• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Godkända vinterdäck 2013 för husbil >3,5 ton

F

Flow

Guest
Efter visst letande och mottagande av felaktiga besked från olika däckfirmor, härmed en lista vi kan luta oss mot i vinter, vi med husbilar >3,5 ton som behöver vinterdäck på drivhjulen från 1 december vid vinterväglag. Denna lista är måhända inte heltäckande, fast tämligen omfattande, och glädjande nog för många, inklusive undertecknad, så krävs det inga däck med snöflinga eller alptopp.

http://www.stro.se/winter/Vinter131014LVSverige.docx
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Godkända vinterdäck 2013 för husbil >3,5 ton

Nedan finner du en lista med däck som av däckfabrikanten anses uppfylla kraven på detta.
Listan bygger på uppgifter från respektive däckimportör och STRO ansvarar inte för uppgifternas riktighet.

Den här formuleringen inger full trygghet i att däcken är godkända.

Med vänlig hälsning,

Stig
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
584
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Godkända vinterdäck 2013 för husbil >3,5 ton

Hej.

Om bilen är framhjulsdriven skall det vara vinterdäck på samtliga hjul även om bilen väger mer än 3500 kg. Det räcker inte med vinterdäck bara på drivhjulen då.

M v h / Roland
 

tarmo

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Österåker
HBK-Nr
11556
Medlemskap
2021
Sv: Godkända vinterdäck 2013 för husbil >3,5 ton

Listan omfattar lastbilsdäck 22,5". Vi "vanliga" Heavy åkande med Fiat Ducato skall välja av
16" vinterdäck. Se till att däckens bärighetskod räcker till halva största axelvikten. Mejlade till Michelin om Agilis Camping M+S. Svaret - rena sommardäck och inte tillåtna vinterkörning i Sverige-
 
F

Flow

Guest
Sv: Godkända vinterdäck 2013 för husbil >3,5 ton

Tarmo: Då har du fattat fel. Jag har 17,5-tumsdäck och de finns med i listan. Fast det är korrekt att den endast omfattar bilar med vikt >3,5 ton.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Godkända vinterdäck 2013 för husbil >3,5 ton

Flow

Till förra vintern köpte jag sex dubbade Nokia vinterdäck till min bil, men jag hittar inte däcken i din lista. Är den heltäckande? Det tog lite tid för däckfirman att få fram dubbningsbara däck i denna lite grövre dimension.
Mina däck har beteckningen: 215/85 R 16 Nokian HKPL LT2 115/112 Q

I vilket fall fungerade dessa sulor perfekt förra vintern.

aake

Redigerat: Nokias egen info Nokian Hakkapeliitta LT2
 
Senast ändrad:
F

Flow

Guest
Sv: Godkända vinterdäck 2013 för husbil >3,5 ton

Aake: Nej den är inte komplett, bra att du tar upp saken. Listan förutsätter dimensioner för lastbilsdäck, såsom i dimension 225-75-17,5 som jag använder.

Det finns dock fordon >3,5 ton med däckdimension för personbil, såsom din. De är således inte med i listan.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Godkända vinterdäck 2013 för husbil >3,5 ton

Nåja, inte för att jag begriper mycket av detta, men mina 215/85 R16 på fälg 5½J 16 är i vilket fall högre och betydligt tyngre än de 225/75 R16 som satt på min föregående bil. Går det verkligen använda dessa tunga monster till (vanliga) personbilar?

aake

Redigerat stavningsfel
 
Senast ändrad:

UffeO

HBK Medlem
Inlägg
1.500
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Medlemskap
2024
Sv: Godkända vinterdäck 2013 för husbil >3,5 ton

Efter visst letande och mottagande av felaktiga besked från olika däckfirmor, härmed en lista vi kan luta oss mot i vinter, vi med husbilar >3,5 ton som behöver vinterdäck på drivhjulen från 1 december vid vinterväglag. Denna lista är måhända inte heltäckande, fast tämligen omfattande, och glädjande nog för många, inklusive undertecknad, så krävs det inga däck med snöflinga eller alptopp.

http://www.stro.se/winter/Vinter131014LVSverige.docx
Är bilen framhjulsdriven skall det vara vinterdäck även bak
 
F

Flow

Guest
Sv: Godkända vinterdäck 2013 för husbil >3,5 ton

Aake: det tror jag visst de kan, på min förra personbil satt det 275-45-20, förvisso odubbade men ändå rejäla.

