• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Golfklubbar som välkomnar husbilar

F

F.d. 17667

Guest
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Tror inte det problemet är så stort. Skulle tro att de flesta golfklubbar välkomnar husbilfolket och många har t.om fixar elplatser för husvagn o husbilsturister. Sedan tar så klart flera ut en avgift för det. Men hos vissa klubbar kvittas denna sedan bort som man spelar på banan.,
Jag o frugan övernattar ständigt på golfklubbar över hela europa, har 17 kvar till att ha spelat 300 olika och vi har blivit nekade att stå över natten en gång (Barsebäck G&CC)

Hoppas du har rätt och min oro obefogad
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Hoppas du har rätt och min oro obefogad


JApp Men jag tror att många klubbar ser det som en möjliget o dra in lite extra på en annars outnyttjad parkering ( nattetid) samt att det ger lite liv åt en plats som annars är folktom på natten
Vissa klubbar har kanon fina ställplatser som bl.a Finspång o Sölvesborg.
 
F

F.d. 50266

Guest
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Hej,
Sunne golfklubb kan varmt rekommenderas.
Vänliga människor.
Gott käk.
El.
Dusch o toa.
Fin utsikt.
m.m
:music-icon:
Milou
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Tessie

Jag försökte också provocera lite med mitt inlägg (nr 4), men de golfspelande klubbkamraterna tycks vara lika väl impregnerade som gäss.

Här ute vid en av Europas mest attraktiva lokaler för fågelskådande (den främsta för att se rovfågelsträck, vid sidan av Bosporen och Gibraltar) går det dagtid under högsäsong (=september) inte finna p-plats ens för en liten personbil om man inte vill tvinga sig till att sprätta omkring med små vita bollar.
Golfbanans jätteparkering uttryckligen avsedd endast för "medlemmar och gäster", vilket jag kan till nöds tycka vara OK på helger med uppehållsväder när där är många golfspelare, men det känns inte bra när klubbens parkering står tom, vilket jag upplevt flera gånger (se bild i mitt inlägg 4).

Här får ni se en (juvenil) sparvhök från i höstas:
Gåta 27, art, 1½p (Large).jpg

aake
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

aake,

Oerhört vacker fågelbild du bjuder oss på.

Jodå...lite provocerande inlägg från min sida, men jag tycker det är okej om det samtidigt triggar igång en meningsfull och samtidigt hövlig debatt. Naturligtvis fanns det ett korn av bakgrund till mitt inlägg, men som kaj.p skrev..."tror inte det problemet är så stort".....ännu och förhoppningsvis inte blir (sista orden mitt tillägg).

Nu ut för sista inhandling av julklappar till barnbarnen

God Jul
 

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

I somras pratade jag med en intendent på golfklubb, han berättade att när han kom till golfklubben stod det två danska husvagnar parkerade på deras ställplats, han trodde naturligtvis att de skulle spela golf , vilket gladde honom pengar till klubben i form av ställplats avg och greenfee. Snopet snopet efter en stund kollade han ut på parkeringen de hade packat sig iväg, utan att komma in o betala för ställplatsen med ström. Billig camping.
Hoppas detta är var ett undantag
God jul på Er all vi ses på banorna nästa år.
 

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Vi har varit på många golfbanor sedan vi skaffat husbil, och varit välkomna på nästan alla.
En del har bjudit på natten när vi spelat, Jönåker bjöd på el när vi bara parkerade en eftermiddag t o m!!
Men de som parasiterar kan ju förstöra för andra, så ta lite hänsyn och alla parter är nöjda.:)
 

Humlanlotta

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
14379
Medlemskap
2025
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Så spännande att höra! Skulle oxo vilja ut i Europa och spela men som nybliven ägare av husbil och även nybörjare av golf så vore jag glad för lite tips! Klarar man sig bra ute i husbil i Europa? Vi har inte vågat oss så långt ännu eftersom vi inte riktigt vet hur man ska bete sig.

Dessutom har jag ett tips från vår hemmabana Jönåkers GK mitt i vackra Kiladalen (finns ytterligare två lokala golfklubbar för mer spel om man så vill). Ställplatserna är placerade så att du från bilen ser ut över delar av banan. Kolla gärna in hemsidan www.jonakersgk.se

Hoppas på en fin säsong och massor med mil i husbilen!

Lotta
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Visst parkeras det utan tanke på att spela golf på våra fina golfklubbar!

Vi hade städdag förra lördagen på Götaström GK i Skillingaryd,
döm om förvåning när det på morgonen stod 4st husvagnar på den speciellt
avsedda golfcampingen, där det utan tvivel inte var frågan om golfspel.

3personer gick bort till dem och förklarade läget, att det ändå var ok att
parkera men att det då innebar en mindre kostnad, vilket de inte på något vis
ifrågasatte utan gick upp till klubbhuset och betalade!

Gästvänligheten hos golfklubbar kommer i viss mån utnyttjas.
Camping med tillgång till toaletter för under 100lappen...

I det stora hela får jag ändå uppfattningen om att de flesta köper greenfee/spelar
när de väljer att stå på en golfklubbs parkering!

Vissa klubbar bjuder t.o.m. på ström när vi betalar greenfee.

Jag har spelat drygt 70st banor i Sverige, de allra flesta med husbil inkl. P-plats och aldrig blivit dåligt bemött,
även om servicenivån skiljer sig åt mellan våra golfklubbar...

Har även spelat på Knistad GK, utan några problem med klubben.

Kanske bör man/vi fråga och upplysa om våra husbils intentioner med antingen ett
tfn.samtal, mail el. om tidpunkten passar då personligen vid ankomst, så löser det mesta sig!
Kommunikation är förmodligen det vi människor är sämst på... ;)

Ang, utomlands, så ser vi själva fram mot mer av den varan gällande HB+Golf!

Vänligen Magnus
 
F

F.d. 30288

Guest
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Förra sommaren övernattade vi vid Sölvesborgs golfklubb. Vi är inte golfare så vi fick betala för el och dusch. Jättefint tyckte vi. Lugnt och fint område och vi var enda husbilen så vi tog inte upp plats för någon golfare. Vi står gärna vid golfbanor eller gästhamnar och betalar naturligtvis för oss. :)
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Österlens GK, Djupadal har 8 platser med el.
 
F

F.d. 55786

Guest
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Vi har turnerat på nord-östkusten med husbil och golf i sommar.

Den mest husbilsvänliga klubben var Luleå GK. Där togs vi emot med ett mycket vänligt bemötande. Husbilsplatsen var gratis. De erbjöd en tvättstuga och torkskåp; GRATIS!?! för oss campande golfare. Fin bana med 27 hål i en mysig miljö. Rekommenderas varmt.

/Thinka
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Golfklubbar som välkomnar husbilar

Tegelberga GK måste ha en av Sveriges dyraste ställplatser, 150 kr/dygn, trots att man betalar greenfee.
Till råga på allt en sur kanslist:(
 
Toppen