• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gnisslande fjädringar/stötdämpare?

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Har en Hymer Swing -96. Tyvärr är det väldigt oljud baktill/undertill från fjädringarna. Det gnisslar och för oväsen det är nästan som en hel orkester vid rörelser inne i vagnen eller när den körs. Kan det vara stötdämparna som är slut eller. Bilen har gått 8400 mil.
Den förre ägaren har haft på något rostskyddsmedel under bilen och troligen har fjädrarna fått sin beskärda del av detta medel. Kan det vara orsaken. Skall jag göra ren fjädrarna eller vad finns att göra åt detta oväsen. Skall fjädrarna "smörjas" eller? Har någon haft eller har samma problem och sedan kunnar åtgärda detta?
Mycket tacksam för svar.
Sven-Uno

:( :(
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Gnisslande fjädringar/stötdämpare?

Är det bladfjädrar så är ett bra recept att lyfta bilen med domkraften så att fjäderpaketet avlastas. Då går dett att stoppa en stor skruvmejsel eller liknande mellan bladen och smörja med kedjeolja i sprayburk avsedd för mckedjor. Den olja är speciellt framtagen fär att häfta fast vi ytan och smörjer mucket bra. Har du högtryckstvätt eller tryckluft kan det vara bra att försöka blåsa/tvätta mellan bladen ocm det har bildats rost eller ligger grus emellan.
Ove.G
 

Topsy12

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
131
Medlemskap
2024
Sv: Gnisslande fjädringar/stötdämpare?

Hade själv samma problem med bladfjädrarna, de förde ett väldans liv. När jag vid tillfälle åkte förbi Östgöta camping och frågade om lämplig åtgärd tog de omgående in bilen pålyften. Sågade ut några remsor ur en teflonskärbräda, tog kofoten och bände isär bladfjädern, lite fästmasa på skärbrädan sen var det ordnat.
Sommarhälsningar
Lasse
 
F

F.d. 6095

Guest
Sv: Gnisslande fjädringar/stötdämpare?

Hejsan!
På vår förra bil så var bultarna som bakre stötdämparna var fästa med nötta ,så det blev ett glapp mellan bulten och dämparen.Det orsakade oljud vid varje liten
grop.Kan vara värt att kolla.
Hälsn. Mikael
 
Toppen