• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Golv

F

F.d. 50008

Guest
Skall man behandla skivan under bostaddelen med något typ träolja eller något annat
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Golv

Vilken svår fråga.. Vad är det för bil och husdel, hur gammal är den? Är det en fabriksbil eller ett hembygge?
 
F

F.d. 50008

Guest
Sv: Golv

Det är en fiat ducato adriatik 610-89.
Den är fabriksbygg.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Golv

Då är det säkerligen en behandlad träskiva. Trä olja av BRA kvalitet skulle jag gissa på.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Golv

Hej Roberth!
Jag hade en Adriatik tidigare och var på fabriken i Novo Mesto,den skall inte behandlas så länge den inte är skadad.Skivan är behandlad från fabrik och risken finns att man använder fel grejor så det blir fel.Det finns också många som underredsbehandlar sin Fiatbilar trots att dom är galvade sen 95-96,detta är också fel enligt Fiat.
Ha det Anders.B
 

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: Golv

Se upp med träoljor som innehåller vatten, då våra vintrar kan göra att ditt golv expanderar o trycker sönder något!
Lena
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Golv

linolja lär en del använda för efterbehandling av golvet undersida, Biltema har en linoljebaserad rostskyddsolja som man borde kunna använda
jag fick berättat för mig på Hymercenter i Ängelholm att de efterbehandlar de delar av undergolvet som består av träskiva med linolja på bilar de får in för service o täthetskontroll
 
F

F.d. 4439

Guest
Sv: Golv

Om oljan är löst i vatten, lacknafta, xylen, celulosa eller "korvspad" spelar ingen roll med tanke på våra vintrar...
Se bara till att du har som det står tidigare i tråden en bra olja. gärna tungträdsnötsolja

Vattnet som Lena pratar om finns i oljan för att den skall kunna tränga in i trät, och tiden det tar för vattnet att dunsta är det vi normalt kallar för torktid, allt vatten dunstar och kvar är bara oljan.

mvh
 
Senast redigerad av en moderator:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Golv

Har läst någonstans att rå linolja blandad med 30% terpentin ska fungera perfekt till underreden luktar väl smarrigt då kanske,,, rätta mig om jag är helt fel ute nu.
Mvh Pelllle
 
F

F.d. 4439

Guest
Sv: Golv

Lika delar linolja och terpentin e de som gäller.
rå linolja har då högre penitrationsegenskaper, men då mindre väderresistent än kokt. och att den inte torkar vilket gör att alt som skvätter under bilen har något att fastna i, och där med något som kan binda fukten...
 
Toppen