• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Globetrotterna

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Globettronerna

Idag har vi kört 31 mil norrut. 31 jobbiga mil, för det har blåst så inni norden att Åke har haft fullt sjå med blåhålla ratten, en riktigt gungig och jobbig resa. Vi har stannat på en Ställplats norr Peniscola. Spaetzle Fritz. En stor fin grusplan och även restaurang. O 0 23´36´´ N 40 34´32´´ Det är avfart 42 från AP 7 - E 15
Vi har en fin utsikt över apelsinodlingar och bergen i bakgrunden.

Imorgon räknar vi med att komma en bit in i Frankrike. I skrivande stund anländer Anders och Birgitta från Ljusterö också på väg norrut. Deras lilla katt har blivit åksjuk av all blåst idag:(

:yes::wub:
 

Bilagor

  • ställplats 001.JPG
    ställplats 001.JPG
    332,2 KB · Visningar: 1
  • ställplats 003.JPG
    ställplats 003.JPG
    304,2 KB · Visningar: 4
  • ställplats 002.JPG
    ställplats 002.JPG
    239,9 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Globettronerna

Idag har vi kört 31 mil norrut. 31 jobbiga mil, för det har blåst så inni norden att Åke har haft fullt sjå med blåhålla ratten, en riktigt gungig och jobbig resa. Vi har stannat på en Ställplats norr Peniscola. Spaetzle Fritz. En stor fin grusplan och även restaurang. O 0 23´36´´ N 40 34´32´´ Det är avfart 42 från AP 7 - E 15
Vi har en fin utsikt över apelsinodlingar och bergen i bakgrunden.

Imorgon räknar vi med att komma en bit in i Frankrike. I skrivande stund anländer Anders och Birgitta från Ljusterö också på väg norrut. Deras lilla katt har blivit åksjuk av all blåst idag:(

:yes::wub:

Hej Christina & Åke.
Följer er än en gång med stort intresse, efter som ni lämnar Spanien "så fort" är det två vilt främmande världar?
Märks det i Spanien att deras ekonomi är en atombomb i jämförelse mot Island & Irlands ekonomi enl. di.se. (i dag)
Jo en sak till nu gäller det "Möss" eller annan ohyra, hur skyddar ni er mot dylika inkräktare?
Önskar er en trevlig resa.
Mvh. "ps" i Skåne skall det bli kanske ner till -10`i flera dagar framöver brrrrr. men kollar man då denna så är det bara en barnlek.
webcam sweden - sverigekarta med webbkameror & vidare arjeplog "ds"
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Globettronerna

Hej Christina & Åke.
Följer er än en gång med stort intresse, efter som ni lämnar Spanien "så fort" är det två vilt främmande världar?
Märks det i Spanien att deras ekonomi är en atombomb i jämförelse mot Island & Irlands ekonomi enl. di.se. (i dag)
Jo en sak till nu gäller det "Möss" eller annan ohyra, hur skyddar ni er mot dylika inkräktare?
Önskar er en trevlig resa.
Mvh. "ps" i Skåne skall det bli kanske ner till -10`i flera dagar framöver brrrrr. men kollar man då denna så är det bara en barnlek.
webcam sweden - sverigekarta med webbkameror & vidare arjeplog "ds"
Hej!

Benidorm tycker vi är en kanonfin stad med hög puls, däremot är ju inte vi vana att stå på camping. Vi har ju i princip alltid fricampat, och utrustat vår husbil därefter. Det är det fria livet vi trivs med.
Den ekonomiska krisen märkte vi inget av, tvärtom, det firades i byarna över allt med fyrverkerier både dag och natt och vårt största nyårsfyrverkeri i Sverige är småpotatis emot vad vi sett. Affärer och restauranger var fulla av männniskor som shoppade och åt.
Peppar, peppar vi har aldrig drabbats av eller sett möss eller andra skadedjur vare sig i Spanien eller Italien. Vi har inte heller hört att någon annan har haft dessa problem.

:yes::wub:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Globettronerna

Hej!

Benidorm tycker vi är en kanonfin stad med hög puls, däremot är ju inte vi vana att stå på camping. Vi har ju i princip alltid fricampat, och utrustat vår husbil därefter. Det är det fria livet vi trivs med.
Den ekonomiska krisen märkte vi inget av, tvärtom, det firades i byarna över allt med fyrverkerier både dag och natt och vårt största nyårsfyrverkeri i Sverige är småpotatis emot vad vi sett. Affärer och restauranger var fulla av männniskor som shoppade och åt.
Peppar, peppar vi har aldrig drabbats av eller sett möss eller andra skadedjur vare sig i Spanien eller Italien. Vi har inte heller hört att någon annan har haft dessa problem.

