• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Givare (okänd)

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
I vår husbil en Laika år 2009 Fiat 160 multijet finns i bildelen i taket mellan solskydden en kåpa med något som ser ut som två givare..... Till vad???

kan någon med ledning av nedanstående bild svara på vad detta är?

Laika_Sensor.jpg
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: Givare (okänd)

Tackar för snabba svar!
Jag misstänkte väl att det var något åt larmhållet men det liknar ju inte en vanlig rörelsedetektor. IR eller ultraljudsensor?
En del beskrivet om larmet i manualen men detta har man tydligen missat att berätta.

Larmet i husbilen är av fabrikat "Meta System".

Lite märkligt med en rörelsedetektor inuti husbilen om man skulle vilja aktivera
skalskyddet för larmet när man tagit natt. Det gäller att ligga stilla.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Givare (okänd)

Små runde svarte - regner med at det er cbe - husker ikke om de er ultra lyd, men de ser ikke ut som pir- baserte. Mine har et plastgitter utenpå en transducer, er 90% sikker på at det er ultra lyd som fyller rommet. Egen bryter på kontrollanelet merket med en stilisert person, med denne kan en koble til og fra denne overvåkningen til alarmanlegget i bilen. Med romovervåkningen frakoblet så kan vi sette på skalalarmen selv om vi er i bilen.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Givare (okänd)

Om du aktiverar skal-skyddet och sen trycker på "Larm till" en gång till inom några sekunder så kan det hända att dessa små "öron" av-aktiveras. Så funkar det i min husbil. Du får testa dej fram, gärna på en träff kl 9 en lördagsmorgon så folk vaknar till Melodikrysset.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: Givare (okänd)

Om du aktiverar skal-skyddet och sen trycker på "Larm till" en gång till inom några sekunder så kan det hända att dessa små "öron" av-aktiveras. Så funkar det i min husbil. Du får testa dej fram, gärna på en träff kl 9 en lördagsmorgon så folk vaknar till Melodikrysset.
Som sagt... jag får testa mig fram vid lämpligt tillfälle.
Brickan på nyckelringen har två knappar (Meta Systems) den ena fungerar för att aktivera/deaktivera skalskyddet inkl. centrallåsning av dörrar.

Den andra knappen skulle möjligen ha något att göra med rörelselarmet internt????
Jag får testa.

/Per-Åke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Givare (okänd)

På min er det flere knapper, en som låser bilen og om jeg holder den litt lengre så piper det en gang til og alarmen er på. De andre låser opp dør og luker pluss en som kjører ut trappen og en som tenner utebelysningen. Inn og utkobling av romfølerne skjer på kontrollpanelet inn i bilen og huskes til en bruker knappen på panelet neste gang en liten diode forteller om romovevåkningen er koblet ut.
 
Toppen