• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Glödning Fiat Ducato -95

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Har en svårstartad 1.9TD -95 efter vinterförvaringen, men då den hoppar igång enkelt med startgas tänker jag att det bara kan vara glödningen som är knas.

Nu har jag såklart redan beställt nya stift, men tänkte ändå få mer på benen innan jag börjar riva.
Jag har ingen egentlig erfarenhet av diesel-meck och det kostar ju inget att fråga.

Hur funkar glödkretsen i denna motorn? Ligger det ström på hela tiden och i sådana fall borde jag kunna mäta upp att den kommer fram?
Vilken säkring hör till kretsen? Enda säkringsdosa jag hittar i bilen är i handskfacket där det sitter två 30A som inte är märkta, vilket relä hör till?
Något annat att tänka på?

Det vore ju förargligt att byta stift (tid och pengar) fast det egentliga felet är i en annan del av systemet.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sprickor/otäthet i returoljeslangarna från spridarna.
När det sker, rinner bränslet tillbaka till tanken och luft ersätter bränslet i slangen.
Då får man "lufta" bränslesystemet vid var start.
 

kerand

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Örnsköldsvik
Intill startbatteriet på väggen mot förarutrymmet, passagerarsidan, sitter en krocksensor. Om denna löser ut stryps bränsletillförseln till dieselpumpen. Om sensorn löser ut kan den återställas genom att trycka in en återställningsknapp på toppen av sensorn. Att motorn hostar till med startgas men sedan stannar stämmer med detta "fel". Värt att kolla.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Bästa är om du har eller kan låna en amperetång.
Sedan sätter du den över en kabel i sänder och kollar om stiften drar någon ström.
Bra med en kompis som vrider startnyckeln.
Alternativt mät spänningen mellan sladden till glödstiftet och godset på motorn vid samma övning som ovan.
Då ser du om det matas något till stiften. Har du ingen spänningsprovare kan du ansluta kabeln till en lampa istället för glödstiftet.
Lyser den kommer det ström.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Intill startbatteriet på väggen mot förarutrymmet, passagerarsidan, sitter en krocksensor. Om denna löser ut stryps bränsletillförseln till dieselpumpen. Om sensorn löser ut kan den återställas genom att trycka in en återställningsknapp på toppen av sensorn. Att motorn hostar till med startgas men sedan stannar stämmer med detta "fel". Värt att kolla.
Den går som den ska, endast startmomentet som är problematiskt.
Det kommer fram diesel som det ska då den puffar rök, men hoppar inte igång.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Lossa kablar till samtliga glödstift, mät med ohm mätare på varje glödstift Mellan motor o glödstift. Dom du har avbrott i fungerar ej, får du ett värde är det helt. Men byt alla om du ändå måste byta något eller några, som allt annat så håller dom ungefär lika länge.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Bästa är om du har eller kan låna en amperetång.
Sedan sätter du den över en kabel i sänder och kollar om stiften drar någon ström.
Bra med en kompis som vrider startnyckeln.
Alternativt mät spänningen mellan sladden till glödstiftet och godset på motorn vid samma övning som ovan.
Då ser du om det matas något till stiften. Har du ingen spänningsprovare kan du ansluta kabeln till en lampa istället för glödstiftet.
Lyser den kommer det ström.

Multimeter äger jag så det blir enklast att använda. Är kretsen endast strömsatt medan glödningslampan är tänd, eller ska den vara konternuerligt strömsatt och lampan endast indikerar tiden tills stiften är tillräckligt varma?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Glödstiften på 1,0l motorn får spänning mellan 2 och 25 sekunder beroende på temperaturen, enligt min tyska "vekstadshandbok" (citatonstecken pga dess tunnhet). Om spänningen ligger på hela tiden lär de brinna upp!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Husker ikke om 2,5D og TD hadde samme løsning som 2,8iTD som etterfulgte disse. Den hadde kun en glødeplugg i innsuget. Men uansett så er strømmen kun på så lenge lampen lyser. PSA motorene hadde glødning i cylindertoppen.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Du får bara ström fram så länge glödningslampan lyser, det säger ju bara att strömmen fungerar. Är glödstiften trasiga hjälper det inte att starta bilen. Dom måste du mäta med ohm mätare som jag skrev innan.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Men det var väl då förb.....

Har ström fram till stiften så det blev till att byta dom idag.
Trångt äre ju, och sitter som fasen göre ju.
Har sprutat WD-40 under 3 dagars tid, ett par-tre gånger per dag, som förebyggande åtgärd.

Tre av striften går bra, inte ens blodvite på knogarna trots att två av dom sitter mer eller mindre bakom pumpen. Italienska mekaniker torde ha mindre händer och verktyg än undertecknad.

Det fjärde sitter såklart hårdast.
Först ryker m6-gängen och jag får ut halva innanmätet av pluggen.
Nåja, det ska ju ändå bytas.
Sen ryker självklart den stora bultskallen med..........

Skruvar ihop resten, ber en bön till Tor, Odin, Jesusbarnet och Satan själv medan jag klappar ömt på Heekulainen och glöder upp.
Startar utan så mycket som en hostning.

Går mjukt och fint (lite gnissel från spännrullen till kamremmen bara) och ingen läcka i det avdragna stiftet.
Låter den gå varm medan jag plockar in verktygen i garaget, stänger huven och en stund senare stänger jag ner motorn.

Vare sig orkar eller hinner riva av toppen innan semestern, så vi kom överrens om att vi tar oss en tiomilaresa i grannskapet till helgen och om det fortsatt håller då så tar vi långresan på semestern som planerat. Rasar det i norrland så rasar det.
Topprenovering i vinter, inte idag.

Nu tar vi kväller....
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Jag har 2.5l i min -98 och fick lära mig den hårda vägen hur man inte startar bilen när det är kallt ute.
Efter tips från Montreal så startar den även vid -25

The Starting Drill:
Lite om att starta en gammal Fiat Ducato 230 2,5TDi när det är kallt.
Först, vår bil är en -96, men jag tror inte att det skiljer mot en -98.
Flammstartsystemet aktiveras när utetemperaturen är under ca 5 plusgrader och fungerar som följer:
När du vrider startnyckel till 1:a läget lyser en gul lampa med en symbol som en glödspiral nere till höger i instrumentet.
När den lyser vrider man startnyckeln ytterligare ett steg och håller kvar där (kan kännas som rätt lång tid beroende på temperatur).
Efter ett tag börjar lampan blinka och man hör ett klickande ljud ifrån motorrummet, låt detta fortgå ett litet tag och gör sedan ett starförsök
genom att vrida nyckeln vidare till läge tre, så att startmotorn drar runt motorn, När motorn tänder släpp inte startnyckeln omedelbart
utan låt startmotorn hjälpa till ett par varv extra, då startar den enligt min erfarenhet alltid, i varje fall ned till ca -25 grader, lägre har det inte varit när vi har varit ute.
Det finns ytterligare ett startsystem på de här motorerna och det är inte ovanligt att det är ur funktion, men det brukar funka att starta även utan det. Hur det fungerar kan vi ta vid något annat tillfälle.
Hoppas att detta kan vara till hjälp! :)
 
Toppen