:yes::wub:

Hej!
Kanon då "halvemigrerar" vi också, Tack alltid intressant att läsa om er.
Mvh.
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Globettronerna

Hej Christina & Åke!

Även vi tackar för era reseberättelser, är mycket trevligt att läsa och det inspirerar till resor söderut och kanske även vi kommer att övervintra någon gång. Nu går planerna att efter en tid i vintervila, åka ner för att möta våren och sedan följa med när den går upp genom Europa.

Annmari & Kjell
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Globettronerna

Imorse efter det vi gått vår promenad så åkte våra svenska vänner norrut och mot det kalla Sverige. Vi önskar dom en trygg körning och resa hemåt.

Imorgonbittida kastar vi loss efter 38 dagar på camping! Vi har stått fast förankrade med elsladd och avlopp. Vår dotter med familj har meddelat att det inte blir någon resa till Spanien i jul eftersom de har skaffat en efterlängtad liten hund. En Malteserflicka som har namnet Astrid. Vi själva längtar tillbaka till Sicilien och det blir vårt sista resmål i vinter, det känns som om vi åker hem.

Vi kommer att vara kvar på den här bloggen och så fort vi kommer över till Italien skall vi skaffa internet igen.
Till dess, var rädda om er och var försiktiga i vintertrafiken hemma i Sverige!

:yes::wub:
Hej!
Märk väl jag njuter när ni skildrar era resor!!!
Men vad heter Mafian på Italiens stövelspets?
Jo jag sitter & kollar på det nystartade "på Spåret" där kom frågan.
Mvh.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Globettronerna

Svaret är Ndrangetan.Polisen sydde in många av bossarna i våras men det är väl som vanligt,det kommer nya bossar underifrån hela tiden.
Anders.B:)
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Globettronerna

Nu är vi i Italien och har fått igång vårt internet. Vi har stannat söder om Rimini och skall strax se på skidor ifrån Finland. Detta med slingplayer är så bra, vi kan se dom kanaler vi vill.
Resan upp genom Spanien gick bra och vi såg ingen snö förrän högt uppe på Pyreneerna. Vi åkte betalvägen upp och det kan vara intressant att veta, mellan Benidorm och franska gränsen kostade det 79,35€ en fantastisk fin och jämn väg. Mellan franska gränsen och Italienska gränsen också ca 60 mil, kostade 95.90€, den vägen är nog den finaste väg vi åkt på, inga skarvar eller plötsliga gropar bara jämn och fin. Vi ligger och kör ca 85km det är ungefär 1450varv och då går motorn så mjukt och fint.Bränsleförbrukningen är som lägst då och vi behöver inte stressa för lastbilarna, dom kör om oss. För oss är det resan som är en del av äventyret, om vi kommer fram en dag senare spelar ingen roll.
Igår hade vi den första regndagen på hela resan och då fick vi även snöblandat. Lite vitt puder på soptunnan igårmorse noterade vi genom fönstret. Temperaturen låg på tre plusgrader igår.:yes::wub:
 

Bilagor

  • Resa mot Italien 001.JPG
    Resa mot Italien 001.JPG
    135,5 KB · Visningar: 4
  • Resa mot Italien 010.JPG
    Resa mot Italien 010.JPG
    236,4 KB · Visningar: 0
  • Resa mot Italien 013.JPG
    Resa mot Italien 013.JPG
    254,7 KB · Visningar: 0
  • Resa mot Italien 015.JPG
    Resa mot Italien 015.JPG
    154,8 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Globettronerna

Idag har vi kört sista biten på betalvägen i Italien, det blev 122 mil allt som allt, en station för in och en station för ut! Lite skillnad mot Spanien och Frankrike som tillsammans blev 13 in och 13 ut på 120 mil. Vi har åkt över på östra sidan utmed Adriatiska havet. Kanonvägar, ställplats på mackarna med vatten, toatömning, toalett och dusch, restaurang nattöppet och priset för detta blev endast 79€.
Det alla dessa vägtullar har gemensamnt: Dom är alldeles för smala, så det gäller att hålla tungan rätt i munnen. Konstigt tycker vi?
Vi står nu på ett jättemysigt ställe som heter Lido di Policoro
N 40 11'14'' O 16 42' 57'' Här finns vatten och soptömning. Jättefin strand och bara 2 km härifrån finns jättebra affärer att handla i. Det kostar inget att stå här och ikväll står vi fyra husbilar. Vi kommer att somna till vågornas brus! Globetrotterna i HBK :yes::wub: P.s Vi blev ju stoppade vid vägtullen i Taranto av polisen! Dom ville se dokumenta och körkort på mej och min oavlönade chaufför!!! Lite mutter över att min chaufför endast hade A B C , efter lite argumentation var det ok. Men så tittade han på mej(Christina) och sa: Du kör väl inte den här bussen??!! Jag svarar No, no, no och då var det ok att köra vidare.D.s
 

