• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glöm litiumbatteriet

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag är ju inte lika insatt som er andra i teknik och batteriers funktioner. Köpte en multimeter för att jag fick förklarat att en sådan måste man ha då man äger en husbil. Problemet är väl bara att jag inte har en aning om hur man använder en multimeter och hur man ska vrida ratten på instrumentet för att mäta det man tydligen ska mäta mest hela tiden.
.
Multimeter är egentligen lätt, vad för multimeter köpte du?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.221
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag är ju inte lika insatt som er andra i teknik och batteriers funktioner. Köpte en multimeter för att jag fick förklarat att en sådan måste man ha då man äger en husbil. Problemet är väl bara att jag inte har en aning om hur man använder en multimeter och hur man ska vrida ratten på instrumentet för att mäta det man tydligen ska mäta mest hela tiden.

När det gäller ny teknik verkar dock allting vara möjligt så fort de stora företagen blir tvungna att ta fram ny teknik på grund av lagstiftning, skatter och annat som riskerar minska deras försäljning.
Jag var med på den tiden då Volvo förklarade att det var omöjligt att ta fram en motor som drar mindre än en liter milen i bränsle. Idag måste man köpa en amerikansk pickup med V8 eller en extrem supersportbil för att komma över en liter på en personbil. Min husbil på totalvikt 4200 kg drar under litern om jag håller mig under 100 strecket på landsvägarna. Till och med premiumbilar som Mercedes, BMW och Audi ligger på en halvliter milen.
Likadant var det med snöskotrar som låg på 3-5 liter milen och absolut inte kunde utrustas med fyrtaktsmotorer. Idag finns det skotrar med fyrtaktsmotorer och även tvåtaktsmotorer som drar mellan en och tre liter milen. Båtmotorer har vandrat samma väg. Kort och gott finns viljan hos företagen som tillverkar fordon går det mesta att lösa med en spark där bak om dom riskerar att förlora inkomster.

Detta kommer även att hända med batterier. Företagen ser att myndigheterna nu beskattar fossila bränslen vilket gör att kunderna börjar söka alternativ till fordon med fossildrift. Då utvecklas batterierna och jag tror att det kommer att gå snabbt. Inom fem år kommer vi att ha lätta batterier som laddas snabbt och ger räckvidd på 50 mil. Co2 utsläppet vid produktionen kommer att vara lågt och om statsmakterna ställer hårda miljökrav på återvinning kommer även detta att lösa sig. Allt beror helt enkelt på hur mycket pengar företagen är tvungna att lägga på produktutveckling för att finnas kvar på marknaden och tjäna pengar.
Här lite hur du använder den

how to you multimeter - YouTube
 

MaudKnutsson

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Trosa
HBK-Nr
5529
Medlemskap
2023
Jag vill bara nämna att det tillkommit ytterligare en "tråd" som har titeln;
Litium Titanate Oxide (LTO) batteri

Den "tråden" skall dock inte enbart om LTO batteriet utan om hur man bygger ett elförsörjningssystem som skall passa för husbilar som skall kunna klara sig utan starkström över mer än en enstaka övernattning.
Det är
Thore Løvlie (hans mailadress är lithiumteknikk@gmail.com) som står för kunskaperna och idéerna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag vill bara nämna att det tillkommit ytterligare en "tråd" som har titeln;
Litium Titanate Oxide (LTO) batteri

Den "tråden" skall dock inte enbart om LTO batteriet utan om hur man bygger ett elförsörjningssystem som skall passa för husbilar som skall kunna klara sig utan starkström över mer än en enstaka övernattning.
Det är
Thore Løvlie (hans mailadress är lithiumteknikk@gmail.com) som står för kunskaperna och idéerna.

Men då bör väl trådens överskrift ändras till t.ex. Alternativa strömförsörjningssystem för husbilar, som det nu står uppfattar jag tråden som reklam för en persons ide'er om strömförsörjning?
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
i-MIEV benytter LTO batterier på det japanske marked.

En liten svakhet for LTO er lavere lagringstetthet enn LFP som igjen har noe lavere enn de andre LiIon teknikkene. Regner med at LTO først og fremst vil finnes i hybrider hvor de kan klare seg med forholdsvis lite batteri. Men det er andre egenskaper hos LTO som er mer spennende, lading og forbruk i streng kulde - har sett spec på -30. Ingen skade ved full utladning til 0 volt og enda lavere indre motstand enn andre batterier. Cellespenningen er et problem, oppgis av enkelte produsenter til 2,4 volt andre til 2,2 volt eller 2,3 volt og de første spec lå på 2 volt. Alle oppgir ladespenning opp til 3 volt, og flere benytter 5 celler for 12 volt som gir et noe slappt batteri som fort kommer under 12 volt men holder seg der lenge. Normalt anbefales cut off på 1,5 til 1,7 volt pr celle (7,5 til 8,5 volt for 5S).
 
Toppen