Uffeo: Roland har redan påpekat detta.
 

tarmo

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Österåker
HBK-Nr
11556
Medlemskap
2021
Sv: Godkända vinterdäck 2013 för husbil >3,5 ton

Tarmo: Då har du fattat fel. Jag har 17,5-tumsdäck och de finns med i listan. Fast det är korrekt att den endast omfattar bilar med vikt >3,5 ton.
Jag tittade på listan som du hänvisar. mesta är lastbilsdäck. det finns emellertid en
S T R O lista för <3.5 ton . Där hittar du mesta riktiga vinterdäck. 16" däck finns åtminstone upp till 21/20 bärighet . Vad gäller snöflinga märkning är jag osäker, men
det står att däcken skall vara särskild framtagna för vinterkörning.- Skriver detta för att
handlare var jag köpte min nya husbil försökte lura på mig underdimensionerade vinterdäck . För att argumentera i affären sökte jag olika hemsidor för samla kunskap.
Fick till slut 225/75/16 C121/120R dubbade.
Finns många husbilsägare med bilar mellan 3500-4250 kg totavikt. Ducato Heavy med
AL-KO chassi 2400 kg bakaxelvikt kräver minst 115 bärighetsindex.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Godkända vinterdäck 2013 för husbil >3,5 ton

Det er liten forskjell på P-bil dekk og vare/husbil dekk, men lastindexen skiller.

215/85-16 med en bra li veier ikke lite, det blir fort mange lag med ply.
Du vil finne denne type dimensjoner på typiske 4x4 småbiler som Landrover og Landcruiser - helst med forsterket fjæring. 85 er forhold mellom høyde og bredde på dekket. En ser endel pbiler med 285/30 eller tilsvarende dekk uten fjæring.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
584
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Godkända vinterdäck 2013 för husbil >3,5 ton

"Det finns dock fordon >3,5 ton med däckdimension för personbil, såsom din. De är således inte med i listan." (Citat från flows inlägg 8 i den här tråden)

Hej.

Om man tittar på personbilsdäcken i samma dimensioner som husbilens så bör man kolla bärighetsklassen på dem. Personbilsdäcken har i många fall en för låg bärighetsklass för bilar över 3,5 ton. Samma dimensioner finns för "lätt lastbil" med tillräcklig bärighetsklass.

M v h / Roland

Ser att andra hann före med ungefär samma info.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
584
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Godkända vinterdäck 2013 för husbil >3,5 ton

Jag tittade på listan som du hänvisar. mesta är lastbilsdäck. det finns emellertid en
S T R O lista för <3.5 ton . Där hittar du mesta riktiga vinterdäck. 16" däck finns åtminstone upp till 21/20 bärighet . Vad gäller snöflinga märkning är jag osäker, men
det står att däcken skall vara särskild framtagna för vinterkörning.- Skriver detta för att
handlare var jag köpte min nya husbil försökte lura på mig underdimensionerade vinterdäck . För att argumentera i affären sökte jag olika hemsidor för samla kunskap.
Fick till slut 225/75/16 C21/20 dubbade. Märke kan var och en söka och välja själv.

Hej.

Du måste väl ändå mena 120/121 i bärighetsklass/ lastindex. 20/21 räcker knappt till en cykel :wink:

M v h / Roland
 
F

Flow

Guest
Sv: Godkända vinterdäck 2013 för husbil >3,5 ton

Trevligt att läsa era inlägg, det finns enormt mycket specifik kunskap samt erfarenhet inom vitt skilda områden på detta forum. Fortsätt så!
 
Toppen