• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gissningstävlan - vad föreställer bilden?

F

F.d. 3581

Guest
Hej, alla

Bilden nedan som togs den 8:de december föreställer något som har anknytning till många av oss.
Vad föreställer bilden?
 

Bilagor

  • DSC_0579-400.jpg
    DSC_0579-400.jpg
    12,5 KB · Visningar: 416

Rembrandt

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
93
Medlemskap
2024
Sv: Gissningstävlan - vad föreställer bilden?

Hej!

Kan det vara fuktskador som uppkommit i golv pga vatten läkage i garaget på husbilen??
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Gissningstävlan - vad föreställer bilden?

Bilden föreställer höger bakre hjulhus på Adrias flaggskepp - Vision som brukats i tre veckor o rullat trehundra mil när bilden togs.
Bilen levererades fabriksny den 10:de november -06

Som jag kan bedöma så har redan det skyddande ytskiktet skadats av hjulsprutet, och vatten samt fukt tränger i garaget. Det är alltså garagets främre högra hörn som redan har skadats.

Vad som nu saknas i garaget är nog en golvbrunn...
Man kan även fundera över hur kablarna kommer att må efter några år o flera tusen mils hjulsprut.

Eftersom jag inte sett liknande tidigare så måste jag ställa frågan till Forumet;

Är detta en vanlig konstruktion på husbilar?
Ser det ut så hos er oxå?

Om jag drar mig till minnes så fanns det en personbil för flera decennier sen som kallades spånkorgen (DKW?), eftersom en stor del av karossen var byggd i trä !!!

Har dess ritningar hamnat hos Adria, kan man undra?

Mvh
DS
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Gissningstävlan - vad föreställer bilden?

Ja det där är ju inget du bara ska acceptera även om vi bor i Sverige och har saltade vägar (vilket du antagligen inte har åkt på?). Det är en ren konstruktionsmiss, dålig ytbehandling, kanske galvaniska strömningar pga fel material tillsammans? Kraftíga strömstyrkor som går genom kablaget på bilden och skapar magnetfält? Min gamla häck (Den eldiga Italienskan) från 1983 har gått 18000 mil och ser inte ut så nånstans förutom vissa delar av hytten *L*. Men det är ju en SMC, byggd i Göteborg för tuffa förhållanden. Nej, stå på dej, det där ska du bara inte acceptera på en bil för den pengen!!
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Gissningstävlan - vad föreställer bilden?

Hej Dag!
Helt otroligt sjukt att detta får förekomma på nya fordon.
Man köper ju nytt, för att undvika slitage problem, och andra
saker som händer med årens rätt.
Och absolut inte fuktskador.
Ska genast se till att min nya Hobby får bra med rostskydd
i hjulhusen.
H.Olof
 
P

PAM 97

Guest
Sv: Gissningstävlan - vad föreställer bilden?

Hej Dag detta är ju inte vad man förväntar sig när man köper nytt, det måste dom ju ta på garantin, vi kommer att hålla stenhård koll på våran Adriatik när vi får den.Kör hårt med firman:mad: hoppas det går bra. Pelle
 

Ollej

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
136
Medlemskap
2024
Sv: Gissningstävlan - vad föreställer bilden?

Hej Dag

Det ser ju hemskt ut på en ny bil. Jag har själv en Adriatik Coral 660 SP -06, som jag skall kolla. Visserligen köpt i Tyskland p.g.a. priserna är skamligt höga i Sverige ca. 100 – 150.000:- lägre pris för en bil som rullat ca 3000 mil.

Det skulle vara intressant att veta om någon annan Adriatik ägare drabbats med något liknande i så fall får vi gå samman och göra gemensam sak av våra problem.

Jag tycker du skall skriva till generalagenten i Sverige och Adriatiks huvudkontor samt till firman du köpt bilen. Bifoga bilder och tala samtidigt om att du lagt upp alla bilder, som visar den dåliga konstruktionen och all skriftväxling på HBK:s hemsida, som har många besökare just nu mer än 53000 besök.

Du kan ju även nämna allmänna reklamationsnämnden och Sverker Olofsson med TV programmet PLUS, så skulle jag tro att det blir en snabb respons.

Är det något man är känslig för så är det BADWILL.

Se detta bara som ett tips och det skulle vara intressant få höra utvecklingen.

Bästa hälsningar o. skön helg.

Olle
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Gissningstävlan - vad föreställer bilden?

Helt otroligt!
Man undrar om konstruktörerna vet vad produkterna skall användas till för ändamål.
Stå i varmgarage för jämnan??
Vår gamla jänkare som snart är 20 år har inte en tillstymmelse till dylika problem.
/Nisse
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Gissningstävlan - vad föreställer bilden?

Hej, Olle o alla ni andra.
Tack för edra synpunkter och råd.

Bilen har nu varit på verkstad i två veckor för div. åtgärder.
Bla tätningsåtgärder avseende garaget, samt diverse annat.

Jag kommer att skriva ytterligare inlägg kring detta och lite annat smått och gått om bilens och ADRIAs kvalité som vi upplevt.

Dvs, det kommer mer.

Hälsningar
Dag
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Gissningstävlan - vad föreställer bilden?

Vi får nog återgå till stänklappar i vårt saltade klimat:cool: .
Gå till plåtslagarn och be de klippa till en plåtremsa i 1,5mm galvplåt, lika bred som hjulhuset med lämplig längd nedåt ca 5 cm ovan axeln. Bocka också en vinkel länst upp på plåten och borra några hål så du kan skruva fast den i trägolvet med vikeln bakåt eller fäst den helst mot chassiet på lämpligt sätt. Tänk på att täta infästningen noggrant med lämplig massa och sätt gärna ett stag bakåt om plåten blir lång.
Köp stänkskydd avsedda för personbilssläpvagn och häng dessa längst ned på plåten så de täcker någon dm nedanför hjulets centrum. Det fungerar bra, har så på våran bil och efter det är bilen betydligt renare och torrare på undersidan. Dessutom blir den renare bak.
Lycka till/Lars
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Gissningstävlan - vad föreställer bilden?

Nej det där ser inte bra ut Hundvakten.
Vår Eura ser inte ut så där mot garaget men har andra problem om man inte ser upp. (Golvkonstruktionen)

Den har standardmonterade stänkskydd bak. Efter 2 år började dom spricka högst upp mot vinkelplåten där dom är fastsatta. Stänkskydden är mycket större än till personbilssläp och original svindyra.
Jag har skurit till egna av 6mm. gummimatta som finns att köpa på Granngården. Har inte priset i huvet men det var inte många kronor och dom är definitivt av bättre kvalitet är färdigköpta.

Mvh Håkan J
 
Toppen