Bilagor

  • lido policoro 005.JPG
    lido policoro 005.JPG
    272,6 KB · Visningar: 7
  • lido policoro 008.JPG
    lido policoro 008.JPG
    320,4 KB · Visningar: 5
  • lido policoro 003.JPG
    lido policoro 003.JPG
    179 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Globettronerna

Idag har vi kört sista biten på betalvägen i Italien, det blev 122 mil allt som allt, en station för in och en station för ut! Lite skillnad mot Spanien och Frankrike som tillsammans blev 13 in och 13 ut på 120 mil. Vi har åkt över på östra sidan utmed Adriatiska havet. Kanonvägar, ställplats på mackarna med vatten, toatömning, toalett och dusch, restaurang nattöppet och priset för detta blev endast 79€.
Det alla dessa vägtullar har gemensamnt: Dom är alldeles för smala, så det gäller att hålla tungan rätt i munnen. Konstigt tycker vi?
Vi står nu på ett jättemysigt ställe som heter Lido di Policoro
N 40 11'14'' O 16 42' 57'' Här finns vatten och soptömning. Jättefin strand och bara 2 km härifrån finns jättebra affärer att handla i. Det kostar inget att stå här och ikväll står vi fyra husbilar. Vi kommer att somna till vågornas brus! Globetrotterna i HBK :yes::wub: P.s Vi blev ju stoppade vid vägtullen i Taranto av polisen! Dom ville se dokumenta och körkort på mej och min oavlönade chaufför!!! Lite mutter över att min chaufför endast hade A B C , efter lite argumentation var det ok. Men så tittade han på mej(Christina) och sa: Du kör väl inte den här bussen??!! Jag svarar No, no, no och då var det ok att köra vidare.D.s

Hej!
No, no, no Kom att tänka på en bekant med husvagn , dom blev på körda av en italienare i Italien men som tur var kom där en polisbil m. 2 poliser i & var mycket hjälpsamma den ene kunde engelska & den andre kunde skriva!!!!
Jo en sak till när där är så trångt i tullstationerna, var kör långtradarna.
Mvh.
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Globettronerna

Hej!
No, no, no Kom att tänka på en bekant med husvagn , dom blev på körda av en italienare i Italien men som tur var kom där en polisbil m. 2 poliser i & var mycket hjälpsamma den ene kunde engelska & den andre kunde skriva!!!!
Jo en sak till när där är så trångt i tullstationerna, var kör långtradarna.
Mvh.
Dessvärre kör dom genom samma ställe och vi kan lova att både betalstationerna och många tradarna är skadade. :yes::wub:
 
F

F.d. 53093

Guest
Sv: Globettronerna

Hej och tack för senast, trevliga dagar i Moseldalen.
Sitter i snöovädret och läser om er resa, naturligtvis blir man sugen på att ut och köra igen.
Så nu har vi börjat räkna ner tills vi kan åka.
Tackar för koordinaterna, alltid välkommet med nya ställplatser.
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Globettronerna

Nu har vi kommit till Sicilien!
Det var 32 jobbiga mil med tanke på vägarbeten och den omlagda färjerutten. Man kan uttrycka det milt KAOS vid färjeterminalen, ingen visste någonting. Då får man ta saken i egna händer, ut och stoppa trafiken, fråga, fråga och till sist kom en vänlig Italienare och hjälpte till att vi kunde släppa förbi kommande trafik och sedan backa för att köra in till terminalen. De stackare som fick sin väghalva avstängd för att vår buss stod tvärs äver vägen lät sig höras via signalhorn som blev en ljuv! musik. Men vad gör man, det fick vi bjuda på, bara 15 minuter! Något förvånade blev vi när de hade höjt priset från 39€ till 117€ enkel resa!! Men nu är vi här och står fint parkerade på en ställplats syd Messina N 38 08' 35'' O 15 31' 01''
Nu har vi endast 22 mil till Marina di Modica vår vintervistelseort. Som vi längtar!:yes::wub:
 

Bilagor

  • sicilien 001.JPG
    sicilien 001.JPG
    184,5 KB · Visningar: 2
  • sicilien 005.JPG
    sicilien 005.JPG
    161,6 KB · Visningar: 3
  • sicilien 006.JPG
    sicilien 006.JPG
    115,7 KB · Visningar: 4
  • sicilien 003.JPG
    sicilien 003.JPG
    170,8 KB · Visningar: 5

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Marina di Modica

Så har vi då kommit fram till slutmålet denna vinter, Marina di Modica.

