• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glödlampsbyte

larsgunnar

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
3671
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: Multijet 2.3
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Marano t640
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej
Jag har ett "litet" problem: byta höger halvljus.
Jag är läskunnig och har läst instruktionsboken. Men måste man vara trådsmal och samtidigt ha kraftiga nypor för att komma åt, eller behöver man demontera diverse annat vid sidan om ljusinsatsen. Eller demontera hela ljusinsatsen. Eller uppsöka serviceverkstad.
Känns lite frustrerande att efter över 40 års bilägande behöva uppsöka verkstad för en sådan bagatell.
Tacksam för alla tips.
LarsGunnar
 

larsgunnar

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
3671
Medlemskap
2024
Wizard skrev:
Ta bort "plastlocket" som sitter över strålkastaren. Det sitter fast med en skruv.
Tack för hjälpen Wizard, men jag fick ta bort även den undre locket för att komma åt att lossa insatsen. Sedan gick det som en dans, plus ett par extra minuter eftersom jag glömde skruva tillbaka plastlocket och fick demontera insatsen en gång till. Ha en fortsatt bra sommar.
 
F

F.d. 55272

Guest
Varför ta loss insatsen? Bara att kroka av påfyllnadsröret till spolarvätskan och genom det uppkomna hålet skruva av plastlocket, lirka loss kontakten till lampan lossa dubbelfjädern som håller lampan och byta lampan. Så gör i alla fall jag.

Hlsn
Evert H
 
F

F.d. 10098

Guest
trevert skrev:
Varför ta loss insatsen? Bara att kroka av påfyllnadsröret till spolarvätskan och genom det uppkomna hålet skruva av plastlocket, lirka loss kontakten till lampan lossa dubbelfjädern som håller lampan och byta lampan. Så gör i alla fall jag.

Hlsn
Evert H
Jag tog även bort plåtbiten som påfyllnadsröret krokas fast i. Två skruvar vill jag minnas. Då blev det gott om plats även för en stor hand.
 
Toppen