• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GFärddatorn på Fiat beter sig underligt

R

RobbeS

Guest
Har en 2017 års Rapido på Fiatchassi med 150 hästarsmotorn och robotlåda. För lite drygt en vecka sedan åkte vi iväg på en tur och jag nollade då färddator ett för att se hur mycket bränsle bilen tog under resan. Detta fungerade bra och då det var dags att tanka stod den på 0,88 l milen vilket ju är bra. Men då jag tankade och fortsatte färden verkade det som om datorn började räkna om bränsleförbrukningen vilket visade sig i att den reagerade på minsta lilla uppförs eller nerförsbacke även på genomsnittligt förbrukning under 10 mil. Borde inte omräkning börja först då man nollställer trippmätare 1?
Jag hade samma fenomen på förra husbilen med exakt samma motor och chassi.

Handhavandefel eller?
 
E

ericssonc52

Guest
varför måste man veta vad den drar ä väl bara fylla på när det är tomt
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Så klart man vill veta:)
Skumt. Borde ju funka som du säger. vi har lämnat trippmätare A orörd senvi köpte bilenoch nollade tripmätare B för en månad sedan. Ärdu säker att du inte kollar ”live förbrukningen”?
Vi har en 2018.
 
R

RobbeS

Guest
Så klart man vill veta:)
Skumt. Borde ju funka som du säger. vi har lämnat trippmätare A orörd senvi köpte bilenoch nollade tripmätare B för en månad sedan. Ärdu säker att du inte kollar ”live förbrukningen”?
Vi har en 2018.

Jo helt säkert. Glömde nämna att även genomsnittsförbrukningen på B som inte är nollad också efter tankningen började att räkna om. Jag vet att jag någonstans för ett par år sedan läst något om att Fiats färddator kan börja att konstra och att det fanns någon enkel lösning på problemet men jag hittar inte var jag läste det.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är ju så en färddator fungerar. Den vet ju inte att du stannar & tankar utan fortsätter att beräkna på den resa du startat. Att den sedan drar både i snitt & totalt mer beror ju på att du stått stil & sedan accelererar upp till högre hastighet. Förbrukningen kommer att sjunka ner till ursprungliga 0,88 l/mil eller däromkring beroende på körsätt efter några mil. Detta torde framgå av instruktionsboken.
 
R

RobbeS

Guest
Jo visst, men efter en beräkning på 70 mil där förbrukningen ligger ganska stabilt på låt oss säga mellan 0,85 - 0,92 är en sak. Men då ändringen helt plötsligt ena stunden blir 2,5 och sekunden senare 0,4 och ibland är uppe i 3 liter och fortsättningsvis ändras på det sättet borde inte vara möjligt efter 70 mils beräkning.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har ju ingen Fiat men på Toyotan jag har så beter sig färddatorn så när man ställt in att man ska se förbrukningen just nu, inte snittet. Kolla i instruktionsboken så hittar du nog svaret där.
 
R

RobbeS

Guest
Jag har ju ingen Fiat men på Toyotan jag har så beter sig färddatorn så när man ställt in att man ska se förbrukningen just nu, inte snittet. Kolla i instruktionsboken så hittar du nog svaret där.

Jajamensan det finns det på Fiat också. Det finns genomsnittlig förbrukning på 10 mil och direktförbrukning att välja på. Så det har jag kollat upp.
 
W

Weckman

Guest
Prova klassiska Bosse bildoktor knepet, som faktisk hjälper 7 av 10 gånger..
Lossa + kabeln från batteriet i 15 minuter - en kvart...

Nollställer oftast internminnet i CPU:n..

Eller så tar du dig tid och läser instruktionsboken och ser hur du ställt in färddatorn och ställer in efter önskemål..
 
Senast redigerad av en moderator:
R

RobbeS

Guest
Måste tillägga att jag körde 70 mil och fick då ett jämnt värde med enbart minimala variationer efter ca 20 mil. När jag tankade upp bilen och fortsatte färden började datorn räkna om förbrukningen trots att jag inte nollat trippen. Så det verkade som om själva tankningen utgjorde problemet.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jo visst, men efter en beräkning på 70 mil där förbrukningen ligger ganska stabilt på låt oss säga mellan 0,85 - 0,92 är en sak. Men då ändringen helt plötsligt ena stunden blir 2,5 och sekunden senare 0,4 och ibland är uppe i 3 liter och fortsättningsvis ändras på det sättet borde inte vara möjligt efter 70 mils beräkning.

Javisst, det du säger stämmer säkert för sådana förbrukningar blir den aktuella förbrukningen i realtid när du gasar på, alltså inte snittförbrukningen. När du kommit upp i hastighet, kör på plan väg & med farthållare eller konstant gaspådrag så faller förbrukningen ner till normalt värde, snittförbrukningen stiger då något för att efter några mil falla & stabilisera sig. Observera att jag svarar på att det hände då du kört 70 mil, stannat, tankat & kört vidare.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag har aldrig trott på den information färddatorn lämnat. Verkar alltid vara i underkant om jag jämför körda mil med tankade liter över en längre period. Sen vet jag ju inte hur rätt kilometer mätaren visar. Hastighetsmätaren visar iallafall helt fel.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Håller med om att det verkar mycket konstigt att snittförbrukningen baserad på 70+ mil plötsligt börjar svänga snabbt bara för att man stannat och tankat. Efter 70+ mils körning skall t.ex en tung backe rimligen knappt ens märkas på snittet som visas i displayen.
Om snittförbrukningen pendlar efter ett tankstopp på en längre körning är det lätt att misstänka att färddatorn börjat räkna om från noll igen vilket givetvis är fel.
Kommer jag ihåg skall jag testa hur vår färddator uppför sig vid nästa tankning nu på hemvägen.
 
Toppen