• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glykol i avloppet

Bobbermange

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
35089
Medlemskap
2025
Hej på er alla,
Vad tror ni om att slå glykol i alla avloppen, dusch, vaskar och ner i gråvattentanken? Tänker på om allt vatten inte försvinner då man tömmer, då förhindrar glykogen att det inte fryser sönder. Skadar detta rören/slangarna?
 

mokal

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Drömme
HBK-Nr
12200
Medlemskap
2024
Hej på er alla,
Vad tror ni om att slå glykol i alla avloppen, dusch, vaskar och ner i gråvattentanken? Tänker på om allt vatten inte försvinner då man tömmer, då förhindrar glykogen att det inte fryser sönder. Skadar detta rören/slangarna?
Skulle hellre vara mera miljövänlig själv har jag färdigblandad spolarvätska då fryser inte vattenlåsen och några liter i gråvattentanken.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hur mycket vatten är det i koncentrerad spolarvätska ?
Mvh /Roland

Så här svarar Google

Ur säkerhetsdatabladet för spolarvätska från en av Sveriges större butikskedjor kan vi utläsa att koncentrerad spolarvätska till cirka 75 procent består av metanol, 5-10 % utgörs av isopropanol som liksom metanol är en alkohol. 1-5% av spolarvätskan består av metyletylketon som förkortas MEK.15 feb. 2020
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.245
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Så här svarar Google

Ur säkerhetsdatabladet för spolarvätska från en av Sveriges större butikskedjor kan vi utläsa att koncentrerad spolarvätska till cirka 75 procent består av metanol, 5-10 % utgörs av isopropanol som liksom metanol är en alkohol. 1-5% av spolarvätskan består av metyletylketon som förkortas MEK.15 feb. 2020
Tack för faktan!

Det man kan se här, är att spolarvätska är farligare än propylenglykol.
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Här kommer den växtbaserade frostskyddsvätskans ( Vake antifreeze ) säkerhetsdatablad.
Den är helt växtbaserad och ska inte ens behöva ett säkerhetsdatablad enligt företaget.
Databladet är på engelska. Svensk översättning tror man ska komma i december.
Kanske någon är duktig på Engelska och kan hjälpa oss andra.

Hittills väljer jag Vake framför Glykol eller spolarvätska i vattenlåsen, alla dagar i veckan.
 

Bilagor

  • MSDS_VAKE 2022 (2).pdf
    302,5 KB · Visningar: 25

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
422
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Nedanstående hittade jag på Husbil.se

Vattensystemet
För att vattensystem och kopplingar inte ska frysa måste de tömmas helt. Ställ kranar mellan kallt och varmt - i öppet mellanläge. Lägg eventuell duschslang på golvet så att vatten kan rinna ur. Öppna tappkranar helt. Rengör färskvattentank, spilltank. Obs! Häll ALDRIG sprit / spolarvätska i vattenlås. Det torkar ut packningarna och bryter ned ABS-plasten, vilket innebär mycket stor risk för läckage i avloppssystemet och spruckna plastinstallationer. Rengör toaletten och tillsätt gärna antibakteriellt medel för att undvika dålig lukt.
 

norrk hs

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18810
Medlemskap
2024
Jag använder spolarvätska i duschen pga att det pumpas till avloppstanken.så den är svår att tömma.
Jag inte vill släppa ut glykol.okontrollerat.
Spolar väskan går ju rakt ut i naturen varje gång du rengör rutan.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.245
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ur säkerhetsdatabladet för spolarvätska från en av Sveriges större butikskedjor kan vi utläsa att koncentrerad spolarvätska till cirka 75 procent består av metanol, 5-10 % utgörs av isopropanol som liksom metanol är en alkohol. 1-5% av spolarvätskan består av metyletylketon
Dett vsiade sig vara fel. (inte av dig PeterK)
Informationen på sidan:
är helt enkelt felaktig/falsk.

Jag kollade MSDS (Material Safety Data Sheet) för koncentrerad spolarvätska hos Jula och Biltema, huvudingrdiens är etanol.
Sedan kollade jag vad wikipedia sa, där står det mycket riktigt:
Spolarvätska innehåller oftast etanol eller isopropanol och är normalt sett inte farlig vid någon enstaka klunk, men börr ej konsumeras i större mängder.

Detta innebär att det inte finns metanol i splarvätska förän någon länkar till ett MSDS där det framkommer.

