• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glädjande besked från Portugal

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
C2BEB8BD-1022-47CC-9590-9B7598F8749C.jpeg

Pålle, alias Ingrid o Pålle här på Forumet, gjorde mig just uppmärksam på en glädjande nyhet, för våra Portugalfarare här i klubben.

I januari i år, tog det Portugisiska Parlamentet ett ödesdigert beslut för oss som reser omkring i våra husbilar. Det infördes en ny lag som förbjöd oss att övernatta utanför auktoriserade ställplatser och campingplatser. Man hade helt enkelt tröttnat på husbilsresenärerna som missbrukade den tidigare generösa inställning från de Portugisiska myndigheterna vad gäller fricamping. Lösningen blev den radikalt formulerade lagen om totalförbud.

Självklart möttes det av starka protester inte minst från Husbilsklubbens motsvarighet i både Portugal och Spanien, som bomarderade myndigheterna med protestskrivelser.

Protesterna har nått fram, nu har Parlamentet godkänt ändringar i lagen, nu tillåts vi stanna och övernatta ”under högst 48 timmar i samma kommun”, vilket åtminstone får bort de värsta avarterna där bilar och husvagnar stått på samma platser vid stränderna i veckor.

Vissa skyddade områden och delar av kusten, kommer fortsatt vara helt förbjudna områden, att övernatta på för mobila besökare.

Det har föreslagits och rekommenderats från Parlamentet en plattform online, där vi mobila resenärer förväntas att registrera oss.

En avsevärd förbättring är det för oss och vi får tacka våra systerklubbar i Portugal och Spanien, att man fightats för alla oss som reser runt i husbilar och husvagnar.

Källa
:

Tommy
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Visa bilaga 213325

Pålle, alias Ingrid o Pålle här på Forumet, gjorde mig just uppmärksam på en glädjande nyhet, för våra Portugalfarare här i klubben.

I januari i år, tog det Portugisiska Parlamentet ett ödesdigert beslut för oss som reser omkring i våra husbilar. Det infördes en ny lag som förbjöd oss att övernatta utanför auktoriserade ställplatser och campingplatser. Man hade helt enkelt tröttnat på husbilsresenärerna som missbrukade den tidigare generösa inställning från de Portugisiska myndigheterna vad gäller fricamping. Lösningen blev den radikalt formulerade lagen om totalförbud.

Självklart möttes det av starka protester inte minst från Husbilsklubbens motsvarighet i både Portugal och Spanien, som bomarderade myndigheterna med protestskrivelser.

Protesterna har nått fram, nu har Parlamentet godkänt ändringar i lagen, nu tillåts vi stanna och övernatta ”under högst 48 timmar i samma kommun”, vilket åtminstone får bort de värsta avarterna där bilar och husvagnar stått på samma platser vid stränderna i veckor.

Vissa skyddade områden och delar av kusten, kommer fortsatt vara helt förbjudna områden, att övernatta på för mobila besökare.

Det har föreslagits och rekommenderats från Parlamentet en plattform online, där vi mobila resenärer förväntas att registrera oss.

En avsevärd förbättring är det för oss och vi får tacka våra systerklubbar i Portugal och Spanien, att man fightats för alla oss som reser runt i husbilar och husvagnar.

Källa
:

Tommy
Härligt,vi börjar packa direkt.
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Där ser man vad gemensamma ansträngningar kan åstadkomma,jmf med det fullständigt vansinniga skatteförslagen som nu genomförts i Sverige.Om nu detta gick är det bara början om ingen verkligen säger att det är nog nu.
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Här kan ni läsa lite mer om turerna kring övernattning i Portugal.