Det är en varm men mulen dag, 20 grader och det verkar bli regn. Nu har vi vågorna utanför vårt fönster, det är så vackert. Alla våra gamla vänner var här och det blev ett stort kramkalas när vi kom.
Sicilien är något speciellt- idag tex. när vi kom till Catanias vägtull. Så står där två poliser och vinkar in oss, Aha, tänkte jag, dokumenta igen!! Dom bad oss vänligt att komma ur bilen och sa samtidigt, No Controllo!! Just look! De ville fråga oss om husbilen eftersom de själva hade husbil. När vi talade om var vi skulle, så sa den ena polisen att då kommer jag och min familj och hälsar på er. Han ville också att vi skulle komma till Catania så han fick visa oss runt på sevärdheter. Till sist önskade de oss en trevlig vistelse. Så här är mentaliteten på Sicilien!
Tyvärr kunde jag inte ta så många bilder idag eftersom det var tunga moln och dimma. Vägen jag fotat är nya motorvägen efter Catania. Super modern med kanontunnlar. :yes::wub:
 

Bilagor

  • Marina di Modica 001.JPG
    Marina di Modica 001.JPG
    121,3 KB · Visningar: 2
  • Marina di Modica 002.JPG
    Marina di Modica 002.JPG
    179,8 KB · Visningar: 2
  • Marina di Modica 003.JPG
    Marina di Modica 003.JPG
    122 KB · Visningar: 1
  • Marina di Modica 004.JPG
    Marina di Modica 004.JPG
    202,5 KB · Visningar: 2

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Marina di Modica

Så har vi då kommit fram till slutmålet denna vinter, Marina di Modica.

Det är en varm men mulen dag, 20 grader och det verkar bli regn. Nu har vi vågorna utanför vårt fönster, det är så vackert. Alla våra gamla vänner var här och det blev ett stort kramkalas när vi kom.
Sicilien är något speciellt- idag tex. när vi kom till Catanias vägtull. Så står där två poliser och vinkar in oss, Aha, tänkte jag, dokumenta igen!! Dom bad oss vänligt att komma ur bilen och sa samtidigt, No Controllo!! Just look! De ville fråga oss om husbilen eftersom de själva hade husbil. När vi talade om var vi skulle, så sa den ena polisen att då kommer jag och min familj och hälsar på er. Han ville också att vi skulle komma till Catania så han fick visa oss runt på sevärdheter. Till sist önskade de oss en trevlig vistelse. Så här är mentaliteten på Sicilien!
Tyvärr kunde jag inte ta så många bilder idag eftersom det var tunga moln och dimma. Vägen jag fotat är nya motorvägen efter Catania. Super modern med kanontunnlar. :yes::wub:

Hej!
OOOOOO vad jag njuter av ert skrivande & värmen, här nu - 7.5`Ca. 150 mm snö (tur ni startade er resa så tidigt, Glöm för tillfället Ystad & Trelleborg på grund av snö storm).
Mycket intressant med beskrivningen av vägar & tunnlar, ( då vi kör till dottern i Bergen i Norge så passerar vi Ca.62 tunnlar på Ca: 100 mil) vi här i Sverige hör ju jämt vilka Världsmästare vi är just här i Sverige, hur mycket 2 + 1 väg passerar ni under en sådan resa som ni gör, jag menar i utlandet?
Jag väntar på nästa berättelse.
Mvh.
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Marina di Modica

Hej!
OOOOOO vad jag njuter av ert skrivande & värmen, här nu - 7.5`Ca. 150 mm snö (tur ni startade er resa så tidigt, Glöm för tillfället Ystad & Trelleborg på grund av snö storm).
Mycket intressant med beskrivningen av vägar & tunnlar, ( då vi kör till dottern i Bergen i Norge så passerar vi Ca.62 tunnlar på Ca: 100 mil) vi här i Sverige hör ju jämt vilka Världsmästare vi är just här i Sverige, hur mycket 2 + 1 väg passerar ni under en sådan resa som ni gör, jag menar i utlandet?
Jag väntar på nästa berättelse.
Mvh.
Om det är motorvägar du menar, så kan jag säga att det är inte mågna meter vi har åkt som inte har varit motorväg, visst vi har ju valt att åka på dom stora vägarna. Det är stor skillnad mot hemma.
 

hanhals

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3084
Medlemskap
2024
Sv: Globettronerna

Hej på er, det är väldigt intressant och läsa om eran resa. Ett stort TACK det värmer gott i vinterkylan. Jag funderar på färjavgiften som gått upp, kan det vara att ni har så mycket större bil nu, att det finns ett gräns vid 10-11meter. Jag kommer inte ihåg vad vi betalade våren 09. Men att Sicilien är en kanon plats det håller jag med om. Men det blir Spanien i jan o 3 mån framåt denna gång, men nästa år blir det sicilien med den nya bilen som vi hämtar ut när vi kommer hem ifrån spanien i vår. Hoppas ni får en skön vistele där nera. Och att ni skiver ofta o mycket det gillar vi.
 
Toppen