  • Bortse från mina kommentarer om Metanol i tråden.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det finns många varianter och teorier, jag vet inte så mycket själv ibland tycker jag, och läser man på så är det inte säkert att man blir klokare i alla fall.
Men efter mycket arbete med industrirobotar och maskiner på industrier som inte accepterade att man klantade till det så lärde jag mig.... törs t.o.m. skriva, vet jag....... Häll eller utsätt aldrig O-ringar och gummipackningar för sprit (gäller både etanol (vanlig sprit) och metanol (giftig och kallades från början för träsprit)) för det kan bli sk.. av det hela.

Man måste veta/ha gummisorter av rätt material/kvalité för att det skall tåla sprit helt enkelt. Fel material kan hålla tätt rätt länge om man har tur så det inte blir uttorkat och också sitter rejält fast i kläm och håller storleken med tvång, men efter demontering så har man ex. om man har just tur så inget händer innan, en hård sprucken gummiring, eller en alldeles för stor i stället för originalet.

Så glykol.
Etylenglykol är ju så giftigt att man ibland kan fundera på att det får finnas i bilars kylsystem som kan rinna ut med tanke på hur giftigt den är. Men som vanligt så är det nackdelar med det bästa som hittils finns. Det är ju sött och gott sägs det... och inte minst hundar gillar det. Jag har för mig utan koll att en stor hund typ 30 Kg. Blir allvarligt sjuk av några slick och dör en plågsam säker död av ca. 2dl och en katt av några teskedar, fast de är ju inte lika förtjusta i sötsaker..... Och så finns det ju andra djur också.

Propylenglykol däremot är ju giftfri och i finaste version livsmedelsklassad så används den både i salvor och krämer samt inte minst i hela Sveriges EUproblem SNUS.
Citat.
"Till snus används propylenglykol för sin bakteriedödande och konserverande egenskap."

För rätt länge sedan nu så var det ju en... spansk?? vinskandal med förgiftning och kanske död t.o.m. Någon hade ju sötat en stor vinladdning med etylenglykol i stället för propylenglykol.

M. mycket v.h. JANKRO.

Michael S hann lite före med en del medans jag skrev detta........
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, det finns många varianter och teorier, jag vet inte så mycket själv ibland tycker jag, och läser man på så är det inte säkert att man blir klokare i alla fall.
Men efter mycket arbete med industrirobotar och maskiner på industrier som inte accepterade att man klantade till det så lärde jag mig.... törs t.o.m. skriva, vet jag....... Häll eller utsätt aldrig O-ringar och gummipackningar för sprit (gäller både etanol (vanlig sprit) och metanol (giftig och kallades från början för träsprit)) för det kan bli sk.. av det hela.

Man måste veta/ha gummisorter av rätt material/kvalité för att det skall tåla sprit helt enkelt. Fel material kan hålla tätt rätt länge om man har tur så det inte blir uttorkat och också sitter rejält fast i kläm och håller storleken med tvång, men efter demontering så har man ex. om man har just tur så inget händer innan, en hård sprucken gummiring, eller en alldeles för stor i stället för originalet.

Så glykol.
Etylenglykol är ju så giftigt att man ibland kan fundera på att det får finnas i bilars kylsystem som kan rinna ut med tanke på hur giftigt den är. Men som vanligt så är det nackdelar med det bästa som hittils finns. Det är ju sött och gott sägs det... och inte minst hundar gillar det. Jag har för mig utan koll att en stor hund typ 30 Kg. Blir allvarligt sjuk av några slick och dör en plågsam säker död av ca. 2dl och en katt av några teskedar, fast de är ju inte lika förtjusta i sötsaker..... Och så finns det ju andra djur också.

Propylenglykol däremot är ju giftfri och i finaste version livsmedelsklassad och används både i salvor och krämer samt inte minst i hela Sveriges EUproblem SNUS.
Citat.
"Till snus används propylenglykol för sin bakteriedödande och konserverande egenskap."

För rätt länge sedan nu så var det ju en... spansk?? vinskandal med förgiftning och kanske död t.o.m. Någon hade ju sötat en stor vinladdning med etylenglykol i stället för propylenglykol.

M. mycket v.h. JANKRO.

Michael S hann lite före med en del medans jag skrev detta........

Jag håller med i allt, utom vinskandalen som var i Österrike!;)
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Dett vsiade sig vara fel. (inte av dig PeterK)
Informationen på sidan:
är helt enkelt felaktig/falsk.

Jag kollade MSDS (Material Safety Data Sheet) för koncentrerad spolarvätska hos Jula och Biltema, huvudingrdiens är etanol.
Sedan kollade jag vad wikipedia sa, där står det mycket riktigt:


Detta innebär att det inte finns metanol i splarvätska förän någon länkar till ett MSDS där det framkommer.

  • Bortse från mina kommentarer om Metanol i tråden.
Kolla inlägg 28.
Mvh /Roland
 
Toppen