• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Genom vindrutan

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nyköping, morgonen den 5 augusti.

49E6DDEB-534A-4EBD-90DF-6497117713AD.jpeg


Nyköpings förmodade nedlagda brandstation, inte lika fin utsikt som från ställplatsen vid hamnen för 300 kr natten, eller den andra som finns i vår Husbilsplatser för 100 kr natten. Dessa två ställplatser var fullbokade. Det var första gången för oss som vi möttes av skyltar som berättade, ”Ledsen, men du är inte först, den här platsen är redan bokad!” 4 sådana skyltar möttes vi av, visst blir man sur, samtidigt som jag förstår ägaren varför man gör så, men…

Den här ställplatsen är gratis mellan 18.00 - 09,00, så vi sparade 300 kr. Vi fick istället musik fram till 02.00, från stans tuffa grabbar i urläckra A-traktorer, ombyggda 740 från 80-talets början, tydligen deras mötesplats för att jämföra volymen på deras musikanläggningar. Vidare så upptäckte vi under natten att ungefär 15 - 20 m bakom oss gick ett järnvägsspår och under natten räknade vi till 2 tågset som slamrade förbi, strax bakom huvudkudden. Trevligt.

Men finast var nog räven som helt plötsligt stod utanför dörren och tittade in. Verkade inte alls skraj eller upprörd, utan uppförde sig som en artig, belevad Nyköpingsbo.

De dyra ställplatserna var fullbokade och vi såg flera som precis som vi fick lov att vända. Vid ställplatsen där priset är 300 kr fanns en skylt som berättade att om ställplatsen är full fanns flera platser vid Teater Parkeringen, där vi sedan stod mol allena hela natten. De andra ”sökarna” letade troligen först och främst elstolpar, som inte erbjuds här, men soptunna finns, en grön.

87245BAC-BF96-41FD-BCA9-5E68174282A6.jpeg
Den här billiga/gratis ställplatsen finns som P på vår Husbilsplatser.

Tommy
 
Senast ändrad:

BDBD

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Arjeplog
HBK-Nr
29095
Medlemskap
2024

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ullared det är söndag och klockan var ca 20.00 när jag tog bilden.
FCDA5D64-F368-495B-8229-E1850AB9F12A.jpeg
Fullt, fullt…. Inte bara här på campingen, nej överallt. Ställplatsen, de extra ställplatserna och den andra stora campingplatsen, den som Kjell på TV-serien Ullared brukar stå med husvagnen.

Vilka proffs, Sveriges största attraktion med över 5 miljoner besökare per år, som ligger utslängd mitt ute på den Halländska landsbygden, över 3 mil från närmaste tätort.

Allt bygger på ett otroligt proffesionellt och genomarbetat koncept som är superkommersiellt, men med mycket klara fördelar för oss besökare, priset. Som ”kritisk besökare”, efter ett helt yrkesliv sökt attrahera flygpassagerare, hotellgäster och turister att komma och besöka det jag ansvarat för, så kapitulerar jag.

Här gör man allt lite tvärtemot, man gör allt enkelt, klart och med fötterna djupt nersjunkna i den Halländska myllan. Här heter baren, för just baren, ok, såg att man sportat till det och kallar den nya för Sportbaren. Hotellet man byggde för ett par år sedan, ja det heter helt enkelt Hotellet och nu bygger man ännu ett hotell, som ser ut att vara dubbelt så stort och jag gissar att det kommer att heta, ja Hotellet det med.

Tänker på alla mina egna timmar, ofta sena med reklambyråns dyra gurus som skapat intressanta, men en aningens flummiga diskussioner om hur vi fångar resenärens, gästens eller turistens intresse…. Tror faktiskt att vi krånglade till det.

Jo, just det… idag när vi körde in till campingen så såg vi Ullaredsprofilen Åke som satt vid busshållplatsen. Ja, jag vinkade, det kändes som vi kände varandra efter att ha sett honom så många gånger i TV-programmet …. Åke såg lite förvånad ut, kanske sitter han nu med Ros-Mari och funderar på vem fanken det var som vinkade i husbilen. :)

Tommy
 
Senast ändrad:
Toppen