Portugisernas företrädare för husbilsfolket använder tuffare tongångar mot myndigheterna än vad vi är vana med.
Och den taktiken ser ut att lyckas. Och det verkar som att dom laddar om för att gå vidare...
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Visst har det blivit en viss lättnad men i princip är det bara godkända platser i kustmiljön som tillåter övernattning så skall man fricampa får man nog dra sig inåt landet eller använda kommunala parkeringar.
De nya lagförändringarna togs i förrgår och gäller från igår och att bryta mot dem kan bli dyrt.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Visst har det blivit en viss lättnad men i princip är det bara godkända platser i kustmiljön som tillåter övernattning så skall man fricampa får man nog dra sig inåt landet eller använda kommunala parkeringar.
De nya lagförändringarna togs i förrgår och gäller från igår och att bryta mot dem kan bli dyrt.
Dyrt är bara förnamnet:
Böter på 60 till 300 euro, om det inte är i Natura 2000-skyddade områden, eller områden som omfattas av planerna för kustvattenplanering, då ligger böterna i intervallet 120 till 600 euro.

Det är väldigt klart beskrivet vad som gäller och inte, så sanktionerna skrivs troligen ut direkt av knackande polis.

Trots allt en förbättring från den första mera radikala lagen som infördes i januari.

Tommy
 

bennyja

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024
Jag har aldrig kört husbil i Portugal men om några veckor är det dags.
Är dessa Natura 2000-områden skyltade så att man ser att här ska man
inte parkera?
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Jag har aldrig kört husbil i Portugal men om några veckor är det dags.
Är dessa Natura 2000-områden skyltade så att man ser att här ska man
inte parkera?
Tror inte det då det är stora områden det handlar om Parkeringsplatser är oftast bra utmärkta och här kan man ju alltid stå dagtid. Där brukar det också stå vad som gäller. Nattetid får man dock nog söka sig till de ställen som är avsedda för övernattning eller offentliga parkeringar i byar o städer. De brukar inte vara så svåra o hitta o ligger ofta nära. Jag har sedan försökt kolla lite på vilka natura 2000 är i Portugal och det är stora områden både längs kusterna och i inlandet. Till detta kommer nationalparker som inte behöver vara ett natura 2000 område. Jag skall sedan försöka fixa lite bättre info när jag kommer ner om några veckor så jag återkommer.
Sedan är min åsikt att förbudet för fricampa direkt på stränderna inte på något sätt borde avskräcka en från att åka till Portugal Det är ett fantastisk land att åka runt i.
OIP.jpg
 

amba

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Karlsborg
HBK-Nr
27768
Medlemskap
2024
Visa bilaga 213325

Pålle, alias Ingrid o Pålle här på Forumet, gjorde mig just uppmärksam på en glädjande nyhet, för våra Portugalfarare här i klubben.

I januari i år, tog det Portugisiska Parlamentet ett ödesdigert beslut för oss som reser omkring i våra husbilar. Det infördes en ny lag som förbjöd oss att övernatta utanför auktoriserade ställplatser och campingplatser. Man hade helt enkelt tröttnat på husbilsresenärerna som missbrukade den tidigare generösa inställning från de Portugisiska myndigheterna vad gäller fricamping. Lösningen blev den radikalt formulerade lagen om totalförbud.

Självklart möttes det av starka protester inte minst från Husbilsklubbens motsvarighet i både Portugal och Spanien, som bomarderade myndigheterna med protestskrivelser.

Protesterna har nått fram, nu har Parlamentet godkänt ändringar i lagen, nu tillåts vi stanna och övernatta ”under högst 48 timmar i samma kommun”, vilket åtminstone får bort de värsta avarterna där bilar och husvagnar stått på samma platser vid stränderna i veckor.

Vissa skyddade områden och delar av kusten, kommer fortsatt vara helt förbjudna områden, att övernatta på för mobila besökare.

Det har föreslagits och rekommenderats från Parlamentet en plattform online, där vi mobila resenärer förväntas att registrera oss.

En avsevärd förbättring är det för oss och vi får tacka våra systerklubbar i Portugal och Spanien, att man fightats för alla oss som reser runt i husbilar och husvagnar.

Källa
:

Tommy
Den föreslagna digitala plattformen.....vet ni hur det gått med den? Finns den än o hur skaffar man den i så fall.
 
Toppen