• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Glykol - inte så enkelt!

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Glykol - inte så enkelt!

Vi fick vår älskade Engelska Bullterrier Ebba 3,5år förgiftad för 15 år sedan i Hässelby av en idiot som kastat in smörgåsar på vår tomt som troligtvis var droppade med Glykol. Hon levde i tre dagar sedan var vi tvungna att avliva henne hos veterinären. Beklagar avsteget från tråden men den väckte starka minnen. Använd Propylenglykol som inte är så giftigt finns t.o.m. i tandkräm.
/Åke

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Propylenglykol är resultat av senare tiders kemiska forskning.
Etylenglykol har funnits i över 100 år.

Giftigheten är sådan att "Verkstadshundar" som slickat upp droppar av den
söta etylenglykolblandningen från bilkylare har dött p.g.a. att njurarna slagits
ut och hunden dör i urinförgiftning.

Använde den kunskapen förra vinter för att "bli av" med en vildkattshane som
härjade i soputrymmet. Några droppar outspädd Etylenglyckol på en torr
brödskiva i en skål på golvet och informerade de övriga med tillgång till soprummet.
Kattplågan försvann på 5 dagar.

Fruktansvärt, det du har gjort!! För ett antal år sedan hade jag en mycket väldresserad boxer, som jag hade lös på skogspromenader. Hunden var borta en kort stund utan min uppsikt och vi gick sedan vidare. Efter 2 timmar var hunden dödssjuk och veterenären som vi uppsökte trodde det var råttgift och gav motgift mot blödningar. Hamnade på djurskukuset där hunden låg medveslös i 12 timmar och man injiserade ren alkohol i blodet eftersom det var glykol i kroppen. Hunden blev bättre men hjärtat orkade ej med så han avlivades 3 månader senare. Fick sedan reda på att det var en sådan som du som ställt ut glykolblandat bröd för att bli av med katter. Resultatet blev 3 hundar inkl min och katter vet jag inget om. Den som berättade för mig sa ej vem det var, "han hade flyttat från stan", och jag hade gärna kunnat ge med samma mynt som han gjorde med min hund. Ingen som ej har sett plågorna, skulle inte drömma om att göra så. Jag hoppas det inte var du?
Bengt

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Propylenglykol är resultat av senare tiders kemiska forskning.
Etylenglykol har funnits i över 100 år.

Giftigheten är sådan att "Verkstadshundar" som slickat upp droppar av den
söta etylenglykolblandningen från bilkylare har dött p.g.a. att njurarna slagits
ut och hunden dör i urinförgiftning.

Använde den kunskapen förra vinter för att "bli av" med en vildkattshane som
härjade i soputrymmet. Några droppar outspädd Etylenglyckol på en torr
brödskiva i en skål på golvet och informerade de övriga med tillgång till soprummet.
Kattplågan försvann på 5 dagar.

min oliver katt blev 17år och jag saknar han ,så ditt inlägg var ej trevligt ,att läsa ,mvh håkan
:mad::mad::mad::mad:

Toppen