• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GOLDEN SOM EJ GILLAR HUSBIL

B

berre

Guest
Har en Golden på 1,5 år som darrar och dreglar direkt man startar motorn på vår husbil
Annars så är det inga problem utan hon hoppar in i bilen och är glad som vanligt innan start av motor
Har gett henne dap och postafen men det har inte gett någon verkan alls
Kan det vara övergående, borde ha sett tendenser av det efter ca 200 mil

berre:wub:
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: GOLDEN SOM EJ GILLAR HUSBIL

Hade bekanta med samma problem. Prova att ge henne en bur som hon får ligga i hemma, med öppen eller stängd dörr. När hon är trygg i den, ta med den så hon får ligga i den i husbilen. Så löste mina bekanta problemet.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: GOLDEN SOM EJ GILLAR HUSBIL

Helt klart ett utryck för otrygghet.
Skulle nog prova med att den som har mest förtroende hos jycken får sittta bredvid vid start av motorn utan att man åker med bilen att antal gånger. (kanske till och med att han han får sitta i knät vid detta tillfälle)
Det gäller helt enkelt att ingjuta förtroende, även om det kan ta sin rimliga tid. Skam den som ger sig. :rolleyes:
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: GOLDEN SOM EJ GILLAR HUSBIL

Du har helt rätt "decker". Pricis så fick vi göra när vi skaffade ny hund.

Hon blev så otroligt stressad i husbilen så Fia (min hustru) bestämde sig för att sitta med henne brevid sig på soffan de 5-7 första gångerna vi gjorde småturer.
Nu är vår hund inbodd och trivs verkligen med husbilslivet.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: GOLDEN SOM EJ GILLAR HUSBIL

En bur funkar åtminstone på vår borderterrier, hon lägger sig bara ner och sover i buren, annars skakar hon och är jättestressad när hon ska vara lös i husbilen. Så bur kan vara ett tips.
 

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: GOLDEN SOM EJ GILLAR HUSBIL

Våran softy (11 år när vi skaffade husbil) fick stora darren när hon skulle åka. Flås, skakningar, drägel och skräck. Inte kul! Vi provade att ha henne på en massa olika ställen som inte funkade. Men så byggde vi en slags inhägnad vid soffan, precis bakom förarsätet, så att hon både kan titta ut genom fönstret och ibland lägga sig ned. Nu hamnar hon i en liten "spilta" som ger henne stöd runt om sig samtidigt som hon kan kika ut. Även när det kränger och svänger som värst får hon stöd från alla håll. Detta funkar och hon är lugn och avslappad.
Att ha henne i bur funkar inte på samma sätt och den får heller inte plats i soffan.



7427476648_85fd6c2c31.jpg
[/url] Untitled by Multiart11, on Flickr[/IMG]

Det är i all enkelhet ett par stadiga skivor av limmat trä som vi stagat upp i en "L"-form med metallkonsoler. Rörisolering av skumgummi limmade vi på som skydd så att hon inte kan råka slå sig på kanten. Det finns möjlighet att säkra henne med sele och vid tvärbroms kommer hon inte långt.
.

Untitled by Multiart11, on Flickr
När vi ska använda soffa o bord vänder vi på konstruktionen så att den hamnar bakom ryggstödet och är ur vägen.

Vi brukar stänga till öppningen med en mjuk kudde. Då verkar hon känna sig trygg.

Untitled by Multiart11, on Flickr
 
B

berre

Guest
Sv: GOLDEN SOM EJ GILLAR HUSBIL

Att ha henne i knät är lite svårt 25 kg hund orkar iallafall inte jag ha, har försokt ha henne bredvid mig samtidigt som jag smeker henne på bröstet men det fungerar inte hon vill under instrumentbrädan vid pedalena, duger inte på mattes sida./MATTE
 
B

berre

Guest
Sv: GOLDEN SOM EJ GILLAR HUSBIL

Kan bli trångt men det är iallafall bästa förslaget hittils, vi ska prova med det./Tack:mcride:
 
B

berre

Guest
Sv: GOLDEN SOM EJ GILLAR HUSBIL

det ryms ingen bur, tyvärr/matte :wideeyed:
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: GOLDEN SOM EJ GILLAR HUSBIL

När hunden är rädd så ska man inte klappa eller smeka den eller ge godis. För hunden betyder det att den får beröm för att den är rädd.

När motorn startas ska man inte med en min låtsas om det utan bara sitta lugnt och t.ex. titta ut. Då förstår den att det inte är något skrämmande eftersom matte och husse inte bryr sig ett skvatt. Gör flera starter utan att köra iväg. Så småningom så lär sig hunden att inte vara rädd.

Vår hund blev rädd för tunnlar eftersom vi började prata och titta oss omkring när vi körde in i dom. När vi sedan började med att inte låtsas om att vi körde in tunnlarna så försvann hundens rädsla efterhand.

Ha tålamod så löser det sig.
 
Senast ändrad:
Toppen