• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Golvet, vatten

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025
När man har en vattenburen Alde värmare skall man då skall tömma hela systemet när det blir köldgrader och när man fyller på på systemet igen tar det då lång tid att få upp värmen. Behållaren med glykol och vatten blev också tömd när hela systemet tömdest. Är det rätt eller fel tänkt?
Tacksam för svar, en granne (medlem) som behöver hjälp....

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Golvet, vatten

Nej, Nu har inte jag själv Alde, utan Truma Aquatherm, men samma princip, tror jag.
Det glygolblandning som cirkulerar i värmesystemet skall inte tömmas ur.
Däremot bör varmkranvattnet som värms upp av Alde tömmas vid risk för frost, dock finns säkert en frostvakt på Alde som tömmer varmvattenberedaren automatiskt vid låg temp. +1-3grader.

Det kommer säkert fler knep från Alde-kunniga.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Du behöver inte tömma systemet då du har glykol i det, blir precis lika som i vanlig personbil mät bara hur många - grader du har i systemet är det för lågt så fyll på glykol och kör cirkulationen så det blandas ordentligt.
Kolla även om det är blå eller röd glykol, viktigt att inte blanda.

/Pelle

F

F.d. 29954

Guest

I en vattenburen värmesystem finns två separata kretsar inbyggda. Den ena värmer bilen och går via elementen och till värmaren. Den kretsen innehåller glygol och skall inte tömmas. Den andra kretsen är färskvattenkretsens varmvattendel som som går i varmvattenberedaren. Den kretsen innehåller naturligtvis ingen glygol och skall tömmas. Hur du tömmer den delen, alltså färskvattendelen, är lite speciellt för varje fordon men finns beskrivet i instruktionsboken.....

Toppen