• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gissa min hobby !

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Gissa min hobby !

Ja du det var inte lätt att gissa................kan det vara fotografering och samla på kameror .................ha ha ......det var ingen dålig samling.
God fortsättning på det nya året.
Gunilla
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Gissa min hobby !

Kul hobby. Kan undra hur många sådana skåp det finns i landet. Är där någon som har en film/disk till kameran jag ställt längst fram? Köper gärna en sådan. När jag går på tekniska museum som i Prag och Munchen så hittar man sina gamla favorit kameror på hyllorna där. Är man då gammal eller för gammal eller har man bara varit med länge nog.
 

Bilagor

  • Kodak.JPG
    Kodak.JPG
    514,7 KB · Visningar: 6

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Gissa min hobby !

Snyggt!
Är det en Agfa Clack jag skådar näst längst till höger på andra hyllan?
Det var min första kamera som jag fortfarande har kvar.
Den inhandlades 1958 för pengar jag surt förvärvat genom att bära ut dricka åt en bryggeribil.
I dag skulle det nog räknas som barnarbete och vara förbjudet.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Gissa min hobby !

Hej Harry Hymer,
det är inte särskilt svårt att gissa din hobby, förstår att du dessutom har en ansenlig mängd med fotografier och bilder liggande i motsvarande fina ordning.
Min svärfar lämnade efter sig en nästan lika stor samling. Funderar, sedan länge på, vad jag ska göra med samlingen. Det måste ju finnas ett gigantiskt fotoberg liggande i lådor och skåp nu när den digitala tekniken har tagit över diaepoken.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Gissa min hobby !

Kul hobby. Kan undra hur många sådana skåp det finns i landet. Är där någon som har en film/disk till kameran jag ställt längst fram? Köper gärna en sådan. När jag går på tekniska museum som i Prag och Munchen så hittar man sina gamla favorit kameror på hyllorna där. Är man då gammal eller för gammal eller har man bara varit med länge nog.

Grubbla inte över den saken. Man kan inte bli för gammal, bara tillräckligt
gammal / Peter
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Gissa min hobby !

Hej Harry Hymer,
det är inte särskilt svårt att gissa din hobby, förstår att du dessutom har en ansenlig mängd med fotografier och bilder liggande i motsvarande fina ordning.
Min svärfar lämnade efter sig en nästan lika stor samling. Funderar, sedan länge på, vad jag ska göra med samlingen. Det måste ju finnas ett gigantiskt fotoberg liggande i lådor och skåp nu när den digitala tekniken har tagit över diaepoken.
V-backen :wink:

Hej V-backen !
Mitt förslag är att du slänger hela samlingen. Jo förresten, jag hämtar sopor
också (haha).
massa hälsn / Peter
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Gissa min hobby !

Det var en pärs att bara göra sig av med alla diabilder på djur och växter. Ingen ville ta hand om bilderna som låg i 58 runda diamagasin som jag, som tur var, till slut lyckades sälja på Blocket.
Av detta fick jag insikten att jag inte ska räkna med att någon i släkten är intresserad av att ta över mina bilder en dag. Alla kommer att ha nog besvär med sina egna.
Det märkliga var att han som köpte diamagasinen hörde av sig efter en tid och frågade om jag hade fler att sälja.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Gissa min hobby !

Det var en pärs att bara göra sig av med alla diabilder på djur och växter. Ingen ville ta hand om bilderna som låg i 58 runda diamagasin som jag, som tur var, till slut lyckades sälja på Blocket.
Av detta fick jag insikten att jag inte ska räkna med att någon i släkten är intresserad av att ta över mina bilder en dag. Alla kommer att ha nog besvär med sina egna.
Det märkliga var att han som köpte diamagasinen hörde av sig efter en tid och frågade om jag hade fler att sälja.
V-backen :wink:

Jag föreställer mig samma scenario den dag jag lägger näsan i vädret. Möjligen kan de efterlevande kolla bland det digitala materialet, därför har jag nu skaffat en diaduplikator som fästs på systemkameran som ett objektiv. Med den tänker jag kopiera sådana diabilder jag tror kan bli av intresse. Att lämna in dem för överföring à 5:-/st känns inte bra om man tänker sig några tusen bilder. / Peter
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Gissa min hobby !

Ett alternativ till att bara kasta alla gamla kamerahus och objektiv kan kanske vara LPFOTO www.lpfoto.se där gamla klenoder och annat auktioneras ut med jämna mellanrum. Frågan är om det lönar sig allt besvär. Finns det någon som har erfarenheter beträffande kameraauktioner?
V-backen :wink:
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Gissa min hobby !

Jag har massor av diabilder som har samlats under nästan 40 år i mina magasin.
För ett år sen har jag bestämt mig att skanna in bilderna. Innan jag skannar in ett nytt magasin, gallrar jag bort alla bilder av blommor, landskap och djur som jag inte har någon personlig anknytning till.
Jag har en Nikon Super Coolscan 5000 ED.
Jag dammar av bilderna så gott det går och sedan tar apparaten och tillhörande programvaran hand om färgstick och resterande damm.
Mina gamla 6x6 diabilder har jag fotograferat av med hjälp av ett repro-stativ, Hama-ljuslåda och Nikon D-700 med AF-S Micro Nikkor 105mm/2.8. Resultatet blev enastående.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Gissa min hobby !

Kul hobby. Kan undra hur många sådana skåp det finns i landet. Är där någon som har en film/disk till kameran jag ställt längst fram? Köper gärna en sådan. När jag går på tekniska museum som i Prag och Munchen så hittar man sina gamla favorit kameror på hyllorna där. Är man då gammal eller för gammal eller har man bara varit med länge nog.



Kodak disc hade jag ju en i början på 80-talet / 1982 och den var ju totalt kass när det gällde kvalitén på bilderna pga. den lilla formatet på negativet .
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Gissa min hobby !


Vad fin du har gjort det för dem.
Hos mig ligger ca ett 30-tal film- och foto-kameror i olika kartonger på vinden och i ett av uthusen. Bl. a. en Linhoff och några lådkameror, en bälg-Agfa från 1920-talet Mamya och Zenith 3M, Agfa Silette osv. Enbart mina gamla Leicor min Leotax och en Arriflex 16SR får vistas i ett skåp i vardagsrummet. Egentligen borde jag gräva fram trotjänarna och ge dem en bättre och plats i tillvaron precis som du har gjort.
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Gissa min hobby !

Vad fin du har gjort det för dem.
Hos mig ligger ca ett 30-tal film- och foto-kameror i olika kartonger på vinden och i ett av uthusen. Bl. a. en Linhoff och några lådkameror, en bälg-Agfa från 1920-talet Mamya och Zenith 3M, Agfa Silette osv. Enbart mina gamla Leicor min Leotax och en Arriflex 16SR får vistas i ett skåp i vardagsrummet. Egentligen borde jag gräva fram trotjänarna och ge dem en bättre och plats i tillvaron precis som du har gjort.

Fy skäms, låta kameror ligga på vinden och i ett uthus. Låt dem få komma in och tillbringa ålderdomen under värdiga förhållanden.:)
Mvh/Peter
 
Toppen