• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

God sås till rökt el stekt fisk!

H

hianders

Guest
Vi handlade rökt vätternröding i Gränna Rökeri när vi for hem i söndags. Oj vad roligt det är att handla fisk över disk!!

Googlade på en lämplig sås och hittade denna som vi gjorde idag. Jättegott till den rökta fisken.

KANTARELLER I GRÄDDIG VITVINSSKY

300 gr rensade kantareller, grovt finhackade
salt och nymalen vitpeppar
smör
1 dl vitt vin
2 dl vispgrädde
rörsocker efter smak

1 Hetta upp smöret i en stekpanna. Fräs kantarellerna mjuka. Krydda med salt och vitpeppar.
2 Häll över vinet och låt kantarellerna småputtra i någon minut.
3 Tillsätt vispgrädden och låt alltsammans koka ihop en smula.
Smaka av med rörsocker så förstärks kantarellernas smak och vinet rundas av.

Lycka till

Inger
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: God sås till rökt el stekt fisk!

Den kantarellsås kan man ha till vad som helst då man har uteslutit citron. Det vattnas i munnen bara jag läser ditt recept Inger.

En häftig grej med kantareller från Sveriges sydligaste breddgrader är glass-kantarellsås från gästgiveri i Brösarp (tror jag). Hela grejen är att:
- Hetta upp smöret i en stekpanna. Fräs kantarellerna mjuka. Krydda med SOCKER (sockerlag) och servera varmt till kall glass som efterrätt.
Viktigt att borsta all grus från kantareller och att sockerlaget inte är för söt och tar över all smak. Jag brukar göra det ibland men aldrig så bra som dom gör det i Brösarp.

kantareller.jpg
 
H

hianders

Guest
Sv: God sås till rökt el stekt fisk!

Vi var idag till Muddus hjortron utanför Avesta ( v 68 mot Storvik) där vi åt ugnsbakad lax med hjortronsås, potatis och grönsaker, sååå gott! Googla på Hjortronsås men det verkar enkelt, creme fraiche, hjortronsylt, salt o peppar. Men, en del vill ha lite honung i men det behövs inte för sylten är söt nog!

Inger
 
Toppen