• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glykol

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Har en Alde3000 panna i husbilen.Finner ej avtappnings ventilen,Har papprerna liggandes i bilen till pannan som monterades ny 2004a bilen är en Knaus 600ti i fall någon har bytt på en lika dann.Finns ingen avtappnings ventil markerad på pappret.Valle
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Jag tror du finner avtappnings VENTILERNA om du läser i instruktionsboken för bilen. Så är det till vår Kabe, både luftningsnipplar och avtappnings ventiler (3st). Om du ska byta glykol så tänk efter riktigt noga innan. Det bästa är att lämna in bilen hos en verkstad som kan trycka i nytt media och mäta upp det gamla. Då är du säker på att det inte finns luft i systemet. Jag bytte själv innan vintern, har ännu inte fått ut all luft i golvslingorna så jag funderar att lämna in bilen för att få det fixat. Lycka till.
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Tack för svaren! Nu är glykol bytet gjort,Min Alde panna 3000 har ingen avtappning,Alde värmen var ett tillägg vi gjorden när vi köpte bilen ny 2004 original var luftburen värme Truma har inget intresse att värdera detta.Utrymmet kanske inte medgav till några ventiler,så jag tog bort en formgjutad plast skål som är monterad vid insteget där dom hade satt ett element så jag kopplade bort elementet som satt där och vattnet fick strömma ner i en skål på golvet.Sedan tog jag hjälp utav tryck luften och blåste ur ledningen så att allt vatten blev borta.Bra eller dålig metod får var och en avgöra men så gjorde jag,en firma kanske gör det bättre men då hade jag varit tvungen att köra cirka 40mil.Det är betydligt enklare på en husvagn.Valle
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Det är bara som du tror. I instruktionsboken står att man ska göra som du skriver. Jag gjorde så säkert 8-10 gånger, men ack nej det finns fortfarande luft i systemet. Efter kontakt med Alde så ska cirkulationspumpen köras på läge 5 (detta är luftningsläge) när mediat är varmt så ska allt stängas av och slingorna luftas. Har gjort så minst lika många gånger men det finns fortfarande luft kvar. Resan upp till Jokkmokks marknad så körde jag pumpen på läge 5, luftade när vi kom upp och fyllde på 1/2 liter glykol men fortfarande luft i systemet. Resan hem lika, fyllde på nästan en liter men fortfarande luft i slingorna. Ny kontakt med Alde. JUst vattenburen golvvärme är svårt att bli av med luften men det är bara att fortsätta eller lämna i bilen till en verkstad som har grejor för att trycka in nytt glykol. Just nu står bilen still och jag kör pumpen på läge 5 kontinuerligt och luftar en gång per dag, det pyser lite luft varje gång.
Så kontentan av detta är, att det är inte så bara att lufta ett vattenburet system i en husbil med golvvärme.
Kan också nämna att Alde håller på att ta fram ett luftningsverktyg för oss vanliga dödliga men när det finns till försäljning vet man inte.
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Det är olika system vi pratar om,jag har ingen golv-värme.Det enda problemet som jag hade med bytet var att ena avluftningsventil inte öppnades sig och släppte ut luft men det elementet var varm så jag förstod att det måste vara ventilen så jag tog en gasrensnål och petade upp hålet. Värmen fungerar som normalt.Hoppas att du får hjälp med ditt problem Med vänlig hälsning Valle
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Tommy. Kör pumpen på full fart o kläm ihop slangen mellan pump o panna. Gör korta tryck så du hör att du får mottryck o släpp. Du hör tydligt när det slutar komma luft.
Jag vet att det fungerar för jag har tagit bort en läckande avluftning o satt en gummiböj utan nippel.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Tommy. Kör pumpen på full fart o kläm ihop slangen mellan pump o panna. Gör korta tryck så du hör att du får mottryck o släpp. Du hör tydligt när det slutar komma luft.
Jag vet att det fungerar för jag har tagit bort en läckande avluftning o satt en gummiböj utan nippel.
Har provat det mesta men inte detta, tack för tipset Håkan.
Jag skriver här om någon dag vad resultatet blev.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Parker bilen i en bratt bakke (låvebro på gård) først med nesen ned og luft bak, så med nesen opp og luft foran. Dette trikset fungerte bra for meg. Men etter bytte av glykol vil det ta lang tid hvor en bør lufte litt stadig vekk, vannet inneholder endel luft som samler seg på de høyeste punktene når det blir varmt. På Flair var det en luftenippel på toppen av en slange i et skap bak, denne slangen kom opp fra en T-kobling på sirkulasjonen og på flatt undelag var luftingen i samme høyde som maks på ekspansjonskaret.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Parker bilen i en bratt bakke (låvebro på gård) først med nesen ned og luft bak, så med nesen opp og luft foran. Dette trikset fungerte bra for meg. Men etter bytte av glykol vil det ta lang tid hvor en bør lufte litt stadig vekk, vannet inneholder endel luft som samler seg på de høyeste punktene når det blir varmt. På Flair var det en luftenippel på toppen av en slange i et skap bak, denne slangen kom opp fra en T-kobling på sirkulasjonen og på flatt undelag var luftingen i samme høyde som maks på ekspansjonskaret.
Har provat detta Knut, har också luftat varje dag sedan 8/1 2019. Det finns 9 luftnipplar på vår Kabe 750 men det hjälper inte. Kabe har satt in stryp brickor i golvslingorna och enligt dom måste dom sitta där annars blir det dålig värm på radiatorerna. Enligt Alde är det dessa stryp brickor som gör att det kan vara svårt att få ut luften i golvslingorna.
Läste för övrigt i Caravanbladet att Caravanclub också hade problem med den bakre golvslingan i sin nya Hymer. Det gick en hel vinter och in på våren innan man kom till rätta med problemet.
Men jag ger inte upp.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Då verkar Truma's lösning smartare,
Jag har 3st kranar så jag steglöst kan justera flödet.
1till golvet i cockpit
1till övriga golvet
1 till stora sängen bak.
Jag låter golven stå fullt öppna och stryper till sängen så jag får bra fördelning.

Kanske kan du montera in kranar istället för strypbrickor?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Då verkar Truma's lösning smartare,
Jag har 3st kranar så jag steglöst kan justera flödet.
1till golvet i cockpit
1till övriga golvet
1 till stora sängen bak.
Jag låter golven stå fullt öppna och stryper till sängen så jag får bra fördelning.

Kanske kan du montera in kranar istället för strypbrickor?
Låter lockande. Men Truma och vattenburen värme?? vad är det jag missat??
Trodde Truma hade luftvärme.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Tommy, vet inte om du har lyckats? På din beskrivning så skulle jag sätta en slangtång o spärra radiatorkretsen tills det fungerar i golvet o sedan gör tvärt om.
Har inte lyckats ännu. Provade även att sätta en slangtång på den bakre slingan men har inte lyckats lista ut vilken som är tillopp och retur då två slangar är varma och två kalla. Ska testa att stänga av för radiatorslingan i morgon.
 
Toppen