• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Glykol. Antal liter?

F

F.d. 52986

Guest
Byter glykol i min Dethleffs 7014 Reanult Master 3.0l.Antal liter skall var 11,säger en bilverkstad.Jag får bara ut lite drygt hälften.Jag har en compact Alde 3000.Värmeväxlare finns.Bilen köptes in 2007 (är en 2006:a).Hur gör jag för att få ut resterande antal liter?I denna version av Alde har jag cirkulationspumpen i (vid?) pannan.Är tacksam för tips så jag får detta viktiga byte genomfört.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Glykol. Antal liter?

Försök placera bilen i en lutning så att avtappningspunkten verkligen blir den lägsta. Lossa också locket på expansionskärlet.
//Alve

F

F.d. 52986

Guest

Värmekranar?Funderar så det knakar.Du får nog förklara.Tack så länge!

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Allgådd, är du säker på att bilverkstaden uppfattat din fråga rätt, så de förstod att det var ditt Alde värmesystem du tänkte byta glykol på. Tänk om de svarade på hur mycket kylsystemet till Reanultmotorn innehåller?
// Göte J

F

F.d. 52986

Guest

Allgådd, är du säker på att bilverkstaden uppfattat din fråga rätt, så de förstod att det var ditt Alde värmesystem du tänkte byta glykol på. Tänk om de svarade på hur mycket kylsystemet till Reanultmotorn innehåller?
// Göte J
Tackar för tankeställaren Göte!Skall fråga igen.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo det är nog med all säkerhet 11 liter i bilens kylarsystem och bilfirman ( om det är på en vanlig bilverkstad) har nog inte koll på hur mycket det är i bodelens system .

Varför skall du byta ? Volymen till Aldepannans systen bör stå i boken eller om du kan kontakta Codat .

F

F.d. 52986

Guest

Jo det är nog med all säkerhet 11 liter i bilens kylarsystem och bilfirman ( om det är på en vanlig bilverkstad) har nog inte koll på hur mycket det är i bodelens system .

Varför skall du byta ? Volymen till Aldepannans systen bör stå i boken eller om du kan kontakta Codat .
Jag byter kylvätskan efter drygt sex år vilket bör göras enl. detta forum (5 år är ännu bättre) sägs det.Eftersom det inte går att läsa om hur mycket Aldesystemet rymmer så är det värt att göra som Du föreslår ,att kontakta Codat.Tack för Din medverkan.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Det glykolblandade vattnet i värmesystemet bör bytas ganska ofta. 5 - 6 år anser jag är för lång tid. Man bör också spola igenom systemet med rent vatten upprepade gånger i samband med bytet. Fick själv stora problem då jag slarvade med detta. Jag har värmeväxlare och där finns mycket smala kanaler.

Försämrad cirkulation och till slut helt stopp råkade jag ut för.

//Alve

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Jag har en Detleff RT6611 där värmepannan och expansionkärl är placerat i bakre delen av bodelen. Denna uppbyggnad är ganska lik värmesystemets uppbyggnad på din bil. Mitt system innehåller ca 8 liter i bodelen inklusive det som finns i värmeväxlaren. Hur mycket som finns i Renault delen för motorn varierar lite beroende på var man placerat värmeväxlaren, men 11 liter är ett bra riktvärde för motorns kylvätskemängd.

F

F.d. 52986

Guest

Det glykolblandade vattnet i värmesystemet bör bytas ganska ofta. 5 - 6 år anser jag är för lång tid. Man bör också spola igenom systemet med rent vatten upprepade gånger i samband med bytet. Fick själv stora problem då jag slarvade med detta. Jag har värmeväxlare och där finns mycket smala kanaler.

Försämrad cirkulation och till slut helt stopp råkade jag ut för.

//Alve
Tack Alve,för dina synpunkter.Det stora problemet just nu är hur jag skall få ur kylvattnet ut värmesystemet.Fem/sex liter har kommit ur men då är väl det från bilens kylsystem?Hur gör man för att tömma ur vattnet från värmesystemet?Skall man skall man ex. vis ta bort även locket på det expansionskärlet,eller något annat knep?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det två systemen är inte ihopkopplade annat än via värmeväxlaren, du måste hitta avtappningen till bodelens värmesystem?!

F

F.d. 52986

Guest

Det två systemen är inte ihopkopplade annat än via värmeväxlaren, du måste hitta avtappningen till bodelens värmesystem?!
Tack,nu kom vi en bit på vägen.Trodde att om värmeväxlaren stod öppen under avtappningen så skulle det rinna ur även i bodelen.Så funkar det tydligen inte?Tack igen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Nej det är helt separerade system vad det gäller vätska, däremot överförs värmen via värmeväxlaren. Så glöm nu inte att fylla på motorn igen, men den bör få ett byte ca vart 3:e å i alla fall så ingen skada skedd! :)

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Om du har tömt kylvatten från motorns kylsystem så är det oerhört viktigt att du avluftar systemet vid återfyllning. Jag vet inte hur det är med andra motorer, men Renault Master är mycket känsliga om det blir luft kvar i systemet och det kan medföra motorskador=skadad topplockspackning och skev topp. Det finns en luftningsnippel på en slang placerad mellan motor och torpedplåt på höger sida i bilens färdriktning där man skall vara noga med att avlufta.

F

F.d. 52986

Guest

Om du har tömt kylvatten från motorns kylsystem så är det oerhört viktigt att du avluftar systemet vid återfyllning. Jag vet inte hur det är med andra motorer, men Renault Master är mycket känsliga om det blir luft kvar i systemet och det kan medföra motorskador=skadad topplockspackning och skev topp. Det finns en luftningsnippel på en slang placerad mellan motor och torpedplåt på höger sida i bilens färdriktning där man skall vara noga med att avlufta.
Tack!Nippeln lokaliserad!Det ena tipset efter det andra kommer in.Hoppas att många följer detta "drama"så inga misstag görs i framtiden.

F

F.d. 52986

Guest

Slutet gott allting gott!Tömde systemet på vätska genom att lossa slangen på lägsta punkten.Öppnade luftskruven på högsta radiatorn och skruvade av locket på expansionskärlet. När allt runnit ur körde jag kort cirkulationspumpen.Fyllde sedan på rent vatten och sköljde på det viset systemet.Öppnade alla luftskruvar och körde pumpen en kort tid.Satte tillbaks slangen.Fyllde på samma mängd med blandad glykol och vatten (-40grader) fem liter gick det i systemet.Stängde luftskruvar.Körde cirk.pumpen.Luftade på högsta punkten.Körde igen.Luftade runt på alla ställen.På med värmen och provkörde systemet.Värmen fungerar.Även värmeväxlaren till motorn kollad med bra resultat.Tack alla som backat upp mig med bra förslag.Inte minst Montreal!

Toppen