag testar om jag kan hitta screenshooter2.1 :bye:

F

F.d. 14324

Guest

Här kommer en test med screenshooter.

ckevotu tummens lock.jpg

Det verkar funka!
Väldigt smidigt program, tycker jag.

Här hittade jag det: screenshooter

Tack tummen :)

F

F.d. 18017

Guest

Verkar funka det med även om det inte är samma program som jag föreslog. finns till och med fler program med exakt det namn som jag föreslog därav att jag även angav programmeraren men om ett program löser uppgiften till belåtenhet så är det ju allt man behöver.
Eftersom programmet är 8år gammalt och skrivet som freeware så laddar jag upp det här. en enda fil inget att installera. när det är igång får man en pistol vid klockan och kan där välja filformat och katalog att spara bilderna i.

Bilagor

• Screenshooter21.zip
    286,9 KB · Visningar: 19
F

F.d. 14324

Guest

Okej, det här som jag hittade fungerar smidigt. Jag kollar lite mer noggrant i morgon.
En liten test till eftersom det är så roligt! :D

uoiffie tullamore dew.jpg

Toppen