• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Goldschmitt luftfjädring

Explorer

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5180
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3,0
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Husbilsmodell: orginalskåp
Husbilstyp: Ospecificerad
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Motor
Finns det någon som har tips om vem i Göteborgsregionen, som kan felsöka och reparera Goldschmitt luftfjädring? Eller kanske annan erfarenhet som kan vara till hjälp. Har en ny bil där fjädringen tappar trycket ganska snabbt. Vet att Hymercenter i Örebro, Ängelholm samt Stockholm kan, men skulle helst slippa att köra till någon av ovanstående.

F

F.d. 29779

Guest
Hej
Som en första åtgärd kan du kolla själv med såpvatten för att hitta läckor, tyvärr är det oftas överdelen (gaveländan) på bälgen som läcker pga denna är oftas av plast, men underdelen (gaveländan) av aluminium själva gummibälgen brukar det inte var fel på. Väntar själv på en ny bälg från Goldschmitt för min läcker oxså och det är att övergaveln som är i plast har spruckit i själva infästningen till lufttillförseln (var försiktiga när ni drar denna nippeln).:twitcy:
MVH
MrDICK

F

F.d. 53012

Guest
MrDick skrev:
Hej
Som en första åtgärd kan du kolla själv med såpvatten för att hitta läckor, tyvärr är det oftas överdelen på bälgen som läcker pga denna är oftas av plast, men underdelen av aluminium. Väntar själv på en ny bälg från Goldschmitt för min läcker oxså.
MVH
MrDICK
Vad är det för kvalitet när man har haft det på tunga fordon som lastbilar i 30 år är det ett utvecklingsprojekt som man startat provförsäljning från. OBS inte elakt inlägg men det skall vara av så kraftigt gummi så det inte kan förekomma. Vad säger Goldsmiths representant eller finns det sådan i Sverige. Funderade att sätta på liknande hos Bossing i Linköping men får tydligen kolla kvaliten innan köp tack för tipset.​

F

F.d. 16416

Guest
När jag läser tyska Sawikos katalog framgår det att det är livstidsgaranti på Goldschmitts alla "Doppelfaltenbälger" - det är den typ, som har en midja i gummit. På övriga utföranden står inget om detta.
Roadglider

Explorer

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5180
Medlemskap
2025
Tack så mycket för idéer och inlägg, fantastiskt bra sätt att kunna ta del av erfarenheter. (Detta är första gången vi lägger ut ett ärende, har bara läst andras tidigare) Skall hämta hem bilen idag, och felsöka lite men framför allt höra med Vida bil på Måndag. Återkommer och berättar hur det går.

F

F.d. 29779

Guest
Hej
vill bara tillägga att Goldschmitt levererar 1/4" slangar med tillhörande nipplar, detta oxså när ni är där och monterar diret hos dom i Tyskalnd, mao en pneumatikslangdiameter på 6,35mm i Sverige lever vi med som std. 6,0mm många inkl. mig själv gör felet att montera dessa 6,0mm i systemet med läck som följd.
Kolla över detta om ni har utfört justeringar eller haft bilen på service, har varit i kontakt med SMC som levererar delarna till Goldschmitt. Svaret är att dessa är inte lagerförda i vårt rike utan måste specialbeställas mao. minimum leverans på 100m slang och x antal nipplar.
Kontakta Hymer Center dom hjälper er med nya slangar och nipplar, j-v bra feedback från en som heter Marcus E.

MVH
MrDICK:spinny:

F

F.d. 16416

Guest
Hej!
Sitter med Goldschmitt katalog framför mig, där finns de slangar du talar om för 2,90 Euro per m även kopplingar kan beställas. Men som du sa även hos Hymer center, som är svensk representant för firman.
Roadglider

Explorer

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5180
Medlemskap
2025
Fortsatte felsökningen igår genom att känna på anslutningen till kompressor och T-stycke som sitter inbyggt i ett utrymme i en av britsarna, och där måste varit något som inte satt som det skulle, för nu har den behållit trycket i drygt ett dygn.
Tack för hjälp på vägen

Toppen