• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Golvvärmefolie

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Jag har luftburen värme i bilen och har nu inför stundande vintersemester funderat på att lägga in golvvärmefolie lågspänningsysstem som säljs av t ex Husvagns-Svensson eller Kama Fritid. Enligt annonser kan man själv klippa till folien i lämpligt format för att täcka golvet och sen få det varmt o gott om fötterna. Är det någon som testat detta och hur utföll det?
 
F

F.d. 2284

Guest
Sv: Golvvärmefolie

Hej!
Har lagt in i vår Elnagh för 3 år sedan.
Mätte upp golvet och köpte dessa mått hoss Husvagns-Svensson.
Allt har funjerat bra frånsett ett gruskorn som bröt en slinga.
Det är lagat ,men var rädd om gruskornen,går gärna genom mattan.
Har visserligen inte testat i 20 minusgrader,men vår och sommarkvällar är det gott.
Mät och pyssla.
Hälsningar Uno i Vollsjö
:)
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Golvvärmefolie

Hej och tack för ditt svar Elnagh.

Gruskorn är nog svårt att undvika. Tror du att man kan skydda golvvärmefolien på något sätt genom att täcka den med något? Kanke en tunnare plastmatta eller liknande som läggs mellan folien och textilmattan? Kanske tar det för mycket av effekten??

Någon mer som kan bidra med klokhet i frågan?
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Golvvärmefolie

En plastmatta för golv duger utmärkt att skydda värmefolien med, den är ju inte tjockare än 2-3 mm och har en sådan densitet att den leder värme fullt tillräckligt.

Men den klarar inte temperaturer högre än c:a 50 grader då den börjar krympa en aning och då mest på längden ('valsriktningen'), 5-6 mm krympning per meter kan förekomma vid de temperaturerna.
Men värmefolien blir inte så varm och risken för den här värmekrympningen är då liten.

Skönt är det i alla fall med golvvärme men tyvärr behöver man 230V för att få den att fungera ett längre tag så det är inget bra alternativ för fricampare eftersom batterierna som driver invertern töms ganska snabbt, tre st 65Ah batterier töms på under 8 tim om man har panna, cirkpump, fläkt och inverter påslagna.
Elverk finns förstås men med hänsyn till värmefoliens 200-300 W känns det lite som 'overkill' att köra en 2 kW generator då. Och så bullret...
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Golvvärmefolie

Hej Kjell och tack för ditt svar.

Vi föredrar som regel att stå på en camping så elförsörjningen torde inte vara något problem. Uppskattar din info om min idé med ett skydd för folien. Det är väl inte troligt att folien täcker precis hela golvet så då kan man ju göra plastmattan något större än folien för att ha lite marginal för eventuell krympning.

En idé som slog mej just nu; om jag förstått det rätt så ska folien tejpas fast på golvet vilket innebär att den i det närmaste blir en fast installation eller åtminstone svår att ta dän. Skulle det kunna vara en idé att lägga folien löst på golvet utan tejpning och sen täcka den med en plastmatta formskuren efter golvytan? Det skulle då vara någorlunda lätt att ta ut alltihop för städning och rengöring.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Golvvärmefolie

Viktigt är väl att det inte kommer in grus in under plastmattan och orsaka skador på folien.
Dubbelhäftande tejp under plastmattans kanter kan vara en lösning som både tätar och håller fast plastmattan.
Man har ju då fortfarande möjlighet att ganska enkelt lyfta på plastmattan och byta ut skadad folie.
Och kan hålla sig med städningen ovanpå plastmattan! :D
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Golvvärmefolie

Hej!
Gå in på Ebeco.se och klicka på golvvärme för husvagn.Jag jobbar med golvvärmesystem och vet att deras är bra.Det är nästan helt okänsligt för skador.Det kan du säkert beställa hos Varbergs Kakelhus eller liknande.Om inte så hör av dig så ska jag se om jag kan hjälpa dig.
Ha de Anders.B.
 
F

F.d. 9346

Guest
Sv: Golvvärmefolie

hej
tack för uppgifterna om hur mycket det drar, har lite löst funderat på golvvärme men jag fricampar så batteriåtgång har varit viktigt

jag har bäddvärmare i sängen, tänkte köpa el sist till stolarna..
man kan ha en värmesits/bäddvärmare som golvvärme just där man går upp o står i köket eller sitter de drar ju inte så mycket och man har dem bara på när man behöver det
de kanske är mer tåliga och mycket billigare misstänker jag

annars ett tips, limma fast på en formskuren masonitskiva, lätt att ta ut och mattan får som den vill
bara det inte bygger för mycket för skåpsdörrar

det är mitt problem, jag vill lägga in tjockt liggunderlag som matta, men kan då ej öppna toadörren

någon av er som har lust o hänga med på en husbilsträff nu snart i stockholmsområdet??

kram kram på er
Vintercampande tjej08
finutsikt@yahoo.se
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Golvvärmefolie

Tack Anders B!

Jag har kollat Ebeco. Det var mycket bra inforamtion. Menar du att man inte behöver lägga något extra skydd mellan folien och den vanliga mattan?

Gossarna på Varbergs kakelhus känner jag sen tidigare så jag ska kolla med dom!
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Golvvärmefolie

Hej igen!
Du behöver egentligen inte något mer än att täcka folien för utseendeskäl.Om det går sönder en cell så är det bara den cellen som slutar fungera.Jag har monterat och använt, i vår tidigare Adriatik,och den har fungerat bra.
Ha de Anders.B
 
Toppen