• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glödstift?

F

F.d. 11346

Guest
glodstift.gif
Hej. Är det någon som kan säga hur ofta byte av glödstift ska till? Mekonomen säger 1500 mil Själv har jag kört 10000 mil. Kanske dags då nu till vintern.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Glödstift?

Det finns mej veterligt ingen bytesintervall på glödstift. På en Chevy V8 diesel har jag bara bytt glödstift en gång och den hade gått över 20.000 mil, vet även dom som har gått 80.000 som taxi utan byte. De bilar som jag trycker krånglar vad gäller glödstift är framförallt Citroen där jag har bytt på ett antal bilar och dom har inte gått mer än kanske 8000 mil. VW krånglar även dom ibland men har då oftast gått några tusen mil mer.
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: Glödstift?

Verkstadsägare av Bjurholms Bilkompani Närverkstad till Bilbolaget och jobbar med Volvo Renault. Vad gjäller vanliga personbilar som går dagligen finns det inte rekomderat visst anntal mil för byte av glödstift till Renault,Volvo. Man byter inte dom som man byter tändstift på en bensinbil. Man märker då bilen börjar bli svårstartad vid kyla. Du kan då lätt med en ohmätare mäta vilket stift som har lagt av. Dom är inte så billig om du köper med bra kvallite. Byte den som är sönder, och inte alla

Greger Astrid
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Glödstift?

Tack för svaren.Det var den här infon från mekonomen som jag undrade över.

tands9.gif



[FONT=verdana,arial,geneva]Lossa[/FONT][FONT=verdana,arial,geneva] elanslutningen. Skruva loss och avlägsna glödstiftet.[/FONT] [FONT=verdana,arial,geneva]Sätt dit[/FONT][FONT=verdana,arial,geneva] det nya glödstiftet och skruva tillbaka elanslutningen.

Var noga med att glödstiftet kommer rätt i gängorna. Var försiktig vid montering. Om stiftet kärvar, brukar det underlätta om man lägger en klick olja på gängorna.
[/FONT]

[FONT=verdana,arial,geneva]KOMMENTAR:[/FONT]
[FONT=verdana,arial,geneva]Använd handskar vid arbete med dieselmotorn, då det ofta är en tunn oljefilm i motorrummet. Glödstift bör bytas var 1500 mil.[/FONT]
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Glödstift?

Då kan du sluta undra nu.. Beskrivningen är säkerligen gjord och översatt av en som inte skruvar, klart dom vill sälja glödstift som är så dyra!
"En Mekonomen bilverkstadsägare"
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Glödstift?

Inte husbil men ändå dieselmotor. Under min yrkesverksamma del av livet hade jag traktorer för snöröjning på vintern och på sommaren diverse arbeten. Efter ca 4000 gångtimmar brukade jag byta ut maskinerna men jag har aldrig bytt glödstift i någon av de maskiner jag brukat. Om man räknar om till landsvägsmil om motorn suttit i en bil och utgår från en medelhastighet på 50kmh så motsvarar det 20000 mil. Detta är bara ett exempel. Vänlig hälsning från Olle.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Glödstift?

Hej!
Läser den här ämne och undrar ?Kan det inte vara så att dagens miljödiesel är mera ogynsam än den gamla diesel och sliter hårdare.Bara en tanke:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Glödstift?

Njaää, kan inte tro att miljödieseln kan påverka glödstiftens livslängd. Vänligen Olle.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Glödstift?

Alla person bil och de flesta lätta lastbilar har glödstift. Större dieslar som tunga lastbilar brukar inte ha det. Miljödieseln tar inget på glödstiften. Glödstiften är bara till för att starta motorn med när den är kall sedan så tänder motorn på grund av kompressionstrycket i motorn som ligger runt 22:1, jämfört med runt 8:1 i en bensinmotor.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Glödstift?

Hej Kölis.

Vill tillägga information om glödstift.

Bilar med förkammardiesel har alltid glödstif och vissa direktinsprutade.

Men Ex Perkinsmotorer och Fiat och Iveco använder istället en glödstartventil i insugningsröret. Den funkar så att vid glödning blir en glödkropp varm och öppnar då för en tillförsel av diesel som antänds och värmer luften i insugningsröret för att underlätta kallstart.

Lite info från Jägarn. ;)
 
Toppen